Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eventuele gezamenlijke inkoop RVS Filterbodem Easybrew/Klarstein/BrewMonk  (gelezen 11796 keer)

Offline knifeman

• Senior lid
  • Land: be
  • Brewing Vespa Garage
Hoe dik is de siliconenslang die je gebruikt hebt?
Heeft die nog een bepaalde dikte nodig om de plaat klemvast te zetten?
Wet je toevallig ook hoeveel ruimte er zit tussen de bodem van de pan en de plaat?
En tussen de plaat en de maischkorf?
Ah okido :) waat haal je je foodgrade soliconen slang ?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Land: nl
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
Ah okido :) waat haal je je foodgrade soliconen slang ?
Hornbach

Offline Rayke

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Is dat echt noodzakelijk dan, om een slang over de rand te doen van de filterplaat?
Wat kan er misgaan als je dat achterwege laat? Komt de plaat los van de bodem?

Offline JoepH

• Senior lid
  • Maasland Thuisbrouwers Genootschap
Ik gebruik de 16x10 siliconen slang. Verkrijgbaar bij alle leveranciers. Laatste keer bleef de filterbodem ook zonder knietje keurig op zijn plaats. Hij zat klem onder de grote moer die aan de binnenkant op de kraan zit. De kraan heb ik gebruikt om een paar liter kokende wort af te tappen om  de suiker/kandijsuiker 15 minuten voor einde kook in op te lossen. Goed te horen dat je de hopspider ook aan de kant kunt leggen. ik moet alleen eens kijken hoe dat uitpakt als je alleen pellets gebruikt. De whirlpoolpijp gebruik ik nu om de koeling met dompelkoeler wat vlotter te laten verlopen. De trub naar het midden brengen hoeft ook eigenlijk niet meer met zo'n filterbodem. Hahaha, ik kan straks uitverkoop houden van alle dingen die door de filterbodem overbodig zijn geworden.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Land: us
Ik gebruik de 16x10 siliconen slang. Verkrijgbaar bij alle leveranciers. Laatste keer bleef de filterbodem ook zonder knietje keurig op zijn plaats. Hij zat klem onder de grote moer die aan de binnenkant op de kraan zit. De kraan heb ik gebruikt om een paar liter kokende wort af te tappen om  de suiker/kandijsuiker 15 minuten voor einde kook in op te lossen. Goed te horen dat je de hopspider ook aan de kant kunt leggen. ik moet alleen eens kijken hoe dat uitpakt als je alleen pellets gebruikt. De whirlpoolpijp gebruik ik nu om de koeling met dompelkoeler wat vlotter te laten verlopen. De trub naar het midden brengen hoeft ook eigenlijk niet meer met zo'n filterbodem. Hahaha, ik kan straks uitverkoop houden van alle dingen die door de filterbodem overbodig zijn geworden.
En daarbij kost een goede hopspider meer dan zo´n bodemfilter met slang. Ik ben er enthousiast over. Ik gebruik de whirlpoolarm om mijn wort rustig in mijn gistingsvat te laten lopen. Maar dat kan ook met de pijp die erbij zit met daaraan een stuk siliconen slang. Dus ja, Joep heeft gelijk. Straks ook hier overbodige spullen in de verkoop...

Offline stiaanke

• Vol lid
Heeft er nu al iemand zo'n Ikea spatscherm gebruikt tijdens het brouwen?

Offline JoepH

• Senior lid
Zaterdag gaan we met 2 Easybrew ketels brouwen. Een met Ikea spatscherm en de andere met het bodemfilter uit Denemarken. Ik zal de resultaten posten onder het item REVIEW bodemfilter. Vergelijkend warenonderzoek. Hahaha! :biersmile:

Offline Heisenberg

• Super lid
Zaterdag gaan we met 2 Easybrew ketels brouwen. Een met Ikea spatscherm en de andere met het bodemfilter uit Denemarken. Ik zal de resultaten posten onder het item REVIEW bodemfilter. Vergelijkend warenonderzoek. Hahaha! :biersmile:
Ik ben zeer benieuwd Joep.

Offline knifeman

• Senior lid
  • Brewing Vespa Garage
Ik kijk er naar uit :)

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!

En?

db

Offline Heisenberg

• Super lid
En?

db
Zit jij ook al te wachten op de testresultaten? Ik ook. Ben écht benieuwd.

Offline Rayke

• Boven 10 berichten
  • *
Nou, na vandaag kan ik eindelijk ook meepraten over de bodemfilter. Door omstandigheden niet eerder meer kunnen brouwen.
In tegenstelling tot andere verhalen ben ik zwaar teleurgesteld. Ik had het filter vandaag pas in mijn Arsigan EB 30 geplaatst en zag dat als de bodemfilter zonder slang over de rand, ruim 3cm diameter te klein is om enigzins te klemmen/af te sluiten.
Ik heb er een slang op gedaan zoals anderen ook maar dat hielp bitter weinig. Het klemt totaal niet aan de rand van de ketel.
Hoopte dat het filter wel door het eigen gewicht zou blijven liggen, maar dat lijkt niet te zijn gelukt.
Na het koken, ik had de hopbellen er los ingegooid omdat ik dacht dat dat zou kunnen met dit filter, lag er meer onder dan op het filter.
Met de pomp de ketel leegtrekken was er niet bij, die was al verstopt geraakt tijdens het koelen.

Ik kan me er weinig bij voorstellen dat dit de bedoeling is?!
Zou de Deense versie misschien in de ketel een aanpassing hebben waar het filter onder blijft haken of zo?
Ook had ik het idee dat mijn temp sensor vreemd deed. Ik heb met een losse thermometer de temp gecheckt en die was in werkelijkheid 4/5 graden hoger dan het display van de ketel aangaf.
Nog iemand dit gecheckt?

Ik zal morgen proberen wat foto’s te posten. Misschien heb ik wel iets helemaal fout gedaan.
Dan hoor ik dat graag natuurlijk.

Offline JoepH

• Senior lid
Je hebt nikt fout gedaan. Lees het topic over de REVIEW van het Deense filter. Daar staat ook wat de werkende werkwijze is. Je temp schommelingen  ontstaan door dampbellen die onder het filter blijven hangen. Stoom kan erg heet zijn.

Offline Rayke

• Boven 10 berichten
  • *
Je hebt nikt fout gedaan. Lees het topic over de REVIEW van het Deense filter. Daar staat ook wat de werkende werkwijze is. Je temp schommelingen  ontstaan door dampbellen die onder het filter blijven hangen. Stoom kan erg heet zijn.

Dank je! Daar verder gegaan ;)

Offline Rinus

• Junior lid
  • **
Mijn ervaring na 2 keer brouwen met het Ikea filter is super positief! Ik heb deze gewoon los op de bodem gelegd maar wel het bazooka filter op de kraan gemonteerd, ik vermoed dat daardoor het Ikea filter naar de bodem wordt gedwongen (min of meer).

Ik gebruik wel een hopspider en mijn brouwsels zijn aardig helder / schoon na het leegpompen. Geen verstoppingen of andere problemen gehad. Het nut van de kraan is inmiddels eigenlijk 0 geworden. Ik heb ook een keer afgetapt met kraan vs pomp, na vergisting geen enkel verschil gezien (in glazen flessen).

Ik vind het een geniale vinding, wellicht dat een compleet afsluitend bodem filter nog beter werkt, maar dat hoor ik graag na de vergelijkende experimenten.

Offline Rinus

• Junior lid
  • **
Weet iemand waar je de originele bodemfilter kan kopen? Ik bedoel dan een die goed afsluit eventueel met siliconen slang eromheen.
Ik gebruik nu een IKEA spatdeksel wat erg goed werkt, echter komt er nog ongefilterd materiaal langs de randen naar de pomp zal ik bij de laatste brouw sessie. Dit geeft een bodem met troebelheid onderin het gistingsvat dat lijkt mij niet de bedoeling en nadelig voor de smaak?!

Als ik een goed passend bodemfilter heb (dus iets grotere diameter met siliconen slang) dan zal het een stuk helderder blijven?

Offline Scorpionrose

• Senior lid
Weet iemand waar je de originele bodemfilter kan kopen? Ik bedoel dan een die goed afsluit eventueel met siliconen slang eromheen.
Ik gebruik nu een IKEA spatdeksel wat erg goed werkt, echter komt er nog ongefilterd materiaal langs de randen naar de pomp zal ik bij de laatste brouw sessie. Dit geeft een bodem met troebelheid onderin het gistingsvat dat lijkt mij niet de bedoeling en nadelig voor de smaak?!

Als ik een goed passend bodemfilter heb (dus iets grotere diameter met siliconen slang) dan zal het een stuk helderder blijven?

Een andere oplossing is. Plaats op je bodem een dun laagje rijsthulzen doe hier de ikea filter op en laat het langzaam in het water zakken. Daarna je mout en wat dan nog door of langs je ikea filter gaat wordt opgevangen door de rijsthulzen.

Of plaatsen jullie het filter onder de korf? Want dan gaat dit niet lukken.
Ik plaats de Ikea filter in de korf.

Offline Rinus

• Junior lid
  • **
Een andere oplossing is. Plaats op je bodem een dun laagje rijsthulzen doe hier de ikea filter op en laat het langzaam in het water zakken. Daarna je mout en wat dan nog door of langs je ikea filter gaat wordt opgevangen door de rijsthulzen.

Of plaatsen jullie het filter onder de korf? Want dan gaat dit niet lukken.
Ik plaats de Ikea filter in de korf.

Het filter wordt inderdaad onder de korf op de bodem geplaatst.

Ik wist niet dat het ook in de korf past, dat kan inderdaad ook e.e.a. tegenhouden, zal een kijken of het past, ik heb toch 2 filters liggen. Past het filter zonder siliconen slang?

Online Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
Ik heb het ikea filter er weer uit gegooid...
Het is niet goed schoon te maken!
Het gaas zit in een rvs rand geklemd waar vuil tussen blijft zitten na uitspoelen!
Je komt er niet bij en na twee keer brouwen zit er veel prut tussen...
Dat krijg je niet steriel door het mee te laten koken!

Offline Rinus

• Junior lid
  • **
Ik heb het ikea filter er weer uit gegooid...
Het is niet goed schoon te maken!
Het gaas zit in een rvs rand geklemd waar vuil tussen blijft zitten na uitspoelen!
Je komt er niet bij en na twee keer brouwen zit er veel prut tussen...
Dat krijg je niet steriel door het mee te laten koken!
Daar zit wel iets in inderdaad, heb ik nog niets van gemerkt ik spuit hem altijd schoon met een hoge druk spuit.
Maar in die rand kom je inderdaad niet en wat daar allemaal kan groeien wil je niet weten.
Ik heb de filterbodem vanaf het begin er al in liggen dus wordt hij wel goed heet, maar je weet inderdaad maar nooit.
Goede opmerking! Iets om rekening mee te houden als je problemen hebt na/tijdens gisten.

Online Pimmels

• Senior lid
    • Pimmels bier
Daar zit wel iets in inderdaad Iets om rekening mee te houden als je problemen hebt na/tijdens gisten.
Ik had de voorlaatste keer een infectie..
Die kwam heel laat na bottelen pas in het zicht, maar wel in alle flesjes.
Toen ben ik het hele proces nagegaan op mogelijke fouten en toen viel het Ikea filter ook af....

De oorzaak was overigens een giet gaatje in de plunjer van het bottelpijpje wat niet schoon te maken was.... Thermische lijm in gespoten...
 :brouwen:

Offline Rinus

• Junior lid
  • **
Ik had de voorlaatste keer een infectie..
Die kwam heel laat na bottelen pas in het zicht, maar wel in alle flesjes.
Toen ben ik het hele proces nagegaan op mogelijke fouten en toen viel het Ikea filter ook af....

De oorzaak was overigens een giet gaatje in de plunjer van het bottelpijpje wat niet schoon te maken was.... Thermische lijm in gespoten...
 :brouwen:
Dus als ik het nu goed begrijp was het IKEA filter niet de oorzaak?

Online Pimmels

• Senior lid
    • Pimmels bier
Dus als ik het nu goed begrijp was het IKEA filter niet de oorzaak?
Daar kom je moeilijk achter, er zat alle twee veel prut in dus heb ik ze alle twee uitgefaseerd zeg maar..
Het ikea filter was meteen gesloopt dus dat was geen keuze verder...

Offline Rinus

• Junior lid
  • **
Daar kom je moeilijk achter, er zat alle twee veel prut in dus heb ik ze alle twee uitgefaseerd zeg maar..
Het ikea filter was meteen gesloopt dus dat was geen keuze verder...
Als uit de root cause analyse blijkt dat het een van de twee de oorzaak kan zijn dan zou ik zelf het vul pijpje de minste kans geven. Ik heb echter geen idee welke je gebruikt, ik heb zelf zo'n super goedkoop kunststof pijpje wat nog altijd prima werkt.
Ik ontsmet altijd wel heel fanatiek met alcohol 99% alcohol en starsan.
Het IKEA filter blijft dus het meest verdacht helaas...

Online Pimmels

• Senior lid
    • Pimmels bier
Als uit de root cause analyse blijkt dat het een van de twee de oorzaak kan zijn dan zou ik zelf het vul pijpje de minste kans geven. Ik heb echter geen idee welke je gebruikt, ik heb zelf zo'n super goedkoop kunststof pijpje wat nog altijd prima werkt.
Ik ontsmet altijd wel heel fanatiek met alcohol 99% alcohol en starsan.
Het IKEA filter blijft dus het meest verdacht helaas...
In het vulpijpje zat in het indruk pennetje een klein maar diep giet gaatje waar ook prut in zat...dat heb ik schoon gemaakt en dicht gelijmd....
Het zekere voor het onzekere alle twee aangepakt , biertje daarna was weer prima!

Tags: