Opkweken van gist uit fles

Gestart door Gerb, 23-02-2003 16:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerb

He brouwvrienden,

Kweekt iemand wel eens gist op van een flesje zelfgebrouwen bier? Ik bedoel als je een 'dure' Wyeast koopt, en je brouwt er bier mee, dan zou je dat toch net als bij commerciële bieren gewoon op kunnen kweken? Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik vraag dit omdat ik tijdens onze Rochefort-proeverij een Porter van Jacques heb gekregen. Die is vergist met een Irish Ale. Mijn plan is nu om daar eens een soort Scotch Ale mee te maken.

Gr. Gerb

Edgar

Als je de termen 'gist' en 'opkweken' invoert in de zoekfunctie van het forum, zal je heel veel info vinden over dit onderwerp. Het wordt zeer veel gedaan.

Gerb

Ja dat begrijp ik maar ik vroeg me af of dat mensen wel eens gist uit eigen gebrouwen bier opkweken...

Herman

Hoi Gerb,

In principe is dat natuurlijk niet anders dan opkweken uit commercieel bier. Je moet alleen wel weten of die gist al vaker gebruikt is, bij de commercielen wordt de gist om de zoveel tijd opnieuw opgekweekt uit de reincultuur. Bij ons amateurs kan je bij continu hergebruik degeneratie krijgen of toch last van kleine infecties die eerst niet in de gaten liepen.

Ik was zelf overigens ook van plan de gist uit Jacques' porter op te kweken.

Herman

Hermax

Ik heb dit al verscheidene keren gedaan zonder problemen. Echter elk nieuw brouwseizoen (begint bij mij in de lente) start ik met een nieuwe gistkolonie om degeneratie te vermijden. Want die is er wel degelijk: elke nieuwe enting bekijk ik door de microscoop en je ziet duidelijk na een keer of drie, vier dat er meer en meer rare  :clownsmile: dingen verschijnen...

Herman

Jacques

Ik zie nu pas dat ik hier even had moeten reageren. De afgelopen dagen heb ik flink last gehad van een buikgriep maar gelukkig wordt het nu allemaal wat minder zij het dat ik nog steeds koorts heb. Gaat wel over.

De gist die ik voor het hoofdvergisting gebruikt heb is dus Wyeast Irish Ale # 1084. Voor het hergisting heb ik Safale S 04 gebruikt (2 gram op 40 liter bier). Als je de gist uit een flesje porter van mij gaat opkweken weet je nooit welke gist de overhand gaat krijgen. Jammer voor jullie maar het opkweken van de gist uit het flesje is dus in dit geval niet zo'n goede optie. Overigens gaat het opkweken uit een fesje zelfgebrouwen bier prima mits het flesje niet te oud is maar dat geldt ook bij commerciële bieren.

 :degroeten: Jacques

JW_den_Hartog

Hallo Herman,

Wat voor rare dingen zijn dat dan wel niet? :weetniet:
Je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt.
Het lijkt me wel dat het niet tot vrijwel onmogelijk is te zien in een microscoop of een gist nou wel of niet degenereerd.
Kunnen het ook eiwitkomplexen zijn of een ander soort vervuiling of oxalaat kristallen of inderdaad een infectie?
Om even op het onderwerp terug te komen of het mogelijk is om uit zelf gebrouwen bier gist op te starten;ik doe dit altijd.
Natuurlijk heeft men in verloop van de generaties die gevoerd worden een verloop maar deze is niet onder de microscoop te zien. Het zal naar mijn mening naar verloop van tijd in de smaak merkbaar zijn. Ik voer de gist allereerst met pijnlijke hygiëne en gebruik hem wel een stuk of 10 keer zonder op merkelijke verschillen.
Een gist is overigens geneigt te degenereren als de stress factoren veelvuldig en langdurig zijn.
De stammen zijn overigens goed op de gebruikelijke manier voor stamhouding te bewaren.

Laat me nog even weten wat voor vreemde dingen jij in je microscoop ziet. Of wat jij denkt wat het is of zou kunnen zijn.

 :degroeten:JW d H.

Hermax

Ha Herman,

In een nieuwe gistkolonie zie ik alleen maar 'mooie' ronde gistcellen. Maar na entingen komen daar soms andere vormen bij; meer langwerpig. Uiteraard in zeer beperkte mate en ik moet goed en lang zoeken maar hoe meer entingen hoe vlugger ik ze tegenkom. En ze bewegen ook; dus ik ga er van uit dat het ongewenste beestjes zijn...

Herman

Herman

Hoi Herman,

Ok, maar staafjes wijzen op bacillen. Dan praat je dus over een infectie en niet over degeneratie van gist.

Hans Aikema heeft ook hier weer een leuke verzameling aangelegd:
http://home.wanadoo.nl/hoorns.hopbier/bacteriologiehandboek.htm

Herman

Adrie

Leuk, die link, vooral die foto's van verschillende soorten ongewenste gasten. Alleen lijken al die kolonies toch wel veel op elkaar. Ik hoop maar dat ik straks eventuele verontreinigingen kan herkennen.

Groeten,

A3


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.