Mijn bier stroomt uit het flesje na openen

Gestart door VanDenBerge, 22-02-2019 21:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VanDenBerge

Ik bij mijn brouwsel er last van, dat enkele tellen na het openen, mijn bier uit mijn flesje begint te druipen. Als ik hem snel in schenk, kan ik de boel nog redden, maar ik word er niet zo blij van.

Ik heb er een filmpje van gemaakt:
https://www.dropbox.com/s/76jkco0af35kvbf/2019-02-22%2021.32.45.mov?dl=0

Nou is dit laatste flesje welke ik nog uit mijn vat heb geschonken waar erg veel drap bij zat. Is dat de oorzaak van het spuiten? Het smaakt ook niet lekker met een veel te sterke bittere hop en gist smaak. Opmerkelijk bij deze is ook het bruine schuim  :o (Dit flesje is daarna de gootsteen in verdwenen)

Bij deze zat minder drap:
https://www.dropbox.com/s/u80lo1epn3775pq/2019-02-22%2021.37.44.mov?dl=0

Ik heb enkele dingen bedacht, maar weet het niet precies, dus ik hoop dat iemand me kan helpen:
* Te veel drap (wil ik verkomen door de volgende keer te whirlpoolen)
* Heb ik onhygiënisch gewerkt? Ik heb het (helaas) bij meerdere flesjes gehad.
* Heb ik te vroeg gebotteld? Het probleem speelt pas sinds een week. Daarvoor ging het prima.
* Ik heb bruine basterd suiker gebruikt
* Ik heb voor het bottelen een coldcrush gedaan met de hoop een helderder bier te krijgen (helaas mislukt  ;D)

brouwerwaldonk

Uw bier was gewoon niet uitgegist toen je het hebt gebotteld, of je hebt er teveel bottelsuiker aan toegevoegd, gewone kristalsuiker is goed genoeg. 
Teveel drab kan je voorkomen door het bier na het gisten een week of twee te lageren en dan eerst overhevelen zonder drab naar een bottelemmer.

Normaal ziet je bier voor je begint met bottelen er zo uit.


Sorry voor alle anderen maar toch weer een foto moeten plaatsen

Oscar

Citaat van: VanDenBerge op 22-02-2019  21:59 uIk bij mijn brouwsel er last van, dat enkele tellen na het openen, mijn bier uit mijn flesje begint te druipen. Als ik hem snel in schenk, kan ik de boel nog redden, maar ik word er niet zo blij van.

Ggeduld!!! Geduld!!! Geduld!!! En meer zeg ik er niet over... ;)

hansHalberstadt

Zo te zien zit er niet teveel koolzuur in want in je glas gedraagt het bier zich normaal. Volgens mij zitten er veel zwevende deeltjes in je flesjes waar koolzuur kan ontstaan. Verder kun je eens met een zaklantaarn door de fleshals naar beneden schijnen in donker. Vaak zie je dan een oplichtende waas die gaat tot waar het bier gezeten heeft ca 3 cm onder de dop. Ook dat zijn deeltjes waar koolzuur vrij kan komen.

Jacques

Het is duidelijk dat er te veel koolzuur in het bier zit.

Je hebt het niet over koudhoppen. Heb je dat misschien gedaan?
Indien dit niet het geval is dan ligt het meest voor de hand dat je te vroeg bent gaan coldcrashen. Je bier moet echt uitgegist zijn voordat je daartoe overgaat. Als dat niet het geval is dan zakt de gist wel uit en wordt je bier voor het bottelen helder maar de nog niet vergiste suikers vergisten alsnog naar het bottelen. Deze suikers geven koolzuur bovenop de bottelsuiker.


Naar aanleiding van de opmerking van Oscar nog het volgende. Kort na het bottelen komt het vaker voor dat het bier snel uit de fles wil komen. Dit komt doordat het bier wat tijd nodig heeft om zich goed te binden aan de gevormde koolzuur. Verder kan er ook wat koolzuur ontsnappen via een kroonkurk.

BrouwMark

Vandenberge,

Zo te zien zit er nog teveel troep in je bier ten tijde van bottelen. Als je je bier gaat bottelen, moet het eigenlijk (zo goed als) helemaal helder zijn, zoals brouwerwaldonk al aangaf.
Zitten er nog 'stukjes' in je bier als je gaat bottelen, dan gaan die werken als de 'mentos in de cola', en zorgen dan voor schuimende spuiters, ook wel gushers genaamd.

Probeer er voor te zorgen dat 1) je zeker weet dat het bier is uitvergist. Alleen dan weet je hoeveel druk er nog wordt opgebouwd in de fles, en weet je ook zekerder dat er niet nog allerlei zaken ronddwarrelen in je bier en -> 2) je bier ook na vergisting voldoende is 'gekalmeerd'. Pas als na vergisting je bier helder begint te trekken wordt het tijd om over bottelen na te denken -> 3) hevel je bier voorzichtig af voor het bottelen in een andere emmer, zodat je makkelijk de bottelsuiker kan toedienen, en laat de troep ruim achter in je gistingsvat! Beter hier een litertje inleveren dan alle kek proberen te bottelen...

Ter vergelijk: ik heb meestal 2-3 liter minder in mijn flessen dan ik had begin gisting. Dit is gewoon verlies aan gistkoek en andere troep die ik niet mee wil hevelen.


Haagse Wouter

Citaat van: brouwerwaldonk op 22-02-2019  22:11 uNormaal ziet je bier voor je begint met bottelen er zo uit.


Sorry voor alle anderen maar toch weer een foto moeten plaatsen

Jij koudhopt niet vaak denk ik ;)?

brouwerwaldonk

Citaat van: Haagse Wouter op 23-02-2019  02:59 uJij koudhopt niet vaak denk ik ;)?
Toch wel Wouter, bij ieder brouwsel sinds een 6 tal jaren. Ik lager in mandflessen van 20 L en daar gaat in elke fles 50 g hop in.
Na een dag of 4 hevel ik het bier er uit naar een andere om verder te lageren.

breda82

Ja en met koudhop scheelt ook of je pellets of bloemen gebruikt merk ik.

Ik heb 1 keer een lichte gusher gehad en dat was niet omdat het bier nog niet uitgegist was maar teveel kleine deeltjes framboos, teveel framboos erbij gedaan en ik wilde verlies beperken. Daaruit heb ik weer geleerd dat ik mijn frambozen niet meer pasteuriseer maar gewoon heel uit de diepvries frambozen gebruik, pasteuriseren zorgde voor een beetje gelei-achtige substantie door pectine.

Was overigens wel echt mijn beste fruitbier geworden ondanks die gusher. Intens veel smaak.

brouwerwaldonk

Citaat van: VanDenBerge op 22-02-2019  21:59 uNou is dit laatste flesje welke ik nog uit mijn vat heb geschonken waar erg veel drap bij zat. Is dat de oorzaak van het spuiten? Het smaakt ook niet lekker met een veel te sterke bittere hop en gist smaak. Opmerkelijk bij deze is ook het bruine schuim  :o (Dit flesje is daarna de gootsteen in verdwenen)

Ik heb enkele dingen bedacht, maar weet het niet precies, dus ik hoop dat iemand me kan helpen:
* Te veel drap (wil ik verkomen door de volgende keer te whirlpoolen)
Teveel drab of trub in je bier vind zijn oorzaak in het filteren van het beslag. Eigenlijk moet het al glashelder wort zijn wat in de kookketel komt. Al wat kan bovendrijven tijdens het koken is fout gefilterd. Ook na het koelen van gekookt wort moet het helder naar het gistvat. Trub bevat veel ongewenste stoffen en die oxideren bij het beluchten met de nodige negatieve gevolgen achteraf voor de smaak van je bier.

Kan je niet doorheen een maatglas met wort kijken vóór het gisten dan is er iets grondig mis met ofwel je werkwijze ofwel met je  brouwinstallatie.
Wie foto's wil mag er naar vragen dan stuur ik ze via PB.

hansHalberstadt

Citaat van: VanDenBerge op 22-02-2019  21:59 uIk bij mijn brouwsel er last van, dat enkele tellen na het openen, mijn bier uit mijn flesje begint te druipen. Als ik hem snel in schenk, kan ik de boel nog redden, maar ik word er niet zo blij van.
Ik heb even naar jouw historie gekeken. Je gebruikt een ringvormig hevelfilter waarmee je heel snel spoelt. Is het wort die je krijgt dan helder of zit er nog veel deeltjes in. Met spoelen moet je eigenlijk een heel klein straaltje hebben en zolang het nog niet helder is de opgevangen wort teruggooien in je beslagpan. Dan het heldere wort koken en na het koken de hop er weer uitfilteren. dat kan goed met jouw hevelfilter liefst dan hopbloemen gebruiken want bij pellets komen de deeltjes door je filter, maar ook hier geldt: rustig filteren om zoveel mogelijk rommel tegen te houden. Na het gisten geldt ook weer: zoveel mogelijk rommel en gist achterlaten. 

Sander van Dijk

Citaat van: brouwerwaldonk op 22-02-2019  22:11 uUw bier was gewoon niet uitgegist toen je het hebt gebotteld, of je hebt er teveel bottelsuiker aan toegevoegd, gewone kristalsuiker is goed genoeg. 
Teveel drab kan je voorkomen door het bier na het gisten een week of twee te lageren en dan eerst overhevelen zonder drab naar een bottelemmer.

Normaal ziet je bier voor je begint met bottelen er zo uit.


Sorry voor alle anderen maar toch weer een foto moeten plaatsen
Het is wel weer een andere foto[emoji3]

Sander van Dijk

Citaat van: hansHalberstadt op 23-02-2019  10:19 uIk heb even naar jouw historie gekeken. Je gebruikt een ringvormig hevelfilter waarmee je heel snel spoelt. Is het wort die je krijgt dan helder of zit er nog veel deeltjes in. Met spoelen moet je eigenlijk een heel klein straaltje hebben en zolang het nog niet helder is de opgevangen wort teruggooien in je beslagpan. Dan het heldere wort koken en na het koken de hop er weer uitfilteren. dat kan goed met jouw hevelfilter liefst dan hopbloemen gebruiken want bij pellets komen de deeltjes door je filter, maar ook hier geldt: rustig filteren om zoveel mogelijk rommel tegen te houden. Na het gisten geldt ook weer: zoveel mogelijk rommel en gist achterlaten.

Als je het RVS vlechtwerk van een wasmachine slang om je hevelfilter doet, kun je er wel hoppellets mee filteren. Wordt hier op het forum ook wel een JAVAL filter genoemd.


Edit: ff zoeken op "javal" en dan heb je een lange avond leesvoer[emoji3]

brouwerwaldonk

Citaat van: Sander van Dijk op 23-02-2019  10:21 uHet is wel weer een andere foto[emoji3]
Die andere is wort vóór het gisten deze is al bier en dus erna, met dit bier mag je met een gerust geweten bottelen.

VanDenBerge

Bedankt voor alle antwoorden!
Ik denk dat de oorzaak teveel troep en te vroeg gebotteld is. Dit ga ik de volgende keer anders doen.

Citaat van: hansHalberstadt op 23-02-2019  10:19 uIk heb even naar jouw historie gekeken. Je gebruikt een ringvormig hevelfilter waarmee je heel snel spoelt. Is het wort die je krijgt dan helder of zit er nog veel deeltjes in. Met spoelen moet je eigenlijk een heel klein straaltje hebben en zolang het nog niet helder is de opgevangen wort teruggooien in je beslagpan. Dan het heldere wort koken en na het koken de hop er weer uitfilteren. dat kan goed met jouw hevelfilter liefst dan hopbloemen gebruiken want bij pellets komen de deeltjes door je filter, maar ook hier geldt: rustig filteren om zoveel mogelijk rommel tegen te houden. Na het gisten geldt ook weer: zoveel mogelijk rommel en gist achterlaten.
Voor de filter heb ik inmiddels een kraantje besteld. Hiermee wil ik de volgende keer mijn rendement mee verhogen. Ik ben denk ik wel te slordig geweest met de troep die mee is gekomen tussen alle fases. Ik heb ook een automatische hevel met droesemkap (om vanuit de gistemmer naar de mandfles en terug te hevelen). Mijn plan was om dit de volgende keer te gebruiken na het gekoelde wort is gewhirlpooled. Heeft de koperen hevelfilter nog een voordeel boven de automatische filter voor het hevelen naar de gistemmer?

Citaat van: BrouwMark op 23-02-2019  01:41 uTer vergelijk: ik heb meestal 2-3 liter minder in mijn flessen dan ik had begin gisting. Dit is gewoon verlies aan gistkoek en andere troep die ik niet mee wil hevelen.
Hoe groot is je batch waar je die 2 tot 3 liter op verliest? Ik wilde zelf 10 liter brouwen, maar eindigde helaas met 8 liter (waarvan het laatste flesje van de krat al niet veel soeps zou zijn - zie eerste filmpje)

Ook was het me dit keer niet helemaal gelukt om het eind SG op de brouwdag te bepalen (ik had te weinig wort afgenomen om apart versneld te laten vergisten) en had nog geen mogelijkheid om wat druppels uit de mandfles te zuigen om te controleren of de vergisting volledig gestopt was. Dit ga ik volgende keer ook anders doen, want ik vrees dat ik de coldcrush te vroeg heb ingezet.

30 december start vergisting, 13 januari start coldcrush (2 graden), 16 januari gebotteld.

BrouwMark

Citaat van: VanDenBerge op 23-02-2019  19:47 uHoe groot is je batch waar je die 2 tot 3 liter op verliest?

Maakt niet zoveel uit, het onderste gedeelte wat ik laat zitten (met gistkoek, eiwitten, andere troep) is bij mij altijd ongeveer 2 liter.

hansHalberstadt

Citaat van: VanDenBerge op 23-02-2019  19:47 uHeeft de koperen hevelfilter nog een voordeel boven de automatische filter voor het hevelen naar de gistemmer?
Ik weet niet precies over welk filter je het hebt. Zolang het filter genoeg tegenhoudt is het goed.

VanDenBerge


brouwerwaldonk

Een hevelfilter is iets helemaal anders en ziet er zo uit.



Wat jij laat zien wordt gebruikt voor het overhevelen, van wort of bier naar een ander vat, zonder het bezinksel op de bodem.

Met een hevelfilter filter je het beslag van de brouwketel naar de kookketel.
Met een goede hevelfilter komt er na enkele minuten dit uit je brouwketel als resultaat.


hansHalberstadt

Citaat van: VanDenBerge op 24-02-2019  07:49 uDit is de hevel die ik bedoel: https://www.braumarkt.com/automatische-hevel-met-droesemkop-en-slang-voor-10-34-ltr-flessen-maxi.html

Ik denk dat ie voldoet. En anders leren we er weer van  8)

Dit is een hevel om te bottelen, geen filter. Ik denk dat we het hier over 2 verschillende  momenten in het proces hebben. Wat ik bedoelde is als je je wort van de kookketel naar het gistingsvat brengt. Dan wil jw zoveel mogelijk vaste bestanddelen zoals neergeslagen eiwit en hoprestanten tegenhouden. Dat doe je met een filter.

brouwerwaldonk

@VanDenBerge,
Om na het koken geen trub mee te hebben, is er een gemakkelijke en zeer efficiënte methode.
Gebruik geen pellets maar hopbloemen, laat die los meekoken, koel met een spiraalkoeler het wort in de ketel.
Na het koelen zie je eiwitten rondzweven (dat is de trub) die wil je niet naar je gistvat hevelen.
Laat alles goed ronddraaien en zet je kookketel schuin, als het nog ronddraaid steek dan uw hevel met droesemkapje op het laagste punt.
Na een 15 minuten is alles bezonken en ligt de trub boven de laag hopbloemen. De inlaat zit onder de laag hopbloemen die er dakpangewijs boven liggen. Zonder de hevelbuis te bewegen beginnen met hevelen door aanzuigen en niet pompen met dat geval. De trub blijft boven de hopbloemen en komt niet mee.
 

hansHalberstadt

Wees er wel op bedacht dat deze hevel alleen is om te bottelen. Hij kan niet tegen temperaturen boven de 50 graden (plexiglas)
https://www.braumarkt.com/automatische-hevel-met-droesemkop-en-slang-voor-10-34-ltr-flessen-maxi.html

Haagse Wouter

Ik heb sowieso erg slechte ervaringen met die hevel.
De rubbers gaan lekken en dan zuigt die lucht aan.

brouwerwaldonk

Voor mij gaat er niets boven een simpele inox buis met een silicone slang. Werkt altijd in alle omstandigheden. Eerst met droesemkapje naar de bottelemmer, dan zonder kapje van de emmer naar de flessen.

https://myalbum.com/photo/n7A5nE1JRh4Y/360.jpg

springerke

Citaat van: Haagse Wouter op 24-02-2019  12:56 uIk heb sowieso erg slechte ervaringen met die hevel.
De rubbers gaan lekken en dan zuigt die lucht aan.

Ik heb er twee versleten, of eigenlijk moet ik zeggen in gebruik gehad. Ze hadden de tijd niet om te verslijten en is zoals Haagse Wouter aangeeft trekken ze lucht aan.
Dan een inox hevel gekocht en die zuigen ook in warme wort na het koken.
Deze week heb ik voor de eerste maal gebotteld rechtstreeks vanuit de CCT chronical fermenter.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.