Hopoogst 2019

Gestart door Eric v B, 19-02-2019 12:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: Jeroen76 op 27-08-2019  09:53 uDaarnaast kan het zijn dat je de plant een keer beu bent en geloof me, als je de hop de vrije hand geeft ben je dan wel een dag bezig om je tuin schoon te krijgen. Maar goed het blijft een mooie plant en zonder kuip zal hij het altijd beter doen.

Gr. Jeroen


Je kunt hem altijd nog in het bos zetten of andere goede plek. Wel de lusten maar niet de lasten.

FransHilly

Andere vraag: hoe weet ik of mijn hop van fatsoenlijke kwaliteit is? Zonde om geen professionele hop te gebruiken maar je eigen, om vervolgens niet genoeg bitterheid in je bier te hebben?

hansHalberstadt

Weet je welk ras het is of is het wild hop?

FransHilly


Jeroen76

Citaat van: tdp op 28-08-2019  23:25 uToevallig gisteren gekocht Jeroen, kan dus nog geen ervaring delen, maar lijkt me voor onze doeleinden een prima apparaat!
Heb hem zojuist ook gekocht, stonden er nog zat ondanks dat de aanbieding dinsdag al in ging.

Ga eens kijken of het mogelijk is om hem op een weegschaal te zetten zodat je kunt aflezen wanneer er voldoende vocht uit is...

Gr. Jeroen


Jeroen76

Ik zal even een apart topic aanmaken in apparatuur om dit bij te houden...

Gr. Jeroen


Rinus

Citaat van: Jeroen76 op 29-08-2019  12:31 uIk zal even een apart topic aanmaken in apparatuur om dit bij te houden...

Gr. Jeroen

Een wii board zou hiervoor een mooie oplossing zijn, heeft bleutooth, kost een tientje op mp, maar ik heb nog altijd geen goede app gevonden om het gewicht te loggen... Ook Craftbeerpi krijg ik niet werkend. Iemand tips of ervaring?

middelaersch

Zijn er al mensen aan het oogsten?

Ik heb het idee dat mijn Fuggle/Styrian Golding een heel eind goed is. Maar ik vind dat lastig te beoordelen.
Hoe bepalen jullie dat? En hoe nauw luistert het om op het juiste moment t oogsten?

De Target hier is overigens duidelijk minder ver.

Sjaak_Deventer

Citaat van: middelaersch op 01-09-2019  18:30 uZijn er al mensen aan het oogsten?

Ik heb het idee dat mijn Fuggle/Styrian Golding een heel eind goed is. Maar ik vind dat lastig te beoordelen.
Hoe bepalen jullie dat? En hoe nauw luistert het om op het juiste moment t oogsten?

De Target hier is overigens duidelijk minder ver.

- bellen moeten knisperen. Soort van papierachtig aanvoelen.
- klein bruin randje kan geen kwaad. Dit is voor mij het moment om te oogsten.
- lupine moet duidelijk zichtbaar zijn en donkergeel zijn.

Mijn Calista is redelijk ver. Mooie grote bellen, maar nog te groen. Zelfde geldt voor de Mandarina Bavaria. Kleinere bellen dan Calista. Ik denk dat de Calista als eerste geoogst wordt. Denk dat ze over een week of 2 een heel eind zijn.

middelaersch

Citaat van: Sjaak_Deventer op 01-09-2019  19:54 u- bellen moeten knisperen. Soort van papierachtig aanvoelen.
- klein bruin randje kan geen kwaad. Dit is voor mij het moment om te oogsten.
- lupine moet duidelijk zichtbaar zijn en donkergeel zijn.

Mijn Calista is redelijk ver. Mooie grote bellen, maar nog te groen. Zelfde geldt voor de Mandarina Bavaria. Kleinere bellen dan Calista. Ik denk dat de Calista als eerste geoogst wordt. Denk dat ze over een week of 2 een heel eind zijn.

Bedankt, duidelijk, daar kan ik wel wat mee.
Ik had ergens anders ook al gelezen dat je beter iets 'te laat' dan 'te vroeg' kunt oogsten. Dus ik wacht nog even.

Herman

Pluk af en toe een bel en wrijf deze fijn in je handpalm. Maak een kommetje van je handen en ruik. De hopgeur moet je in je gezicht spatten bij wijze van spreken. Verder moeten je handen dan plakkerig aanvoelen en niet nattig (de hop moet droog zijn natuurlijk, anders gaat dan niet op :) ).

Ik heb in het verleden 1x eind augustus geoogst, maar normaliter ligt de range bij mij (midden-Drenthe) op 4-15 september. Ik pluk de rijpe bellen en knip dus niet de hele plant af om te plukken.

middelaersch

Citaat van: Herman op 01-09-2019  21:56 uPluk af en toe een bel en wrijf deze fijn in je handpalm. Maak een kommetje van je handen en ruik. De hopgeur moet je in je gezicht spatten bij wijze van spreken. Verder moeten je handen dan plakkerig aanvoelen en niet nattig (de hop moet droog zijn natuurlijk, anders gaat dan niet op :) ).

Ik had inderdaad al een bel afgeplukt. Die ruikt wel naar hop, maar vrij zwak, je moet echt goed je best doen om het te ruiken. Voelt ook nog niet plakkerig aan. Dus ook uit jouw 'methode' volgt dat ik gewoon nog even moet wachten.

Herman

Ik doe dit al zo'n 15 jaar op deze manier, heb hierdoor altijd goede hop tot mijn beschikking. Het papierige wat vaak genoemd wordt is inderdaad nodig, maar geur is allesbepalend. Er bestaat bovendien bijna niet zoiets als te laat plukken. Tuurlijk, je wilt geen compleet bruine bellen. Echter die ruiken wel lekker naar hop, dus je ogen, je gevoel en je reukvermogen bepalen wanneer je kunt plukken.

seed7

Vorig jaar heb ik het merendeel van de hop laten staan en niet geoogst. Helemaal met Herman eens, we zijn geneigd om veel te vroeg te oogsten. In oktober was de hop tamelijk bruin, maar had een geweldig aroma, daar waar het op het moment nog voornamelijk groen ruikt.

Ingo

hansHalberstadt

Hier meestal plukken rond 15 september of nog een weekje later. 

Adbrouwt

Er staan ontzettend veel hopbellen aan mijn struik maar ik zie ook mannelijke bloemen. Hebben jullie daar ook ervaring mee. Kan er zelf bestuiving plaatsvinden?

Jeroen76

Weet je zeker dat dat geen andere plant is die er door heen groeit? Lijkt niet op de mannelijke bloemen...

Gr. Jeroen


Adbrouwt

Citaat van: Jeroen76 op 05-09-2019  21:10 uWeet je zeker dat dat geen andere plant is die er door heen groeit? Lijkt niet op de mannelijke bloemen...

Gr. Jeroen
Ze zitten aan de zelfde takken als de bellen. De bolletjes moeten in mijn geval nog open gaan denk ik.  Challenger is altijd wat laat.

brouwerwaldonk

Vorig jaar heb ik op de Cascade grote trossen mannelijke bloemen gehad op het moment dat de bellen zo goed als plukrijp waren.




Adbrouwt

Geen last van bevruchte bellen gehad?

BrouwMark

Jullie hebben hermafrodietjeshop!

hansHalberstadt

Citaat van: Adbrouwt op 05-09-2019  20:03 uEr staan ontzettend veel hopbellen aan mijn struik maar ik zie ook mannelijke bloemen. Hebben jullie daar ook ervaring mee. Kan er zelf bestuiving plaatsvinden?
Ook vaak gehad en gemeld op het forum. Dit schijnt te gebeuren als de plant onder stress staat. Of hierdoor bestuiving plaats kan vinden heb ik nooit uitgezocht. Ik denk eigenlijk van niet omdat de plant wel vrouwelijk is.

brouwerwaldonk

Citaat van: Adbrouwt op 05-09-2019  22:39 uGeen last van bevruchte bellen gehad?
Volgens mij kan je enkel bevruchting hebben als de mannelijke en vrouwelijke bloemen gelijktijdig in de bloei staan. In mijn geval staan de mannelijke bloemen nog niet open, en de vrouwelijke zijn de bloei al lang voorbij.
Ik had vorig jaar in elk geval geen zaden in de hop.

EBC

Citaat van: brouwerwaldonk op 06-09-2019  07:56 uVolgens mij kan je enkel bevruchting hebben als de mannelijke en vrouwelijke bloemen gelijktijdig in de bloei staan. In mijn geval staan de mannelijke bloemen nog niet open, en de vrouwelijke zijn de bloei al lang voorbij.

Zo is het.

Geen zorgen over maken, het is een speling van de natuur.

John


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.