Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Even netjes voorstellen: pietjebrouwketel  (gelezen 1004 keer)

Offline Pietjebrouwketel

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Even netjes voorstellen: pietjebrouwketel
« Gepost op: 19-02-2019 21:37 u »
Goeden avond iedereen,

Via deze weg wil ik me even voorstellen.

Ik heb al lang veel liefde voor bier, voorheen altijd alleen maar van het nuttigen van al dat lekkers maar het zelf brouwen van een heerlijk biertje heeft al een tijdje mijn interesse.
Eind vorig jaar maar eens een starterspakket gekocht,  dit was wel leuk maar voelde een beetje als het opwarmen van een kant en klare maaltijd.
2 weken geleden heb ik dan toch eindelijk mijn eigen brouwketel gekocht (Easybrew 30)  om alles lekker zelf te brouwen.

Ik hoop hier veel informatie te kunnen vinden om zelf een lekker biertje te kunnen gaan brouwen.

Grt pietjebrouwketel.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gossi

• Vol lid
Re: Even netjes voorstellen: pietjebrouwketel
« Reactie #1 Gepost op: 19-02-2019 22:37 u »
Welkom hier! Ik hoop dat je naast je dure brouwketel ook een goed boek hebt aangeschaft. Ga alsjeblieft rustig van start. Niet een te ingewikkeld recept zo'n eerste keer.
O, ja kun je temperatuur gecontroleerd vergisten? Net zo belangrijk als je Easybrew.

Offline Pietjebrouwketel

• *
« Reactie #2 Gepost op: 20-02-2019 09:18 u »
Goede morgen Gossi,

Hartelijk dank voor je reactie.
Ondertussen heb ik de ketel natuurlijk wel even uitgeprobeerd met het maken van een simpele weizen biertje.
Erg leuke ervaring met deze ketel,  of het brouwsel een succes is zal nog moeten blijken maar het plezier wat ik heb gehad met het brouwen is voor mij al goed gelukt.

Ik heb uiteraard ook een boek gekocht, dit had ik al voordat ik de ketel aangeschaft had.

Ik heb mijn vergisting vat gewoon in de woonkamer staan nog zonder temperatuur controle,  ik heb wel wat zitten zoeken naar een systeem en kwam eigenlijk elke keer uit bij een koelkast met een verwarmingsplaat.
Ik weet niet of dit de enige manier is om het gecontroleerd te laten gisten.

Nog een hoop te leren maar dat mag de pret niet drukken.

Grt Pietjebrouwketel

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #3 Gepost op: 20-02-2019 20:59 u »
Ik heb mijn vergisting vat gewoon in de woonkamer staan nog zonder temperatuur controle,  ik heb wel wat zitten zoeken naar een systeem en kwam eigenlijk elke keer uit bij een koelkast met een verwarmingsplaat.
Als de omgevingstemperatuur lager is dan de gistingtemperatuur (meestal in de koude jaargetijde) dan volstaat het om bij te warmen, dat kan doormiddel van een Inkbird of STC-1000 met daaraan een verwarmingssnoer om je gistvat.

Als de omgevingstemperatuur hoger is dan de gistingtemperatuur (meestal in de warme jaargetijde) dan volstaat het om te koelen, dat kan doormiddel van een Inkbird of STC-1000 met daaraan een pompje dat een koude vloeistof door een koelspiraal pompt, dat in je gistvat is gemonteerd.

Als de omgevingstemperatuur wisselend warmer/kouder is dan de gistingtemperatuur (meestal in het voor-/najaar) dan volstaat het om  te warmen of te koelen, dat kan doormiddel van de combinatie van bovengenoemde mogelijkheden.

Offline Gossi

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 20-02-2019 21:19 u »
Okee, dat kan best zo. Het enige probleem is vaak de eerste paar dagen van de hoofdgisting. Die produceert erg veel warmte. In dit jaargetijde zette ik vroeger het gistvat, als het gisten goed was opgestart, voor een tijdje in het koude hok om te voorkomen dat er te veel esters werden aangemaakt. Als het rustiger werd gewoon weer op kamertemperatuur.
Tegenwoordig heb ik een koelkast, geregeld met een STC 1000, en ik moet zeggen dan zijn mijn bieren van opgeknapt.

Offline middelaersch

• Senior lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #5 Gepost op: 20-02-2019 21:25 u »

Een koelkast is niet de enige manier. Maar ik denk wel de eenvoudigste, en ook een hele goede manier.
Wat heb je nodig?
- een oude koelkast
- zo'n ding: https://www.braumarkt.com/inkbird-itc-308s-temperatuurregelaar-eu.html
- en zo'n ding: https://www.braumarkt.com/buisverwarming-60-w.html

Plankje onder in de koelkast maken waaraan je het verwarmingselement schroeft, stekker v.d. verwarming in het ene stopcontact, stekker van de koelkast in het andere, koelkast op maximaal koelen zetten en de temperatuursensor op je gistvat plakken met wat isolatiemateriaal er over.

Dat is wel belangrijk: de sensor moet de temperatuur van het gistvat meten en regelen, en niet de temperatuur van de lucht in de koelkast. Dus de sensor met wat duck tape of zo op het vat plakken, en dan wat isolatiemateriaal er overheen.

Overal lees ik dat temperatuur geregelde vergisting veel invloed heeft op de kwaliteit van het bier. Ik ben zelf ook past net begonnen (met een eenvoudige pan, de zgn BIAB methode), maar ik heb wel meteen geÔnvesteerd in een temperatuurregeling voor een koelkast die we toch ongebruikt hebben staan.

Offline Pietjebrouwketel

• *
« Reactie #6 Gepost op: 21-02-2019 08:40 u »
Beste Mensen,

Wat leuk om te zien dat er zo veel wordt meegedacht en gereageerd.

Ik dacht dat het vergistingsproces van bovengistend bier prima zou zijn tussen de 18 en 24 graden.
Met die veronderstelling dacht ik dat het bij ons in woonkamer prima zou zijn omdat het daar altijd wel tussen de 18 en 24 graden is.

Een kast maken van een koelkast had ik hier al vaker voorbij zien komen en is natuurlijk een mooie toevoeging voor mijn brouwsels.
Ik was al wel van plan om er 1 te maken maar ik dacht deze alleen nodig te hebben voor ondergistend bier ( pils bijvoorbeeld) ,  nu ik heb begrepen dat het ook voor bovengistend bier aan te raden is ga ik natuurlijk zo snel mogelijk beginnen met de bouw van de koelkast.

Is er dan nog een ideale temperatuur om het bier te laten vergisten of is dit afhankelijk van het soort bier?

Nogmaals dank voor alle hulp en leuke reacties.

Grt Pietjebrouwketel

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
« Reactie #7 Gepost op: 21-02-2019 09:15 u »
Is er dan nog een ideale temperatuur om het bier te laten vergisten of is dit afhankelijk van het soort bier?
Daar kunnen we nog wel een pagina over volschrijven ;-)
Elke gist heeft zijn eigen kenmerken en reageert anders op verschillende temperaturen (kort door de bocht: koud = clean, warm = meer smaakjes - maar nogmaals daar is veel meer over te vertellen.....)

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
« Reactie #8 Gepost op: 21-02-2019 09:16 u »
Plankje onder in de koelkast maken waaraan je het verwarmingselement schroeft, stekker v.d. verwarming in het ene stopcontact, stekker van de koelkast in het andere, koelkast op maximaal koelen zetten en de temperatuursensor op je gistvat plakken met wat isolatiemateriaal er over.
Koelkast op maximaal? Dat resulteert bij mij nog wel eens in een overshoot naar beneden waardoor de verwarming weer aanspringt... Dus heb ik vaak de koelkast op een wat lagere stand staan...

Offline Gossi

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 21-02-2019 16:04 u »
Weet je wat het is? Als er staat tussen de 18 en 24 graden wil dat zeggen dat dan de gist het beste werkt. Maar gist heeft een hekel aan temperatuur schommelingen. Daar wordt het bier minder lekker van en je hebt meer kans op een verstokte vergisting.
Het is niet dramatisch, maar men zegt hier vaak, je kan beter investeren in een temp regeling dan in een brouwautomaat. Ik weet niet of dat waar is.
En aangezien in jouw naam brouwketel voor komt is het ook wel logisch.
Maar je bier wordt zoveel lekkerder bij temp controle.
Succes

Offline Pietjebrouwketel

• *
« Reactie #10 Gepost op: 21-02-2019 19:53 u »
Vanmiddag terug gekomen van een paar dagen vakantiepark met het gezin, op de terugweg kwam ik langs Almere en ben ik natuurlijk meteen langs de braumarkt gereden.
Direct de inkbird temperatuur controller in mijn karretje gelegd,  nu even rustig op zoek naar een koelkast zodat ik het geheel compleet kan maken.

Ook direct ingrediŽnten voor mijn volgende brouwdag ingeslagen,  het volgende biertje wat ik ga proberen te maken is kriebels bier, het schijnt een lekkere stevige blonde rakker te zijn dus ik ben benieuwd.

Ik zal hiervan een verslag maken en deze posten in het juiste topic op het forum.

Dank voor alle hulp.

Grt Pietjebrouwketel

Tags: