Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Waarom waterslot verwijderen bij verplaatsen gistingsvat?  (gelezen 815 keer)

Offline RickNieters

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Het lekkerste bier brouw je zelf
    • Mieters! Bier
Waarom waterslot verwijderen bij verplaatsen gistingsvat?
« Gepost op: 21-02-2019 12:56 u »
Beste brouwers,

Misschien een beetje een domme vraag (ik begin net  :brouwen:), maar ik heb ooit gelezen dat je het waterslot van het gistingsvat moet verwijderen als je deze gaat verplaatsen. Bijvoorbeeld als je wilt overhevelen naar een mandfles voor nagisting. Een verklaring ontbrak echter, wat mij aan het denken zette. Waarom is dit zo?

Ik kan me voorstellen dat er anders lucht/zuurstof naar binnen wordt gezogen, maar dat gebeurt evengoed als je het waterslot uit de opening haalt.

Ik heb zelf overigens een cylindrisch waterslot, kreeg ik bij een Speidel 20l gistingsvat. En keer heb ik het vat met waterslot en al verplaatst en daar leek niet veel mis te gaan / te gebeuren.

Heeft iemand een verklaring?

Alvast bedankt!  :groots:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
Re: Waarom waterslot verwijderen bij verplaatsen gistingsvat?
« Reactie #1 Gepost op: 21-02-2019 12:59 u »
Inderdaad, er wordt lucht aangezogen en daarbij loop je de kans dat de inhoud van je waterslot meekomt en dat wil je liever niet

Offline Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
« Reactie #2 Gepost op: 21-02-2019 12:59 u »
Als je het waterslot erin laat tijdens verplaatsen zou er water uit het waterslot in je bier kunnen komen.
Dat wil je niet ivm besmetting kans... Lucht is minder risico.

Offline RickNieters

• Boven 10 berichten
  • *
    • Mieters! Bier
« Reactie #3 Gepost op: 21-02-2019 13:37 u »
Bedankt voor de snelle reacties! Duidelijk, waterslot eruit om te voorkomen dat water meekomt. Weer wat geleerd  :).

Geldt dit ook voor een (groot) cylindrisch waterslot? Volgens mij komt daar niet zo snel water onder uit, maar ik kan het mis hebben!

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #4 Gepost op: 21-02-2019 14:12 u »
Bij een cilindrisch waterslot kan er ook water mee komen.

Als je je waterslot verwijdert, zet er even een dichte dop op / in. Zo zuig je ook geen lucht aan  :brouwen:

Offline RickNieters

• Boven 10 berichten
  • *
    • Mieters! Bier
« Reactie #5 Gepost op: 21-02-2019 14:56 u »
Bij een cilindrisch waterslot kan er ook water mee komen.

Als je je waterslot verwijdert, zet er even een dichte dop op / in. Zo zuig je ook geen lucht aan  :brouwen:

Bedankt Mark! Dat zal ik in het vervolg zeker doen!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 21-02-2019 22:59 u »
Als je het waterslot erin laat tijdens verplaatsen zou er water uit het waterslot in je bier kunnen komen.
Dat wil je niet ivm besmetting kans... Lucht is minder risico.

Het risico van een infectie via je waterslot is eenvoudig weg te nemen. Vul je waterslot met gedestilleerd/gedemineraliseerd water. Doordat er geen voedingstoffen in het water zit kan er zich niets in ontwikkelen.
In plaats van het rode dopje vouw je een stuk royaal stuk aluminiumfolie over opening van het waterslot. Druk de aluminiumfolie tegen het waterslot zodat het goed aansluit. Er kunnen zo geen fruitvliegjes bij het waterslot terwijl de koolzuur wel kan ontwijken.

Je kunt zo zonder het waterslot te verwijderen het gistvat verplaatsen. Het grote voordeel hiervan is dat er geen, dan wel weinig zuurstof bij je bier komt.

Tags: