Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gushers  (gelezen 1585 keer)

Offline WerdvdBeste

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Gushers
« Gepost op: 22-02-2019 15:31 u »
Vandaag een flesje geopend dat 2 weken geleden gebotteld is. Gelukkig boven de wasbak geopend. Het flesje liep bijna helemaal leeg, een gusher.
Is hier nog iets aan te doen? Heb namelijk nog zo'n 50 flesjes dicht staan.

Openen en weggooien lijkt mij de enige optie  :-[

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Arjen1969

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Gushers
« Reactie #1 Gepost op: 22-02-2019 15:34 u »
Was het flesje gekoeld of niet? Als het gekoeld is ben ik bang dat je het met alle flesjes gaat krijgen. Hoeveel bottelsuiker heb je gebruikt?

Offline WerdvdBeste

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 22-02-2019 15:44 u »
Was het flesje gekoeld of niet? Als het gekoeld is ben ik bang dat je het met alle flesjes gaat krijgen. Hoeveel bottelsuiker heb je gebruikt?

Het flesje was niet gekoeld. 2,4 gram bottelsuiker per flesje van 0,30 cl.

Na plusminus n week hoofdgisting was het SG gedaald naar 1.021. Start SG 1.068. De nagisting heeft 2 weken geduurd en het SG was niet meer gedaald. Bleef 1.021.
Door BrouwHulp was een eind SG van 1.018 voorspelt dat heb ik dus niet gehaald. De gebruikte gist was T-58 van Fermentis.

Is er een kans op bierbommen?
Zo ja, dan gooi ik alle flesjes leeg.
Volgende brouwsel meer controle op vergisting houden :)

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #3 Gepost op: 22-02-2019 15:53 u »
Citaat
Vandaag een flesje geopend dat 2 weken geleden gebotteld is. Gelukkig boven de wasbak geopend. Het flesje liep bijna helemaal leeg, een gusher.
Is hier nog iets aan te doen?
Je kan met een kroonkurk opener de kroonkurk een heel klein beetje lichten tot dat je een sis hoort, dan direct stoppen met lichten. In het flesje zal schuim gevormd worden die stilaan wegtrekt.
Indien nodig enkele dagen herhalen tot het geen spuiters meer zijn.

Offline WerdvdBeste

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 22-02-2019 16:10 u »
Je kan met een kroonkurk opener de kroonkurk een heel klein beetje lichten tot dat je een sis hoort, dan direct stoppen met lichten. In het flesje zal schuim gevormd worden die stilaan wegtrekt.
Indien nodig enkele dagen herhalen tot het geen spuiters meer zijn.

Na het voorzichtig lichten en de schuimvorming even wachten. Moet er daarna een nieuwe kroonkurk op geplaatst worden?

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #5 Gepost op: 22-02-2019 16:13 u »
Laat de flesjes gerust een uur open staan, voordat je ze hersluit. Anders is de verzadiging nog lang niet geminderd. Wel voor het openen tenminste 48 uur goed koelen.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 22-02-2019 16:42 u »
Na het voorzichtig lichten en de schuimvorming even wachten. Moet er daarna een nieuwe kroonkurk op geplaatst worden?
Neen dat is juist de bedoeling, de kroonkurk moet er op blijven, enkel de overdruk moet er uit. Bij veel overdruk meermaals herhalen. Liefst de flessen koelen voor het lichten van de kroonkurk.  Als je de kroonkurk er af haalt spuit de fles leeg.
Volgende keer voldoende gist geven en bij het begin gisten het wordt voldoende beluchten. Ook zeker 2 weken lageren alvorens te bottelen. 

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 22-02-2019 16:48 u »
Laat de flesjes gerust een uur open staan, voordat je ze hersluit. Anders is de verzadiging nog lang niet geminderd. Wel voor het openen tenminste 48 uur goed koelen.
Als je de krookkurk er zou afhalen dan spuiten de flessen leeg omdat het spuiters zijn.

Offline Brouwerij Hulzebos

• Senior lid
  • Veldrijder en dwarse BIAB brouwer.
« Reactie #8 Gepost op: 22-02-2019 18:29 u »
Openen en weggooien lijkt mij de enige optie  :-[
Probeer eens of je nog gushers hebt als de flesjes gekoeld zijn in de koelkast.
De laatste oplossing is gewoon openen boven een grote emmer en dan in het vat met stookwijn.
Van vage en mislukte bieren is nog fijne wisky te stoken met een water destillatie aparaat!
Ali 65, vanuit Duitsland!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #9 Gepost op: 22-02-2019 18:33 u »
Gewoon opnieuw bottelen. Alles legen in een gistingsvat, liefst via de rand laten lopen ivm zuurstof. Er zit nu zoveel koolzuur in dat de kans op oxidatie gering is. Rustig uit laten borrelen in het gistingsvat, evt waterslot erop en 50 g suiker erbij en uit laten gisten, dan opnieuw bottelen. 

Offline stiaanke

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 22-02-2019 18:50 u »
Nog eens een flesje proberen.
Het ene flesje is het andere niet.
Gushers kunnen ook andere oorzaken hebben dan teveel CO2. Vervuiling? Restjes hop van koudhoppen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 22-02-2019 23:03 u »
Gewoon opnieuw bottelen. Alles legen in een gistingsvat, liefst via de rand laten lopen ivm zuurstof. Er zit nu zoveel koolzuur in dat de kans op oxidatie gering is. Rustig uit laten borrelen in het gistingsvat, evt waterslot erop en 50 g suiker erbij en uit laten gisten, dan opnieuw bottelen.

Ondanks dat het bier veel koolzuur heeft valt oxidatie van het bier niet uit te sluiten. Uitvergist bier is heel gevoelig voor oxidatie.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 22-02-2019 23:10 u »
Gushers kunnen ook andere oorzaken hebben dan teveel CO2. Vervuiling? Restjes hop van koudhoppen?

Koudhoppen op zich zelf kan al zorgen voor teveel koolzuur in je bier. In hop zitten net als in mout alfa- en beta-amylase. Deze enzymen zijn in staat om onvergistbare suikers alsnog af te breken. Dit is een langzaam proces. Door de relatieve lage temperatuur verloopt dit proces langzaam.

In dit geval zit er maar twee weken tussen het bottelen en het wild uit de fles komen van het bier. Het meest voor de hand liggend is dat het bier te voeg gebotteld is.

Offline Chilobrachys

• Senior lid
« Reactie #13 Gepost op: 22-02-2019 23:35 u »
Probeer eens of je nog gushers hebt als de flesjes gekoeld zijn in de koelkast.
De laatste oplossing is gewoon openen boven een grote emmer en dan in het vat met stookwijn.
Van vage en mislukte bieren is nog fijne wisky te stoken met een water destillatie aparaat!

Heb je daar een linkje van Hulzebos?

Offline Silky

• Junior lid
  • **
  • Water wordt pas lekker bij de brouwer!
« Reactie #14 Gepost op: 22-02-2019 23:55 u »

Dit kan je altijd nog doen als de remedie voorgesteld door Brouwerwaldonk voor jou niet werkt. Ik heb op zijn manier een keer een hele batch kunnen redden (heb de dopjes wel een keer of vijf zes moeten lichten met ruime tussenpauzes). Het is relatief eenvoudig en er is weinig of geen kans op contaminatie of oxidatie. Wel de flesjes goed koelen...

• Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 23-02-2019 10:30 u »
Heb je daar een linkje van Hulzebos?
https://www.aliexpress.com/item/EU-ZLSJ-ZB1-220V-Water-Distiller-Distillator-Purifier-Pure-Water-machine-Stainless-steel-Inner-Tank-Office/32266097521.html?spm=a2g0s.12269583.0.0.49b85462Jqp36o
Citaat
4L Pure Water Distiller Filter Machine Purifier Filtration Hospital Home Office Kitchen Wasser Destillie
Laat hem wel vanuit Duitsland versturen, want dat scheelt tijd en kosten!

Offline WerdvdBeste

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 23-02-2019 14:30 u »
Allen, bedankt voor de tips.

Offline thezewery

• Senior lid
  • Land: no
« Reactie #17 Gepost op: 04-03-2019 11:03 u »

Hoe werkt dat dan? Je giet je bier in dat apparaat, zet hem aan, en je hebt whiskey?

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 04-03-2019 11:20 u »
Neen daar komt wel heel wat meer bij kijken. Op het vat moet een distileerkolom of helm staan. Dan een ruwstook en vervolgens een fijnstook. Ook moet je alles wat beneden 78,3C aan de top naar de koeler gaat weggooien want dat is de voorloop en heel slecht en vies van smaak. Bij de fijnstook weer alles beneden 78,3C weg en vervolgens in afzonderlijke potjes met 100 ml apart opvangen. Het laatste wat boven 82,5C aan de top naar de koeler gaat is de naloop en ook weer om weg te gooien maar dat proef je wel.
Dan de potjes afzonderlijk evalueren op smaak, na verdunnen naar 40 alcohol
Wil je whisky dan moet je een helm gebruiken.

Offline thezewery

• Senior lid
  • Land: no
« Reactie #19 Gepost op: 07-03-2019 15:15 u »
hmmm...daar komt dus nog wel ff wat meer bij kijken...
De zin 'Van vage en mislukte bieren is nog fijne wisky te stoken met een water destillatie aparaat!' van Brouwerij Hulzebos leek anders te doen vermoeden.

• Senior lid
« Reactie #20 Gepost op: 08-03-2019 20:21 u »
De zin 'Van vage en mislukte bieren is nog fijne wisky te stoken met een water destillatie aparaat!' van Brouwerij Hulzebos leek anders te doen vermoeden.
Je moet het zien als men bier brouwt met gerstemout en hop.
Het vat met stookwijn blubt weer geweldig, de inhoud stinkt geweldig goor, dat zou ik zo niet willen drinken.

Tags: