Blauwe Engel Scottisch export

Gestart door Edwin, 10-02-2006 19:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin

Ha mannen :proost:

Morgen ga ik als 'tussenbiertje' een scottisch export brouwen naar het vermeende recept van de McEwan 80/-. Dit wordt het recept:

Scottisch Ale
Batch Size (L):            10.00    Wort Size (L):     10.00
Total Grain (kg):         1.69
Anticipated OG:          1.043    Plato:             10.62
Anticipated EBC:         24.2
Anticipated IBU:          30.7
Brewhouse Efficiency:  80 %
Wort Boil Time:           90    Minutes

Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                                  Origin         EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 79.8     1.35 kg.   Pale Mout 7 - Dingemans       België             8
  5.9     0.10 kg.    Cara Crystal (Cara 120)         België         123
  5.3     0.09 kg.    Aroma Mout (amber 50)        België           49
  3.0     0.05 kg.    Tarwemout - Dingemans       België             3
  0.9     0.02 kg.    Carafa Special ontkaft (2)      Duitsland    1125
  5.0     0.09 kg.    Kristalsuiker                         Nederland        0

Hops

 Amount     Name                              Form    Alpha   IBU   Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 10.00 g.     Goldings - E.K.                 Pellet    5.80    7.7   15 min.
 15.00 g.     Fuggle                            Whole   5.70   23.1  90 min.

Yeast
-----
tja...

Mash Schedule
-------------
L Water Per kg Grain: 2.50 - Before Additional Infusions

Saccharification Rest Temp :  67  Time:  90


Ik heb zowel Nottingham als Coopers en Windsor liggen. Windsor wil ik niet gebruiken, omdat deze niet ver genoeg doorvergist voor dit type. Ik twijfel dus tussen Nottingham en Windsor. Wat denken jullie?

Edwin

Hopmans

Hey Edwin,

Je bedoeld tussen nothingham en Coopers.
Nothingham vergist goed door, maar die moet wel verzuipen in de hop.
Mmm 30 IBU, moet lukken.

Ik persoonlijk had natuurlijk de Windsor gepakt Ha Ha.
Coopers heb ik geen ervaring mee.

 :degroeten:

Edgar

Sjonge jonge alweer een korrelaar!!!

Waarom nou niet zo'n prachtige gist als Scottish Ale van Wyeast? Alle bieren gaan toch een beetje op elkaar lijken met al dat gekorrel....  :'(

Moet een Scottish Export niet nóg bitterder zijn? Verder lijkt 't me een mooie stort op de suiker na, waarom?

MO

cooper's is ook niet zo'n doorvergister maar ik zou toch gaan voor windsor of cooper's voor de gewenste fruitigheid. Prima korrelgisten, naar mijn bescheiden mening moet Edgar niet zo zeuren: korrelgisten zijn goed. Ik zou de suiker weglaten, het wordt toch al een licht bier, en wellicht kun je de moutstort nog wat vereenvoudigen, die tarwemout bv lijkt me volledig overbodig. Een bitterheid van 30 lijkt me meer dan genoeg, normaliter zijn ales, vooral die van mcewans, alles behalve bitter.
Toevallig ga ik als alles goed gaat maandag ook brouwen met cooper's.

Edwin

Ha mannen :proost:

Gisteren kreeg ik het idee om vandaag te brouwen. Dan zijn korrelgisten (zeker de tegenwoordige) mooie alternatieven. Mijn voorkeur gaat wel uit naar de scottisch Ale-gist van Wyeast, maar dan was er vandaag niet gebrouwen...Ik heb een doelSG van ongeveer1012. Coopers trekt dat dus niet begrijp ik uit jullie opmerkingen. Ik heb nog even om te dubben. De Nottingham haalt dat doelSG redelijk goed, maar welke vergistingsgraad heeft de Coopers?

De mout is al geschroot, dus een vereenvoudiging zit er niet meer in ;D. Johan had geen melkzuur meer en bovendien heb ik daar ook minder goede ervaring mee...Ik zuur vandaag dus aan door een dag eerder te schroten.

Edwin

Adrie

Welke gist is het nou geworden en hoe staat het er nu voor?

Edwin

Hoi :proost:

Ik ben weer even achter mezelf aan het aanrennen... ??? Geen tijd genomen even te rapporteren. Ik heb via de zoekfunctie gezocht naar ervaringen met Coopers en met Windsor, met name voor wat betreft de vergistingsgraad. Het viel me op dat er meer ervaringen zijn te vinden over Windsor dan over de Coopers. Toch had ik het idee dat de Coopers iets verder zou kunnen doorvergisten, dus die is het geworden.
Het brouwen verliep verder zonder problemen. Iets te veel opbrengst, maar daar hoor je me niet over klagen! De vergisting sloeg diezelfde avond al aan en nu blubt ie nog steeds rustig verder. Ik kwam er gisteren achter dat de vergistingsruimte 160C was. Voor de top van de vergisting niet zo erg, maar wanneer de vergisting daar overheen is bestaat de kans dat de vergisting stroever zal verlopen op die temperatuur. Daarom de verwarming wat opgestookt om een wat hogere omgevingstemperatuur te verkrijgen.
Afwachten nu...

Edwin

MO

Siris adviseert inderdaad een vergistingstemperatuur van 24 grC voor de Cooper's.

Edwin

ondanks de lage omgevingstemperatuur net overgeheveld naar de lagering :proost:

De hoofdvergisting leek voorbij. Het jongbier is nog erg troebel, maar smaakt goed; mooie mout en bitterheid. De esters komen hopelijk nog, want er ontbreekt nog wat fruitigheid (het is vaag op de achtergrond waarneembaar). Maar ja...drie dagen geleden ging het wort pas op de gist, dus ik moet alles ook even de tijd geven.
Ondanks de temperatuur een SG van 1013. Niet verkeerd dacht ik zo!

Edwin

Edwin

Zo :proost:

Gebotteld. Het bier had een eind-SG van 1012 en dat is precies wat ik wilde bereiken! Een echte toevalstreffer, want ik ken deze gist eigenlijk helemaal niet. Het beloofd een echte Scottisch te worden! Althans, de hopgeur en fruitigheid doet me sterk aan mijn vakanties in Schotland denken. Voor mij dus voldoende, maar of het nu echt een Scottisch is? Morgen eens een McEwans 80 kopen (In Utrecht te koop) en dan eens aan een test onderwerpen.
Mooie gist by the way...

Edwin

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.