Welke suiker gebruiken voor de hergisting op fles?

Gestart door zytholoog-Gert, 16-02-2019 15:22 u

Vorige topic - Volgende topic

zytholoog-Gert

Hoi

Welke brouwsuikers wanneer gebruiken?
Heb de eerste keer gebrouwen en zoals in recept (ipa)
500 gr suiker toegevoegd aan het beslag voor het starten van de hoofdgisting, heb dextrose gebruikt.

Nu moet ik na de gisting nog eens 7 gr/L suiker toevoegen voor de hergisting op fles
 a) doen jullie de suiker in het brouwsel of in de fles?
 b) welke suiker gebruiken voor deze stap?
 c) welke suikers gebruiken voor de hoofdgisting?

brouwerwaldonk

Ik gebruik al 20 jaar gewone kristalsuiker als bottelsuiker. Per 8 liter bier gebruik ik 55 gram suiker en kook dat in 25ml water, (dat is per liter bier 7 gram suiker). Dat giet ik kokend in de bottelemmer. Na even zachtjes roeren is het mengsel homogeen en begin ik de flessen te vullen.

Als je suiker wil toevoegen tijdens de hoofdgisting, (nooit in het beslag doen) dan ook gewone kristalsuiker.

hansHalberstadt

Klopt de gist breekt zelf de suikers af tot enkelwaardige suikers, dus dextrose etc levert geen extra voordeel, maar is wel duurder.

Oscar

Citaat van: zytholoog-Gert op 16-02-2019  15:22 uwelke brouwsuikers wanneer gebruiken?

Zullen we stoppen met de term "brouwsuikers" want die bestaan niet... ;)

Voor het bottelen kun je iedere suiker gebruiken die je wilt  :)

- Kristalsuiker, gewoon uit de supermarkt.
- Basterdsuiker (wit of bruin), omdat het kan
- honing (voor extra smaak/aroma)

:brouwen:

Jacques

Citaat van: Oscar op 16-02-2019  19:10 uZullen we stoppen met de term "brouwsuikers" want die bestaan niet... ;)

Mee eens. Brouwsuiker is een term bedacht door slimme marketingmensen.

Van basterdsuiker ben ik overigens geen liefhebber van. De melasse die gebruikt wordt om te zorgen dat de suiker niet klontert vind ik een minder verfijnde smaak geven.

Jacques

Citaat van: zytholoog-Gert op 16-02-2019  15:22 uHoi

Welke brouwsuikers wanneer gebruiken?
Heb de eerste keer gebrouwen en zoals in recept (ipa)
500 gr suiker toegevoegd aan het beslag voor het starten van de hoofdgisting, heb dextrose gebruikt.

Nu moet ik na de gisting nog eens 7 gr/L suiker toevoegen voor de hergisting op fles
 a) doen jullie de suiker in het brouwsel of in de fles?
 b) welke suiker gebruiken voor deze stap?
 c) welke suikers gebruiken voor de hoofdgisting?

O ja, heel veel vragen zijn op dit forum al beantwoord. De antwoorden kun je terugvinden via de zoekfunctie. Ook zijn er tags die behulpzaam. In dit geval de tags hergisting op fles, bottelen/afvullen en suikers.

zytholoog-Gert

Citaat van: Jacques op 17-02-2019  09:28 uO ja, heel veel vragen zijn op dit forum al beantwoord. De antwoorden kun je terugvinden via de zoekfunctie. Ook zijn er tags die behulpzaam. In dit geval de tags hergisting op fles, bottelen/afvullen en suikers.

Iedereen alvast bedankt om me op weg te helpen
Morgen mijn eerste brouwsel afvullen! Op hoop van zegen.
HOP naar beter.

Rog1962

Hallo wat ik mij afvraag zou druivensuiker voor de hergisting nog iets doen met de smaak in plaats van kristalsuiker te gebruiken of is dit te verwaarlozen ?

hansHalberstadt

Is denk ik te verwaarlozen, maar wat let je om het te proberen. Bottel een paar flesjes met gewone suiker en een par flesjes met druivensuiker en proef het verschil na rijping. (En post het hier)

Theo Mol

Er zit een paar procent verschil in de opbrengst van sucrose en glucose: sucrose levert iets meer alcohol en koolzuur op dan glucose voor een gelijk aantal grammen van deze suikers. Beide zijn 100% vergistbaar.
Voor de smaak en de hoeveelheid koolzuur zal het weinig of niets uitmaken, gezien de hoeveelheid bottelsuiker in verhouding tot het totaal aan suikers dat is vergist.

Glucose = dextrose = druivensuiker.
Sucrose = tafelsuiker = 50/50 glucose en fructose.
Fructose = vruchtensuiker, smaakt zoeter dan glucose.
Nog meer wijsheid vind je op Wikipedia.

hansHalberstadt

Citaat van: Theo Mol op 16-04-2025  14:13 uEr zit een paar procent verschil in de opbrengst van sucrose en glucose: sucrose levert iets meer alcohol en koolzuur op dan glucose voor een gelijk aantal grammen van deze suikers.
De glucose die je in de winkel koopt bevat maximaal ca 10% kristalwater terwijl sucrose vrijwel alleen uit suiker bestaat. Daarom is de opbrengst van glucose wat lager. evt kun je de hoerveelheid kristalwater bepalen met een oplossing maken en meten met refractometer.
Persoonlijk zie ik geen voordeel voor glucose want het is duurder en het bevat een soms niet helemaal bekende hoeveelheid water, dus meer tolerantie op de hoeveelheid gevormde koolzuur in de flesjes. 

Snelbier

Citaat van: Rog1962 op 16-04-2025  10:44 uHallo wat ik mij afvraag zou druivensuiker voor de hergisting nog iets doen met de smaak in plaats van kristalsuiker te gebruiken of is dit te verwaarlozen ?
en..
Citaat van: Theo Mol op 16-04-2025  14:13 uEr zit een paar procent verschil in de opbrengst van sucrose en glucose: sucrose levert iets meer alcohol en koolzuur op dan glucose voor een gelijk aantal grammen van deze suikers.
...
Glucose = dextrose = druivensuiker.
Sucrose = tafelsuiker = 50/50 glucose en fructose.
Fructose = vruchtensuiker, smaakt zoeter dan glucose.
Nog meer wijsheid vind je op Wikipedia.
Druivensuiker moet je ongeveer 17% meer van gebruiken tov sucrose, dacht ik te weten, en klopt na wat research..
Het is zeker géén 1-2-tje op Wiki om dat uit te vlooien  ;) .
Mijn oude BrouwHulp-programma) bevestigde mijn uitkomst..

@EBC (minder actief forummer en Pro-brouwer) verbaasde me soms met méér bottelsuiker in recepten dan verwacht.  Bleek Dextrose te gebruiken, dus dan klopt het sommetje weer.
Reden om dextrose te gebruiken kan zijn omdat de gist dan de sucrose niet hoeft af te breken, scheelt een stapje..
@Jacques zal meteen vertellen dat de gist dat probleemloos doet, dus gebruik de goedkope tafelsuiker.

Smaakverschil?  Ken er geen data van. In theorie vergist dextrose een fractie sneller, stel 1 week in plaats van 2 weken hergisting.  Ga je dat proeven? Ik ga daar geen mening aan plakken.
Proost, Snelbier.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 16-04-2025  16:21 uReden om dextrose te gebruiken kan zijn omdat de gist dan de sucrose niet hoeft af te breken, scheelt een stapje..
@Jacques zal meteen vertellen dat de gist dat probleemloos doet, dus gebruik de goedkope tafelsuiker.

Klopt helemaal. De gist kan sucrose niet direct vergisten. Gelukkig maakt (actieve) gist snel het enzym invertase aan dat uitgescheiden wordt. Buiten de gistcel breekt dit enzym de disacharide sucrose in fructose en glucose die wel (heel snel zelfs) vergist worden door biergist.
Dat dit heel snel gaat kun je eenvoudig zelf eens testen door bij een bier tijdens het einde van de hoofdgisting een kristalsuikeroplossing toe te voegen. Maar doe dit niet als je niet zo veel ruimte hebt in je gistvat want het gaat echt heel snel onder vorming van veel koolzuur.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 16-04-2025  23:19 uDat dit heel snel gaat kun je eenvoudig zelf eens testen door bij een bier tijdens het einde van de hoofdgisting een kristalsuikeroplossing toe te voegen.
Hier heb ik dat gedaan
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=702128
Als test heb ik er 20 g suiker opgelost in 5 g water bijgedaan om te zien of de gisting dan weer verder gaat en om te zien of de meetmethode voor het volgen van de gisting goed werkt. Die moet dan een vervolg van de gisting laten zien met 20 g extra suiker vergist.
De 20 g suiker is toegevoegd op dag 1,915 (aan 600 ml uitgegiste sinaasappelsap)
Eerstvolgende meting was op dag 2,0 en goed te zien dat de gisting toen alweer verder ging. Het heeft dus maar ca 2 uur geduurd voordat de suiker op volle kracht verder ging met gisten vanuit een al gestopte gisting. Maar het begon al binnen een uur.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 16-04-2025  23:25 uHier heb ik dat gedaan
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=702128
Als test heb ik er 20 g suiker opgelost in 5 g water bijgedaan om te zien of de gisting dan weer verder gaat en om te zien of de meetmethode voor het volgen van de gisting goed werkt. Die moet dan een vervolg van de gisting laten zien met 20 g extra suiker vergist.
De 20 g suiker is toegevoegd op dag 1,915 (aan 600 ml uitgegiste sinaasappelsap)
Eerstvolgende meting was op dag 2,0 en goed te zien dat de gisting toen alweer verder ging. Het heeft dus maar ca 2 uur geduurd voordat de suiker op volle kracht verder ging met gisten vanuit een al gestopte gisting. Maar het begon al binnen een uur.

Dank je voor deze bevestiging. Het gaat echt heel snel. Daarvoor hoef je dus geen druivensuiker toe te voegen of invertsuiker voor te maken. Voorwaarde is wel dat de gist actief is. Als dat niet het geval duurt het wat langer voordat de gist invertase gaat aanmaken.

Jacques

Citaat van: Rog1962 op 16-04-2025  10:44 uHallo wat ik me afvraag, zou druivensuiker voor de hergisting nog iets doen met de smaak in plaats van kristalsuiker te gebruiken of is dit te verwaarlozen?

Volgens sommige Amerikaanse literatuur voor hobbybrouwers zou er een smaakverschil zijn tussen kristalsuiker en glucose. Kristalsuiker zou een bijsmaakje geven, maar die heb ik niet kunnen ontdekken.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 16-04-2025  23:55 uVolgens sommige Amerikaanse literatuur voor hobbybrouwers zou er een smaakverschil zijn
Dat soort onderzoeken worden vaak zodanig uitgevoerd dat er slecht onderbouwde of te kort door de bocht conclusies uit getrokken worden. Het resultaat is dan dat mensen dat als voor waar gaan aannemen en nog erger: dat het jaren lang rond kan blijven zingen in het hobbybrouw wereldje. dus je hebt er eigenlijk alleen maar last van. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.