Zeven

Gestart door Kokkebil, 21-02-2019 12:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kokkebil

Hoe zeven jullie eigenlijk nadat je gespoeld en gekookt hebt?

Fractus

Ik laat het afgekoelde wort door mijn hopspider heen in het gistvat lopen, op die manier haal ik er vaak nog een hoop troep uit.

emiel1

Ik zeef (filter) niet. mijn hop doe ik in een hopspider en ik laat het laatste beetje eiwitten op de bodem van de kookpan liggen.

Kokkebil

Hoe krijg je dan de kleine hoprestjes en fijngemalen moutstof eruit?

Ik gebruikt een zeefdoek, maar deze slaat snel dicht als je iets te fijn geschroot hebt.

emiel1

Niet... Uiteindelijk zakt het toch wel uit in je vergistingsvat. Ik doe altijd wel de laatste paar dagen een cold crash

Thamerdal

Citaat van: Kokkebil op 21-02-2019  14:23 uHoe krijg je dan de kleine hoprestjes en fijngemalen moutstof eruit?

Ik gebruikt een zeefdoek, maar deze slaat snel dicht als je iets te fijn geschroot hebt.
Zeven levert meestal een hoop gedoe en geklieder op. Inderdaad wat Emiel1 zegt; de kleine deeltjes zakken wel uit en blijven achter na het overhevelen.
Wat ik probeer te zeggen: probeer een methode te vinden waarbij je niet hoeft te zeven.  :biersmile:

Peterrr

Bij gaat het door een filament zak en die houdt alle trub tegen.

snowmansion

Ik gebruik een vergiet (ontsmet) op mijn gistvat waarin de slang van mijn platenkoeler leg. Het houdt wat eiwitten tegen die door mijn platenkoeler komen en evt wat hopresidu. Meer niet.

brouwerwaldonk

Citaat van: Kokkebil op 21-02-2019  12:52 uHoe zeven jullie eigenlijk nadat je gespoeld en gekookt hebt?
Ik laat de hopbellen los meekoken en gebruik die na het koelen als filter.
Zorg dat je vanaf begin koken de pH waarde van het wort op 5,1 hebt gebracht met zuur. Dat en het meekoken van Iers mos zorgt ervoor dat de eiwitten goed samenklonteren en kunnen bezinken. Na het koelen met een spiraalkoeler alles goed laten ronddraaien en terwijl het nog draait zet je de kookketel schuin en plaats je een hevelbuis met droesemkapje op het laagste punt. Na een 10 tal minuten bezinken de eiwitten en die liggen dan boven op de laag hop. Het wort kan je dan mooi helder overhevelen naar het gistvat.

Hevelbuis met droesemkapje


Gekoeld wort gaat zo naar het gistvat.

Jaap W

Ik heb op de uitloop in mijn ketel een heel fijnmazige rvs zeef gemaakt (3 stuks/maten voor 5 euro in de aanbieding bij de Lidl), die houdt al het grove spul tegen en ook door de wirlpool blijft er al veel trub in het midden van de ketel achter. Na de koeler en de pomp heb ik in de leiding nog 2 zeven zitten die het fijnere spul er nog een beetje uithalen. Werkt voor mijn doen prima.  :brouwen: :biersmile: :proost:

Martijn0172

Ik doe ook alle hop in een zak of spider. Laatste restje eiwitten laat ik achter in de pan. Vorige keer lepelde ik per ongeluk een lading geschroten mout in de pan tijdens het roeren. Dit tussen het maischen en koken in er uit "gevangen" door een keukenzeeft


Citaat van: brouwerwaldonk op 21-02-2019  15:57 uGekoeld wort gaat zo naar het gistvat.


Als er ooit een meest-geposte-foto wedstrijd wordt gehouden is dit de winnaar  ;)

Jacques

Citaat van: Martijn0172 op 21-02-2019  18:49 uAls er ooit een meest-geposte-foto wedstrijd wordt gehouden is dit de winnaar  ;)

Hahaha. Zonder meer mee eens.  :)

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 21-02-2019  12:52 uHoe zeven jullie eigenlijk nadat je gespoeld en gekookt hebt?

Zeven?

Niet. Ik gebruik een hopspider. De hete trub zakt uit tijdens het koelen.
Voor zover hete trub mee genomen wordt mijn CCT in verwijder ik dit door na een paar uur via de onderste kraan van mijn CCT.

brouwerwaldonk

Jullie zijn allemaal heel bang om zelf uw resultaten te tonen. Ik post een foto als verduidelijking bij mijn werkwijze, maar jullie kopiƫren die dan zelf nog 10 keer.

Oxhead

Citaat van: Kokkebil op 21-02-2019  12:52 uHoe zeven jullie eigenlijk nadat je gespoeld en gekookt hebt?
Niet, ik koel in mijn kookketel met een dompelkoeler hierdoor slaat het trub neer en kan ik helder afhevelen naar het gistvat.
Geen gedoe met filterdoeken e.d. dit geeft alleen maar meer kans op infecties.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 22-02-2019  06:40 uJullie zijn allemaal heel bang om zelf uw resultaten te tonen. Ik post een foto als verduidelijking bij mijn werkwijze, maar jullie kopiĆ«ren die dan zelf nog 10 keer.

Ik ben niet bang om mijn eigen resultaten te laten zien. Die zijn niet zo helder als die van jou (dat zijn ze wel geweest met een hevelfilter). Maar ik weet inmiddels ook dat zo helder niet nodig is en eigenlijk zelfs wat ongewenst is...

Adbrouwt

Citaat van: brouwerwaldonk op 21-02-2019  15:57 uGekoeld wort gaat zo naar het gistvat.

Wauw die is echt wel helder. Hoe krijg je dat voor elkaar?

ciesvandekwis

Alles hangt wat af van je installatie. Ik pomp tijdens het koelen rond en en uitlaat gaat via mijn hopsider terug in de kookketel. De aromahop wordt hierbij nog eens extra uitgespoeld en houdt tegelijk ook wel wat eiwitten tegen.
Maar de rest wordt zonder meer integraal in het gistvat gepompt.
Coldcrashen na de lagering doet de rest.

brouwerwaldonk

Citaat van: Adbrouwt op 22-02-2019  15:11 uWauw die is echt wel helder. Hoe krijg je dat voor elkaar?
Daar moet ik echt geen moeite voor doen, hier gaat het allemaal vanzelf maar wel met de goede werkwijze.
Zorg dat de pH van het beslag op 5,5 zit en die van het spoelwater op 5,2. Filter en spoel met een hevefilter die helder wort geeft.
Gebruik hopbloemen (geen pellets) en laat die los meekoken, ook 1g/10L IERS MOS laten meekoken en zorg dat het wort pH heeft van 5,1.
Na het koelen met een spiraalkoeler laat je alles ronddraaien en dan zet je de kookketel schuin. Plaats op het laagste punt dan een hevelbuis voorzien van een droesemkapje, en laat alles 10 a 15 minuten bezinken.
Dan krijg je uit je hevel mooi helder wort die je naar je gistvat laat aflopen.
 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.