Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brewdog Tokio, slapend gist  (gelezen 662 keer)

Offline Jores

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Brewdog Tokio, slapend gist
« Gepost op: 23-02-2019 17:06 u »
Hallo,
Mijn naam is Jores en sinds een jaar of 3 probeer ik wat verschillende speciaal bieren te brouwen met mijn vader gewoon voor de gezellige tijd samen en natuurlijk in de hoop dat er iets leuks drinkbaars uit voort komt.
Afgelopen september bracht ik een flesje Tokio van Brewdog mee en mijn vader zei: zullen we die de volgende keer eens proberen te maken?
Nou, dat hebben we geweten, via de site van Brewdog is aan het recept te komen en de ingrediėnten werden aangeschaft, met wat hulp van een vriend die al veel gebrouwen heeft zijn we tot en met de hoofdgisting gekomen, een erg leerzaam traject.

De begin sg van 1157 was perfect behaald en deze zou moeten zakken naar 1028 maar helaas is dit niet het geval hij blijft steken op SG1082.
Mijn vriend zei dat de gist slaapt, en het advies luidde, zelf een gist starter te maken. zo gezegd zo gedaan, 500 ml toegevoegd en temperatuur iets opgeschroefd tot 25 graden.
Na enkele weken en af en toe meten blijkt dat er niets gebeurd, toen overgeheveld en laten staan.
Wel op dit moment 1 liter af getapt en suiker toegevoegd en in 3 flesjes gedaan en op 25 graden weggezet, gewoon om te kijken of er iets gebeurd maar helaas deze week 1 open gemaakt (na 3 weken ) en er vormt zich geen koolzuur.
Ik heb het recept gemaakt voor een volume van 30 liter, waar er nu nog 14 van over is.

Ik weet eigenlijk en mijn vriend ook niet hoe nu verder, de smaak is prima maar ik weet niet wat wijsheid is op dit moment.
Wel weet ik dat dit veel te hoog gegrepen was voor ons maar probeer het toch zo goed mogelijk af te ronden
Heeft er iemand een idee?

Dit is de 1e keer dat ik hier schrijf en vergeef me als ik te lang van stof ben of iets niet goed doe hier op dit forum.

BASICS
VOLUME   20L   5.3gal
BOIL VOLUME   25L   6.6gal
ABV      16.5%
Target FG      1028.0
Target OG      1157.0
EBC      250.0
SRM      127.0
pH      4.4
ATTENUATION LEVEL      82.17%
METHOD/TIMINGS
Mash IconMASH TEMP
65°C   149°F   75mins
Fermentation IconFERMENTATION
21°C   70°F   
Twist IconTWIST
Cranberries   25.0g   End
Jasmine   25.0g   End
Dark muscavado sugar   300.0g   Middle
Oak Chips   15.0g   FV
INGREDIENTS
Malt IconMALT
Extra Pale   11.25kg   24.8lbs
Dark Crystal   1.75kg   3.9lbs
Chocolate   0.50kg   1.1lbs
Roasted Barley   0.50kg   1.1lbs
Hops IconHOPS
(g)   Add   Attribute
Chinook   37.5g   Start   Bitter
Galena   37.5g   Start   Bitter
Chinook   37.5g   Middle   Bitter
Galena   37.5g   Middle   Bitter
Galena   25.0g   End   Flavour
First Gold   25.0g   End   Flavour
Chinook   25.0g   End   Flavour
Yeast IconYEAST
WLP099 Super High Gravity Ale

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline SanderH

• t Wort Wat!
  • Senior lid
  • Land: nl
  • Brouwen met de HERMS of de RIMS?
Re: brewdog Tokio, slapend gist
« Reactie #1 Gepost op: 23-02-2019 17:55 u »
Zelfs met de WL099 die echt ver kan komen, heb er al meerdere stouts van rond de 16% mee gemaakt, is een goede hoeveelheid gist echt noodzakelijk.

Heb je recept in BrouwHulp gezet (staat ie alvast klaar voor een eigen poging) en dan zou je volgens BrouwHulp 6 buisjes/zakjes nodig hebben. Heb je die toegevoegd?

Om met 1 buisje in de buurt te kunnen komen van het aantal cellen dat je nodig hebt zou je een getrapte starter nodig hebben van 1 liter naar 2,5 liter naar 4,5 liter.

Persoonlijk denk ik dus dat je veel te weinig gist hebt toegevoegd, die 500ml starter zal ook niet veel uithalen.
Je zou het kunnen overhevelen en de gist die je nu hebt kunnen opkweken met een getrapte starter met ruim voldoende gistvoeding en dan de gist weer toevoegen.
Vingers gekruist.

Offline springerke

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #2 Gepost op: 23-02-2019 19:12 u »

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
« Reactie #3 Gepost op: 23-02-2019 22:20 u »

Ik weet eigenlijk en mijn vriend ook niet hoe nu verder, de smaak is prima maar ik weet niet wat wijsheid is op dit moment.
Wel weet ik dat dit veel te hoog gegrepen was voor ons maar probeer het toch zo goed mogelijk af te ronden
Heeft er iemand een idee?

Feitelijk kun je steeds de gist verversen door het eerst een paar dagen te laten bezingen en dan het wort overhevelen in een schoon vat en de gist op de bodem opnieuw opkweken met een litertje verse wort van SG=1060. Af en toe zwenken zodat er zuurstof bij komt. Dan gaat de gist weer groeien, evt klein beetje gistvoeding erbij. Als dat weer goed gist het wort weer terughevelen. Als het dan weer vast loopt kun je het proces herhalen, net zolang tot het is uitgegist. De sterkte zal dan wel iets teruglopen door de starter. Die mag je niet heel zwaar maken want dan groeit de gist niet goed meer.

Offline Jores

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 24-02-2019 09:33 u »
O wauw dit is gaaf, dankjewel voor de snelle en zeer interessante reacties!

Tags: