Stelling: Alcoholvrij/arm bier moet een categorie bij hobbybierbrouwwedstrijden

Gestart door Haagse Wouter, 14-02-2019 20:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Bij de Dutch Beer Challenge is alcvrij/arm al een categorie.
Meestal lopen de hobbybrouwers voor op de pro's...

PaultjePils

Ik ben helemaal voor een categorie alcoholarm bier. Voor amateurbrouwers zou dat neerkomen op warm maischen, laag begin SG en lage svg. Alcohol eruit filteren lijkt mij teveel van het goede. Wellicht komen de speciale gisten die weinig alcohol produceren op de commerciële markt. Zodra alcoholarm goed naar alcoholrijk bier begint te smaken kan het goed uitkomen voor mensen die even geen alcohol willen/kunnen drinken.

Eerst moest ik wennen aan Heineken 0.0, omdat het toch niet op echte pils leek. Nu zie ik het anders, meer als softdrink vervanger dan als een pilsvervanger. Ik drink nu regelmatig (dagelijks) 0.0 ipv cola of andere softdrinks. Het is nog wat prijzig maar zoek altijd 2 halen 1 betalen acties op en dan sla ik het in.

Voor iedereen die alcoholarm wilt gaan brouwen succes!  :proost:

tdp

Zou het graag als een aparte klasse zien inderdaad. Veel alcoholarme bieren zijn prima te doen, neem bijvoorbeeld de Jever Fun, of veel alcoholvrije weizen uit Duitsland. Is een hele uitdaging om te brouwen lijkt me. Sowieso ben ik niet echt van de zware bieren, qua brouwen en qua nuttigen.

Alfred Brouwer

In Scheikundige verhandelingen en onderzoekingen van Gerrit Jan Mulder uit 1857 kun je lezen dat uit een analyse van Bock bier bleek dat daar toen 3,9 procent alcohol in zat. Dat werd destijds als een zwaar dubbel bier gezien.
Toen ik 10 jaar geleden vertelde dat ik alcohol-arm bier wilde brouwen werd ik nog voor gek versleten en de reacties in de trant van 'dat is helemaal geen bier' waren toen de algemene opinie. Dat begint nu dus aardig te veranderen en ik feliciteer Van de Streek met hun prijs die ze onlangs binnenhaalden met hun Playground. Naar verluid kunnen ze de vraag nauwelijks aan en schijnt het geheim inderdaad in de gist te schuilen. Toch is het ook zonder meer mogelijk om gewoon een smaakvol alcoholarm bier te brouwen. Kortom, ik ben dus vóór de stelling.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.