Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Schaalverkleining  (gelezen 781 keer)

Offline DeHobbyBrouwer

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • hobbybrouwer.wordpress.com
    • De Hobby Brouwer blog
Schaalverkleining
« Gepost op: 18-02-2019 15:28 u »
Ik ben van plan om eens wat kleinere brouwsels te gaan maken. Doorgaans brouw ik 20 a 25 liter, maar ik wil graag “terug” naar een liter of tien. Nou vraag ik me af hoe ik dat het beste kan doen voor wat betreft de gist. Normaal gebruik ik altijd een smackpack van Wyeast. Is dat niet een beetje veel voor zo’n klein brouw? Of kan ik bijv ook een deel gebruiken en de rest invriezen of zo? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
Re: Schaalverkleining
« Reactie #1 Gepost op: 18-02-2019 16:47 u »
1 zakje korrels per 10l is prima.
Vloeibaar, een klein monster nemen en dat tot een volledige starter opkweken. Dan koelen en afgieten. Dan daarvan kleine hoeveelheden met glicerol invriezen. De rest van het smackpack voor een brouwsel gebruiken.

Ingo

Offline DeHobbyBrouwer

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • hobbybrouwer.wordpress.com
    • De Hobby Brouwer blog
« Reactie #2 Gepost op: 18-02-2019 20:39 u »
Oké, dank voor de tips!
Wat bedoel je precies met afgieten?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #3 Gepost op: 19-02-2019 10:38 u »
Oké, dank voor de tips!
Wat bedoel je precies met afgieten?
Als je de giststarter uitgegist is dan zet je hem in de koelkast om de gist wat vlotter te laten bezinken. De heldere vloeistof boven de gist kun je na een paar dagen afgieten.

ingo

Tags: