Markie Mark

Gestart door Markie Mark, 17-02-2019 16:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Markie Mark

Na al veel gebruik gemaakt te hebben van de kennis en discussies op het forum leek het me leuk me eens voor te stellen.
Ik ben Mark Posthuma uit Steenwijk en brouw sinds december 2018 bier bij mij thuis.
Hiervoor had ik al eens bij een kameraad thuis meegebrouwen en een eerste kennismaking met het thuisbrouwen gehad.
Ook heb ik met de personeelsvereniging biergebrouwen in de vorm van een workshop bij de Mommeriete wat erg leuk en leerzaam was.

Mijn eerste brouwsel was een 5 liter Belgian Saison gekregen als een starterset.
Het schroten was al door de leverancier gedaan dus het was maischen, filtreren, koken, nogmaals filtreren en daarna vergisten.
De bottelset heb ik er zelf bijgekocht en zo eindigde ik met 10 flesjes eigen gebrouwen bier.
Ondanks de creativiteit die erbij kwam kijken om e.e.a. voor elkaar te krijgen (o.a. filtreren door een grote zeef met daarin een hydrofiele luier die dienst deed als een soort kaasdoek/fijn filter en andere simpele oplossingen) was het een lekker bier.

Het tweede brouwsel is een 5 liter Tripel geworden die vanuit mout gestart werd o.b.v. een recept op dit forum.
Een eenvoudige schijvenmolen deed zijn werk goed en was goed betaalbaar.
Het maischen paste nog net in de 6 liter pan en het koken deed ik in een 10 liter pan.
Filtratie bleef een ding en deed ik met een opstelling van een grove zeef, gevolgd door een hydrofiele luier en daarna nog een fijne zeef.
Het eindresultaat was 13 flesjes van een werkelijk heerlijke Tripel.
Toen had het brouwvirus denk ik echt toegeslagen.

Het derde bier werd een Weizen en in de tussentijd had ik zelf een hevelfilter gemaakt van koperbuis en knelkoppelingen en een 30 liter Weck pan geregeld.
Het maischen begint daarom nu in de 10 liter pan en het koken in de 30 liter pan.
Door deze opschaling was het ook noodzaak dat er een groter vergistingsvat moest komen.
Dus de hoofdvergisting gaat nu in een 20 liter gistvat en de 2e vergisting in de 12 liter.
Het filter had nog wat optimalisaties nodig en liep niet lekker door maar de rest ging al mooi.
Zodoende staan er nu 24 flesjes Weizen op de fles na te vergisten totdat deze gedronken kan gaan worden. De voortekenen zijn erg goed.

Vandaag heb ik een licht amberkleurig Blond bier gebrouwen.
Het schroten, maischen, filtreren en koken gaat nu goed.
Het was de eerste keer dat ik hopkookzakjes heb gebruikt en dat werkte ook handig.
De filtratie met het gemodificeerde hevelfilter werkte echt prachtig.
Nu is het koelen van het wort nog een punt die voor verbetering vatbaar is (dat gaat nu nog door de 30 liter pan in een wasbak met koud water te zetten).
Ook werkte ik vandaag voor het eerste met meerdere verschillende hopsoorten en ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken het wort smaakte bizar bitter terwijl ik op 23IBU in heb gezet.
De eerste activiteit in het waterslot is inmiddels zichtbaar en mijn output lag heel dicht bij de theoretische opbrengst van 10 liter.
Ik ben benieuwd wat het eindresultaat gaat worden.

Ik hoop de komende tijd nog veel te leren op dit forum en door vooral veel te brouwen en experimenteren.
Mijn achtergrond als chemicus en R&D'er zullen daar vast bij helpen.

Groeten,
Mark

Christiaan S

Welkom Mark,

En ga lekker door met experimenteren. Het lekkerste bier brouw je toch zelf. :proost:
Mijn farmaceutische R&D achtergrond helpt ook om bier te brouwen. Vooral het schoonmaken zit er strak in.

Andert

Welkom Mark! ;-)


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.