Hobbybrouwen > Brouwproces

Opkweken van gist uit fles

(1/2) > >>

Gerb:
He brouwvrienden,

Kweekt iemand wel eens gist op van een flesje zelfgebrouwen bier? Ik bedoel als je een 'dure' Wyeast koopt, en je brouwt er bier mee, dan zou je dat toch net als bij commerciŽle bieren gewoon op kunnen kweken? Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik vraag dit omdat ik tijdens onze Rochefort-proeverij een Porter van Jacques heb gekregen. Die is vergist met een Irish Ale. Mijn plan is nu om daar eens een soort Scotch Ale mee te maken.

Gr. Gerb

Edgar:
Als je de termen 'gist' en 'opkweken' invoert in de zoekfunctie van het forum, zal je heel veel info vinden over dit onderwerp. Het wordt zeer veel gedaan.

Gerb:
Ja dat begrijp ik maar ik vroeg me af of dat mensen wel eens gist uit eigen gebrouwen bier opkweken...

Herman:
Hoi Gerb,

In principe is dat natuurlijk niet anders dan opkweken uit commercieel bier. Je moet alleen wel weten of die gist al vaker gebruikt is, bij de commercielen wordt de gist om de zoveel tijd opnieuw opgekweekt uit de reincultuur. Bij ons amateurs kan je bij continu hergebruik degeneratie krijgen of toch last van kleine infecties die eerst niet in de gaten liepen.

Ik was zelf overigens ook van plan de gist uit Jacques' porter op te kweken.

Herman

Hermax:
Ik heb dit al verscheidene keren gedaan zonder problemen. Echter elk nieuw brouwseizoen (begint bij mij in de lente) start ik met een nieuwe gistkolonie om degeneratie te vermijden. Want die is er wel degelijk: elke nieuwe enting bekijk ik door de microscoop en je ziet duidelijk na een keer of drie, vier dat er meer en meer rare  :clownsmile: dingen verschijnen...

Herman

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie