Mijn bier stroomt uit het flesje na openen

Gestart door VanDenBerge, 22-02-2019 21:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 24-02-2019  13:41 uVoor mij gaat er niets boven een simpele inox buis met een silicone slang. Werkt altijd in alle omstandigheden. Eerst met droesemkapje naar de bottelemmer, dan zonder kapje van de emmer naar de flessen.

https://myalbum.com/photo/n7A5nE1JRh4Y/360.jpg
Volgens mij doen wij veel dingen hetzelfde.

Silky

Citaat van: brouwerwaldonk op 23-02-2019  08:58 uTeveel drab of trub in je bier vind zijn oorzaak in het filteren van het beslag. Eigenlijk moet het al glashelder wort zijn wat in de kookketel komt. Al wat kan bovendrijven tijdens het koken is fout gefilterd. Ook na het koelen van gekookt wort moet het helder naar het gistvat. Trub bevat veel ongewenste stoffen en die oxideren bij het beluchten met de nodige negatieve gevolgen achteraf voor de smaak van je bier.

Kan je niet doorheen een maatglas met wort kijken vóór het gisten dan is er iets grondig mis met ofwel je werkwijze ofwel met je  brouwinstallatie.


... wat automatisch met zich meebrengt dat, volgens jou althans, het niet mogelijk is om met een brouwautomaat zoals een Grainfather fatsoenlijk bier te brouwen. Immers gebeurt het maischen en het koken in dezelfde ketel, zonder filter- en heveltoestanden. Ook wanneer je na het koelen het wort overpompt naar het vergistingsvat is dit allesbehalve helder want het pompfilter houdt maar een deel van het eiwit tegen (geen hopdeeltjes, want de hopbloemen gaan bij mij in een Hopspider) maar dat heeft althans bij mij nog nooit geleid tot onaangename bijsmaken, slecht schuim of ander onheil. Ik hevel wel over na de hoofdvergisting. Op dat moment is het jongbier wel +/- helder en blijft de trub samen met de neergeslagen gist achter op de bodem van het gistvat.
Als je brouwt op de conventionele wijze (in ketels en pannen) dan zal jou uitleg ongetwijfeld kloppen.
De "automatenbrouwers" hebben er niets aan... :weetniet:

hansHalberstadt

Wat me opvalt is dat bieren met de Grainfather voor wat ik heb gezien super helder zijn, ondanks dat wat er het gistingsvat ingaat dat zeker niet is. Dus uiteindelijk komt het goed, mits je in elk stadium na de hoofdgisting het juiste doet om het heldere bier van de rommel op de bodem gescheiden te houden.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 25-02-2019  08:27 uWat me opvalt is dat bieren met de Grainfather voor wat ik heb gezien super helder zijn, ondanks dat wat er het gistingsvat ingaat dat zeker niet is. Dus uiteindelijk komt het goed, mits je in elk stadium na de hoofdgisting het juiste doet om het heldere bier van de rommel op de bodem gescheiden te houden.

Klopt.

Andersom kan ook het geval zijn. Kraakheldere wort voor het koken en na de vergisting troebel bier. Veel hangt af van de pH tijdens het koken, de gebruikte gist en de hoeveelheid koudhop.
Verder is kraakheldere wort minder gunstig voor de vergisting. De gist heeft vetzuren nodig voor de aanmaak van nieuwe gistcellen. Kraakheldere wort bevat weinig vetzuren. Ook een licht troebele wort geeft kraakhelder bier. Heel wat keren heb ik dit meegemaakt.

Koen S

Waarom moet een bier kraakhelder zijn? Wat mij betreft een autistisch trekje van sommige hobbybrouwers.
En ongefilterd is dan weer in, begrijpe wie begrijpen kan.
Een bier moet vooral lekker smaken. En natuurlijk liefst niet uit de fles spuiten. Laten uitgisten, geduld.
Embrace the haze.

Silky

Embrace the haze, dat is een leuke!!  ^-^

VanDenBerge

Afgelopen zondag heb ik een heerlijke brouwdag gehad! Dit keer heb ik rustig gefilterd met als resultaat een stuk heldere wort dan bij mijn vorige brouwsel. Ik vond het mooi om te zien wat voor een eiwitdrap er uiteindelijk op het filterbed lag. Dit had ik de vorige keer niet en is toen uiteindelijk gebotteld.
Ik kan nog niet helemaal door het wort heen kijken, maar de vooruitgang is zichtbaar.
Zojuist heb ik de boel overgeheveld naar de mandfles en er is ook een goede laag uitgezakt gist afgebleven. Ik heb goede hoop voor deze batch!
Door deze verbeteringen is mijn rendement ook flink verhoogd (van 51% naar 61%). Het wordt nu onverwacht een zware saison met ongeveer 7,5-8,0% alcohol. Bedankt voor alle adviezen!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.