Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Stelling: Alcoholvrij/arm bier moet een categorie bij hobbybierbrouwwedstrijden  (gelezen 6028 keer)

Offline springerke

• Vol lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Alcohol er uit stoken zou ik niet aan beginnen of je zou het moeten doen voor de alcohol.
Maar wat overblijft ??? is niet meer te drinken, je kan het ook eens proberen  >:D
Maar hoe doen ze het in een echte brouwerij om 0,0 %  te bekomen?
Ik heb hier nog ergens een receptje liggen van een biertje met een laag alcohol gehalte, zou eens moeten zoeken, heb het zelf niet gebrouwen, zal het misschien ook nog eens proberen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Knobby

• Super lid
  • Land: nl
  • IBU-lid
Alcohol er uit stoken zou ik niet aan beginnen of je zou het moeten doen voor de alcohol.
Maar wat overblijft ??? is niet meer te drinken , je kan het ook eens proberen  >:D
Maar hoe doen ze het in een echte brouwerij om 0,0 %  te bekomen ?
De klassieke manier van alcohol vrij bier maken is vacuŁmdestillatie. Dan verdampt de alcohol bij lagere temperaturen. Echter maak je naar mij mening nog steeds je bier kapot op die manier.
Hoe van de Streek zijn alcoholarme IPA maakt is een geheel ander proces waar er alles aan gedaan wordt om te voorkomen dat er in de eerste plaats alcohol gevormd wordt (ik laat de details even aan Ronald ;)). Daardoor is deze veel lekkerder dan de klassieke variant. Echter is zelfs daar nog steeds een onvergist wort smaakje aan te herkennen waar ik niet zo gecharmeerd van ben. Daarom drink ik ook eigenlijk zeer zelden alcoholvrij/arm bier. Maar als ik het doe dan bij voorkeur van van de Streek.

Terug naar het ONK: Van mij mag het een categorie worden, denk alleen niet dat ik er zelf iets mee ga doen. Maar als anderen dat willen moeten ze zeker de kans krijgen! Zoals al opgemerkt is het grootste probleem de categorisatie. Doe je 1 categorie voor alle alcoholarme bieren op een hoop? Dat lijkt me oneerlijk. Echter voor alle bestaande categorieŽn ook een alcoholarme variant lijkt me ook onpraktisch.

Offline Johan_vL

• Senior lid
  • Van proberen kun je leren
Eigenlijk is het gek dat het nog geen separate categorie is, ik vind de stelling van Wouter daarom prima en ben het ermee eens! :brouwen:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
VacuŁmdestillatie kan wel, maar daarmee destilleer je ook belangrijke vluchtige smaken uit je bier. Je zou dan het destillaat nog een keer moeten destilleren en scheiden in de beschikbare smaakcomponenten en dan het juiste deel van het gescheiden destillaat weer mengen met het oorspronkelijke gedestilleerde bier. Dat vraagt weer om veel experimenten.

Offline middelaersch

• Senior lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
...daarmee destilleer je ook belangrijke vluchtige smaken uit je bier...
Ik vermoed dat dat ook (een van?) de redenen is dat veel alcolvrij bier niet lekker is.

Volgens mij is het principe van vergisten: suiker wordt omgezet in CO2 + alcohol. Dus als je vergist zul je per definitie bier met alcohol maken.
Door je recept kun je de hoeveelheid alcohol binnen grenzen beÔnvloeden, maar in principe ontkom je er niet aan dat er ( op zijn minst een beetje) alcohol ontstaat. Dus alcoholarm bier zul je kunnen brouwen, maar ik denk als je echt (vrijwel) alcoholvrij bier wilt brouwen, dat je er niet aan ontkomt om ontstane alcohol er op een of andere manier weer uit te halen.

Een drank die je maakt zonder moutvergisting toe te passen is m.i. per definitie geen bier.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
Ik vermoed dat dat ook (een van?) de redenen is dat veel alcolvrij bier niet lekker is.

De reden waarom jaren 80 alcoholvrij bier zo goor was.
Tegenwoordig is het niet meer zo slecht hoor ;), de omgekeerde osmosetechnieken maken het bier een stuk beter.

Maar afgezien van de technischie specificaties van de industrie.
De meeste hobbybrouwers zullen het moet receptaanpassing moeten doen

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
Een interessant boek is Austerity! van Ron Pattinson met heel veel Engelse crisis recepten. Allemaal laag in alcohol, niet zo laag als waar we het hier over hebben, denk aan SG 1025-1035 en wat hoger voor de luxe bieren. Geeft een aardig inzicht en een aardige start.

ingo

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten

Volgens mij is het principe van vergisten: suiker wordt omgezet in CO2 + alcohol. Dus als je vergist zul je per definitie bier met alcohol maken.
Door je recept kun je de hoeveelheid alcohol binnen grenzen beÔnvloeden, maar in principe ontkom je er niet aan dat er ( op zijn minst een beetje) alcohol ontstaat. Dus alcoholarm bier zul je kunnen brouwen, maar ik denk als je echt (vrijwel) alcoholvrij bier wilt maken, dat je er niet aan ontkomt om ontstane alcohol er op een of andere manier weer uit te halen.

Een drank die je maakt zonder moutvergisting toe te passen, is m.i. per definitie geen bier.
Met goede destillatieapparatuur ben je in staat om selectief stoffen in een smal kookpunttraject te verwijderen via vacuŁmdestilleren, voorloop en naloop scheiden en dan weer mengen. Het moet dus mogelijk zijn om veel alcohol te verwijderen en weinig smaakstoffen. Maar dit is wel erg technisch, dus de vraag is of alcoholarme klasse het daarom in de praktijk gaat halen qua inschrijvingen. (en hoe check je dat het inderdaad aan de eis van lage alcohol voldoet?)

Offline Guppie

• Vol lid
  • Motus nercesse est
Ik denk dat het wel een goed idee is om daar een nieuwe categorie voor te maken.
Persoonlijk ken ik nog geen lekker alcoholarm biertje, maar ik denk als de amateur wereld er zich op stort er veel meer kans is op een fatsoenlijk alternatief.

Offline Brouwerij De Stichting

• Junior lid
  • **
  • In de buurt van Zoetermeer
Met goede destillatieapparatuur ben je in staat om selectief stoffen in een smal kookpunttraject te verwijderen via vacuŁmdestilleren, voorloop en naloop scheiden en dan weer mengen. Het moet dus mogelijk zijn om veel alcohol te verwijderen en weinig smaakstoffen. Maar dit is wel erg technisch, dus de vraag is of alcoholarme klasse het daarom in de praktijk gaat halen qua inschrijvingen. (en hoe check je dat het inderdaad aan de eis van lage alcohol voldoet?)
Volgens doen ze dat bij Heineken 0.0, al kan ik je daar geen bron van geven.

Edit: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/waarom-is-alcoholvrij-bier-ineens-zoveel-lekkerder-dan-vroeger-~baa9bba1/

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
(en hoe check je dat het inderdaad aan de eis van lage alcohol voldoet?)

Dat is denk de grootste uitdaging  want een bier met 2% alc zal toch beter smaken dan een met 0,5%. En door een bier een half uur op 80 graden te houden zal punt1: niet alle alcohol eruit zijn en punt2: het volkomen geoxideerd zijn.

Offline middelaersch

• Senior lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
Met goede destillatieapparatuur ben je in staat om selectief stoffen in een smal kookpunttraject te verwijderen via vacuŁmdestilleren, voorloop en naloop scheiden en dan weer mengen.
Met fractioneel destilleren kun je inderdaad vrij specifiek alleen bepaalde stoffen (lees: b.v. alcohol) uit een vloeistof halen. Maar dan praat je over apparatuur en een benodigd kennisniveau wat me voor een hobbybrouwer geen haalbare kaart lijkt. En zelfs dan vraag ik me af wat dat met de uiteindelijke smaak zou doen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Met hydrometer+refractometer kun je wel een check doen mbt alcohol. De winnende bieren zou je dan kunnen testen.
Een bier van bv begin SG=1040 geeft ca SG 1009 (2.4 plato) en 5.51 Brix. dat is een verhouding Brix/Plato=2.26
Met de alcohol eruit krijg je dan 3.9 Plato en 4.14 Brix = verhouding 1.06. Met nog 1 vol% alcohol zit je dan op verhouding 1.25.

Idem voor zwaar bier, bijvoorbeeld SG 1080
Verhouding Brix/Plato=3.2, met alcohol eruit is verhouding=1.08 en met 1% alcohol= 1.2 verhouding.
Criterium zou dan bijvoorbeeld kunnen zijn Brix/Plato kleiner dan 1.3.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
Ik denk dat het wel een goed idee is om daar een nieuwe categorie voor te maken.
Persoonlijk ken ik nog geen lekker alcoholarm biertje, maar ik denk als de amateur wereld er zich op stort er veel meer kans is op een fatsoenlijk alternatief.

Brewdog Nanny State, VandeStreek IPA 0.0.

Ik denk dat we geen illusies moeten hebben qua vacuŁmdestillatie als hobbybrouwer haha.
Is niet zo heel leuk om te doen thuis, lastige set up.
Zelfs als je dat al gedaan hebt dan ben je er nog niet eens. Nu moet je gaan selecteren uit je fracties welke ethanol zijn en welke de rest is. Je hebt geen enkele analyse techniek daarvoor die je thuis even kan doen behalve je dichtheid meten en je smaakpalet. Moeilijk hoor.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
Je moet ergens beginnen. 0.0 is voor ons niet te doen. Met de juiste gist is 0.5 - 1% haalbaar er zijn er een aantal. Begin eens met een gewone gist op 2%, Windsor b.v geeft een relatief lage gistingsgraad. Kijk eens wat voor smaakvolle bieren je kunt maken.
Kijk vooral goed naar je maischproces, daar is veel te halen. Kijk ook naar je mouten en hun invloed op de gistingsgraad. Dextrine mouten en zeer donkere kunnen interessant zijn, misschien ook wel chit malz en spitz malz e.d. Rogge en gemoute haver zijn body builders etc. Zoek naar smaakmakers die geen/weinig vergistbare suikers opleveren.

ingo

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
https://www.alfalaval.com/products/process-solutions/brewery-solutions/beer-dealcoholization-modules/dealcoholisation-module/

Citaat
This is achieved by an innovative combination of diverse tech-
nologies, from beer degassing and culinary steam generation
to vacuum stripping and alcohol condensing, which work in
tandem as an integrated system.

ingo

Offline wiliam

• Vol lid
  • Bio waar mogelijk.
Technische Universitšt MŁnchen heeft het bij alkoholvrij bier over saccharomycodes Ludwigii.
http://www.blq-weihenstephan.de/fileadmin/Hefen/TUM_SL_17.pdf
Ook een filtermembraan die alleen alcohol en water doorlaat, zou een betaalbare oplossing kunnen zijn.
(omgekeerde osmose)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Technische Universitšt MŁnchen heeft het bij alkoholvrij bier over saccharomycodes Ludwigii.
http://www.blq-weihenstephan.de/fileadmin/Hefen/TUM_SL_17.pdf
Ook een filtermembraan die alleen alcohol en water doorlaat, zou een betaalbare oplossing kunnen zijn.
(omgekeerde osmose)

Als gist geen suiker gaat vergisten, krijg je dan niet hetzelfde effect als een vastgelopen gisting? Dus alsof je wort drinkt met koolzuur?
Een filtermembraan wat zo werkt lijkt me wel wat.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
Als gist geen suiker gaat vergisten, krijg je dan niet hetzelfde effect als een vastgelopen gisting? Dus alsof je wort drinkt met koolzuur?
Een filtermembraan wat zo werkt lijkt me wel wat.

Als je een SG 1090 wort aan zo'n gist voert wel, ja...

Ingo

Offline Juindorper

• Senior lid
Even ter verdediging nationale trots :), Heineken 0.0 is het beste wat ik ooit geproefd heb.
Trots hoeven ze er niet op te zijn want er zit totaal geen smaak aan.
Ruim 30 na dat het eerste alcoholvrij/-arme bier op de markt kwam zijn er schijnbaar nog niet of nauwelijks vorderingen gemaakt op dat gebied.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
Trots hoeven ze er niet op te zijn want er zit totaal geen smaak aan.
Ruim 30 na dat het eerste alcoholvrij/-arme bier op de markt kwam zijn er schijnbaar nog niet of nauwelijks vorderingen gemaakt op dat gebied.

Dan heb je ze niet geproefd door de jaren heen.
Ze zijn al veel beter dan 10 jaar terug ;).

Offline Roodwang

• Vol lid
Eens! Zeker de Heineken en Grolsch zijn prima 0.0 bieren geworden.

Offline Chilobrachys

• Senior lid
Ben minder fan van die van Heineken, die van Grolsch vind ik best smakelijk. Aangezien ik momenteel geen alcohol mag ben ik noodgedwongen maar wat verschillende alcoholvrije bieren aan het proberen. Gisteren de Maisel Weisse alkoholfrei gedronken, dit was een van de eerste bieren waarbij ik wel echt het gevoel had bier te drinken. Niet zo vol als een normale weizen maar wel een mooi weizen gistprofiel zonder dat het bier de typische zoetheid heeft die de meeste alcoholvrije bieren hebben.

Ik denk dat alcoholarm bier zeker een categorie zou moeten krijgen op de wedstrijden, al ben ik bang dat het een categorie is die erg gevoelig is voor "smokkelen" met wat SG puntjes.

Offline springerke

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Vandaag een artikel gelezen uit de krant over AB Inbev , zij zouden alcohol uit bier verwijderen door gisten en bacteriŽn.

Dankzij acties als Tournťe Minťrale wint alcoholvrij bier steeds meer zielen. Bij AB InBev zien ze de verkoop van alcoholvrij bier jaar na jaar stijgen, een evolutie die uiteraard invloed heeft op de productie. Het alcoholgehalte van 0,0 % wordt overigens bekomen door met behulp van gisten en bacteriŽn de alcohol uit het bier te halen, met restalcohol als overschot. Zo rijden er bij AB InBev in Leuven wekelijks drie tankwagens buiten Ė goed voor 75.000 liter - met restalcohol van bijvoorbeeld Leffe Blond 0,0 % of Jupiler 0,0 %. Die restalcohol werd altijd beschouwd als een afvalproduct, maar daar komt nu verandering in want AB InBev wil er brandstof van maken.

https://www.hln.be/regio/leuven/auto-s-rijden-straks-op-Leffe-blond-0-0-ab-inbev-geeft-verloren-alcohol-nieuw-leven~ae8770ca/

Offline NaahedetleJ

• Vol lid
  • Ribboned Rooster Craft Beer - Home Brewery
Ik ben niet voor alcoholarme bieren. Maar wanneer ik op een feestje of verjaardag of wat dan ook de terugreis tot een goed einde moet brengen, dan sta ik toch liever met een 0.0 of alcohol arm bier dan een colaatje.
Dus het lijkt me alleen maar positief hier ook categorie van te maken. Zou de kwaliteit alleen maar ten goede komen (toch? :))