Hopoogst 2019

Gestart door Eric v B, 19-02-2019 12:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eric v B

Laat ik dit jaar eens de eer hebben om dit topic te starten...

Afgelopen weekend de resten van de planten van vorig jaar verwijderd.
Aanstaand weekend wil ik beginnen met een nieuwe hopstellage.

De vorige kon de knikbelasting van volle hopstruiken niet aan. Vorig jaar provisorisch gerepareerd en zo toch kunnen oogsten.


Niels B.

Leuk!
Ik ben gisteren ook in de weer geweest om de chinook planten te splitten. Van de 7 potten waren vorig jaar slechts 2 planten opgekomen. Deze heb ik nu, met wat uitlopers (door de pot heen  :huilen: ) gesplitst, om er weer 7 van te maken!
Hoop dat het werkt!
In de loop van de week of volgende week gaan we de wortels van de andere 14 planten korten.

SkullboyNL

Net een rondje in de tuin gedaan langs de hopplantjes en overal komt al iets op. Maar 1 Cascade plant is al erg wakker.


Jacques

Citaat van: SkullboyNL op 20-02-2019  18:53 uNet een rondje in de tuin gedaan langs de hopplantjes en overal komt al iets op. Maar 1 Cascade plant is al erg wakker.

Die is er vroeg bij. Nog even en dan kunnen er weer stekjes gedeeld worden.

Heb je de nieuwe lijst met hoptelers al ingevuld?
Zie het topic NIEUWE Lijst hoppen hobbytelers

EBC

Ik wil geen US hoppen meer, daarom ga ik mijn Cascade plant uitgraven. Ze staat al een aantal jaren, dus is goed vruchtbaar.

Afhalen in Lanaken, BE. 10 euro. Gegarandeerd oogst nog dit jaar. De afgelopen jaren ca 1+ kg gedroogd.

seed7

Citaat van: EBC op 24-02-2019  16:31 uIk wil geen US hoppen meer

Mooi.

Smaragd (denk ik) 2019:


Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 28-02-2019  13:19 uSmaragd (denk ik) 2019:

Mag die ook op de nieuwe lijst van hoppen hobbytelers?  :)

sunlight

Ik heb vandaag de hele hoptuin in specikuipen gezet ivm doorwortelen. Nu wil ik eigenlijk alle Saaz wegdoen op 1 plant na en Amarillo/ Chinook gaan planten. Heeft iemand die en zou ik daar een stek van kunnen krijgen?

middelaersch

Citaat van: sunlight op 07-03-2019  11:42 uNu wil ik eigenlijk alle Saaz wegdoen op 1 plant na ......

Zou ik een of twee Saaz planten van je over kunnen nemen?
(Kan ze op komen halen in Zeeland, dus geen gedoe met inpakken en opsturen en zo.)

Als iemand in de omgeving Nijmegen - Venlo stekjes van Fuggle of Styrian Golding heeft , heb ik daar trouwens ook interesse in.

haicoterbeek

Mijn "wilde" hop is ook ontwaakt.


.


Lange1985

De Cascade heeft al gewoon 4 scheuten met blaadjes, merkur maakt ook al een scheut of 6 aan. Bramling cross blijft achter en de nieuwe Saaz moet ook wakker worden.... heb dr zin in  :brouwen:

Jacques

Denken jullie er aan om de nieuwe lijst met hoptelers in te vullen? ???

sunlight

Citaat van: middelaersch op 07-03-2019  16:02 uZou ik een of twee Saaz planten van je over kunnen nemen?
(Kan ze op komen halen in Zeeland, dus geen gedoe met inpakken en opsturen en zo.)

Als iemand in de omgeving Nijmegen - Venlo stekjes van Fuggle of Styrian Golding heeft , heb ik daar trouwens ook interesse in.

Dat kan. Ik wil er 1 verplaatsen en daarna 2 Amerikaanse plaatsen op mijn hopveldje.


orangeloo

Bij mij komt de hop ook boven... en dat hebben de dames ook gezien. En blijken dol te zijn op hopscheuten. Stelletje verwende nesten [emoji7] Toch maar een beetje gaas extra er rond gezet .


middelaersch

Citaat van: sunlight op 08-03-2019  10:52 uDat kan. Ik wil er 1 verplaatsen en daarna 2 Amerikaanse plaatsen op mijn hopveldje.

Ik heb je een pb gestuurd.

Lange1985

Citaat van: haicoterbeek op 07-03-2019  17:02 uMijn "wilde" hop is ook ontwaakt.


.
Smaakt deze een beetje? Hier in de buurt staat her en der ook magic-mystery-hop... wellicht eens een gokje wagen  :proost:

Ronnie

Citaat van: Orangeloo op 08-03-2019  19:02 u...Toch maar een beetje gaas extra er rond gezet...

Wat leuk, had dat een goeie 3 jaar geleden ook nog allemaal, met zelfs een mooie, grote waakzame haan erbij, die dan vaak in conflict kwam met mijn hond  ::) !
Helaas woon ik nu kleiner wegens mijn ouderdom en brouw ik maar vrij weinig meer ...
Doet me deugd om op dit forum zo van alles nog te volgen!

middelaersch

Op onderstaande website kun je vinden waar overal wilde hop is gevonden, mocht je daar naar op zoek zijn:

https://waarneming.nl/species/7697/maps/?use_interval=on&start_date=2018-03-22&interval=31536000&end_date=2019-03-22&map_type=grid10k

Zorg wel dat je zoekt op humulus lupulus, want er zijn ook vogels die 'hop' heten  :nut:

Heuvinger brouwerij

Citaat van: middelaersch op 22-03-2019  22:36 uOp onderstaande website kun je vinden waar overal wilde hop is gevonden, mocht je daar naar op zoek zijn:
Als je zelf hop in de tuin hebt staan, dan herken je wilde hop direkt.
Vandaag 2x Tetnang, Perle, Tradition gepoot om het huis, 2 jarige planten.
Bij mijn zwager in Peize gingen er 3 de grond in.

arend1989

Ook hier de eerste rode kopjes Tettnang boven de grond gespot! 2 jarige planten die ik vorig jaar gepoot heb. Vorig jaar niet gebloeid, hopen dat ze dit jaar de vruchten afwerpt!

orangeloo

Citaat van: Ronnie op 12-03-2019  10:32 uWat leuk, had dat een goeie 3 jaar geleden ook nog allemaal, met zelfs een mooie, grote waakzame haan erbij, die dan vaak in conflict kwam met mijn hond  ::) !
Helaas woon ik nu kleiner wegens mijn ouderdom en brouw ik maar vrij weinig meer ...
Doet me deugd om op dit forum zo van alles nog te volgen!

Inderdaad heel leuk Ronnie, beleef veel plezier aan mijn kipjes.
En ja, aan alles komt een einde zeggen ze, maar dat valt niet altijd mee.
Het komt mij bekend voor. Mijn vader maakt wijn. Heeft een wijngaard met ruim 100 druivenstokken.
Misschien ken je hem wel, is samen met mij nog een jaar lid geweest van Reynaert wijn en bier gilde.
Maar hij gaat nu verhuizen naar een appartement en ik weet nog niet hoe hij zijn hobby moet voortzetten.
Heeft wel een garagebox, maar dat is zonder stroom en water. Maak mij daar wel een beetje zorgen over.

orangeloo

Als er nog iemand Saaz en/of styrian golding "over" heeft hou ik mij aanbevolen.

Lange1985

Wat een weekje kan doen... gisteren terug gekomen van vakantie en 2e jaars Cascade en merkur gaan hard, de nieuwe Saaz heeft ook een mooie scheut. Alleen de Bramling Cross blijft wat achter.

Ziet er naar uit dat ik wel stekjes kan verpatsen dit jaar  :biersmile:

Vik75

Hoi ik ben nog op zoek naar wat stekjes van hop.
Heb twee soorten staan maar weet niet meer welke het zijn en wil deze vervangen.

Ben opzoek naar een beetje fruitige hop en een bitterhop.
Zelf heb ik al Cascade staan. Deze staat er voor het eerste jaar.

Heb al wel goede ervaring dat ze opgestuurd worden dus als er iemand nog wat over heeft houd ik me aanbevolen.

Pm me maar met welke soorten.

BrouwMark

Hier staat de Cascade alweer 30-40 cm hoog :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.