Kookverliezen met een Brewmonk/Easybrew

Gestart door Arjen1969, 17-03-2019 19:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arjen1969

Ik heb 2 weken geleden voor het eerst met mijn nieuwe Brewmonk 30 liter gebrouwen. Voor alles een eerste keer en het was een leerzame ervaring. Wat me wel opviel is dat ik veel kookverlies had (ca. 3 liter op een brouwsel met 15 liter maischwater en 10 liter spoelwater). Vroeger hield ik daar minimaal 15 liter wort van over maar na het koken was het bij dit eerste brouwsel maar 12 liter, vermogen tijdens koken ingesteld op 2000 W, ik had een (in mijn ogen) heftige kook.

Begin SG na koken ook heel hoog (1110), dus ik heb 3 liter extra water toegevoegd om de boel weer in balans te brengen om mijn SG na koken op 1080 te brengen (zoals ik eigenlijk wilde). Nu zit ik er aan te denken om bij mijn volgende brouwdag een recept te maken waarbij ik de kookstap opdeel in 2 stukken, het eerste deel tot en met koken op redelijk hoog vermogen en daarna het vervolg van het koken op een lager vermogen zodat ik wat minder verliezen heb. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en welke vermogensinstellingen dan goede zijn?

RBakkert

Wij zetten het aantal watt bij koken op 2500. Mooie rollende kook op ca. 25L wort bij aanvang koken. Houden we ongeveer 20 L afgekoelde wort over na 1,5 uur koken. Stappen verhogen tijdens maischen allemaal op 3000 W. Ook scheelt het met zooi dat aankoekt op je verwarmingsplaat aanzienlijk. Misschien later nog een keer op lager wattage proberen, we hebben de Easybrew 50 pas kort.

springerke

Je weet nu dat je 3 liter verkookt. Is dit per uur?
Volgende keer moet je zorgen als je 15 liter wil overhouden, je begint aan de kook met 18 liter.
Je zal die 3 liter moeten bijtellen op uw spoelwater of verdelen tussen spoel- en maischwater.
En als je brouwsoftware gebruikt uw gegevens goed instellen.

Arjen1969

Citaat van: springerke op 17-03-2019  20:28 uJe weet nu dat je 3 liter verkookt. Is dit per uur?
Volgende keer moet je zorgen als je 15 liter wil overhouden, je begint aan de kook met 18 liter.
Je zal die 3 liter moeten bijtellen op uw spoelwater of verdelen tussen spoel- en maischwater.
En als je brouwsoftware gebruikt uw gegevens goed instellen.

Dat was ook mijn eerste gedachtengang. Ik heb overigens 1.5 uur gekookt, maar gezien de nogal heftige kook kon ik me voorstellen dat je via een lager vermogen ook een iets minder heftige kook kan genereren, waardoor de kookverliezen minder worden. Ik was gewend om het gewoon in een pan op mijn fornuis te doen en had dan altijd een relatief rustige kook, met af en toe een rollende kook. Mijn kookverliezen waren met koken in een pan ongeveer 1 tot 1.5 liter, 3 liter leek me nogal veel op een eindhoeveelheid wort van 15 liter.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.