Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vergistingsgraad Mangrove Jack's M41  (gelezen 3881 keer)

Offline BertusBeensteen

• Vol lid
  • Land: nl
Re: Vergistingsgraad Mangrove Jack's M41
« Reactie #25 Gepost op: 09-09-2018 20:16 u »
Het bier heeft al aardig wat koolzuur, maar de gist blijft nog niet helemaal lekker aan de bodem plakken. (Ik hoop dat dat nog komt)
Het bier smaakt verder goed, ruikt wat zoetig en heeft een licht bittere afdronk. Ondanks het alcoholpercentage drinkt het lekker door.

Ik lees hier en daar dat de M41 op de duvel gist lijkt, maar de laatste duvel die ik gedronken heb was de triple hop, en daar lijkt het niet op uiteraard. (Erg lekker biertje trouwens)
Tijd om er weer eens een paar te halen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #26 Gepost op: 08-10-2019 23:10 u »
Op dit moment een tripelachtig bier aan het vergisten met de M41. Op dit moment zit hij al op 83% SVG (gemeten met refractometer) en gist nog vrolijk verder met roervlo in het gistingsvat. Geen suiker toegevoegd, alleen palemout, pilsmout, munich light en tarwemout, begin SG=1069, 17.3 Brix op dit moment 8.8 brix (SG=1011 verrekend)
Ben benieuwd waar dit eindigt. staat nu 16 dagen te gisten waarvan 21 graden 1e 3 dagen en 22 raden overig, dus niet heel snel, maar gistingssnelheid neemt nauwelijks af, dus ook geen vastloper.

De blauwe curve is met de koolzuur meter gemeten. Tijdens het vlakke stukje zat er condens in het slangetje en ging de koolzuur er langs door de overdruk. Daarvoor gemiste koolzuur gecorrigeerd.

Offline Sjoerd

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #27 Gepost op: 09-10-2019 18:34 u »
Ik heb onlangs een volmout blond vergist met de m41, SVG van 92%, lekker biertje geworden

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #28 Gepost op: 09-10-2019 18:40 u »
In dit draadje is ook e.e.a. te vinden over (o.a.) de M 41

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39118.25.html

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #29 Gepost op: 09-10-2019 18:42 u »
Ik heb onlangs een volmout blond vergist met de m41, SVG van 92%, lekker biertje geworden
Ok, dan heb ik nog even te gaan naar 92%. En wordt dan ook volmout. (Extra suiker doe ik pas aan het einde van de gisting erbij, beslis ik op het laatst, dus deze keer waarschijnlijk niet nodig).

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #30 Gepost op: 09-10-2019 18:44 u »
Ik kam met de M41 inderdaad ook aan 92 %, zonder suikertoevoeging.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #31 Gepost op: 09-10-2019 18:45 u »
In dit draadje is ook e.e.a. te vinden over (o.a.) de M 41

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39118.25.html
Mooi om te zien dat de M41 ook daar verder doorgaat, maar ook iets langzamer gist.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 09-10-2019 20:59 u »
Mooi om te zien dat de M41 ook daar verder doorgaat, maar ook iets langzamer gist.

Dat is een typisch gedrag van var diastaticus gisten. Bij deze gisten worden ezymen aangemaakt die uitgescheiden worden. Buiten de gistcel worden grote suikers, die voor andere gisten onvergistbaar zijn, door deze enzymen afgebroken. De korte suikers die ontstaan kunnen vervolgens opgenomen worden door de gist en alsnog worden vergist.
Dit proces heeft tijd nodig, vandaar dat het laatste deel van de vergisting bij var diastaticus gisten langzaam verloopt.

Tags: