Ik zat vandaag is te kijken naar het ONK. Het valt mij op dat een biertype die niet meer weg te denken is uit de supermarkten niet terug te vinden is op het onk: het alcoholvrije/arme biertje.
Nu kun je in categorie A,B en E een alcoholvrij/arm bier insturen, maar dit is natuurlijk geen eerlijke competitie.
Mijn stelling is dus alcoholvrij/arm bier moet een aparte categorie bij hobbybierbrouwwedstrijden.
Ik ben heel benieuwd wat jullie hiervan vinden. Waarom wel of niet? Zo ja in welke vorm lijkt je dit geschikt?
Waarom wel/niet?:Alcohol is helaas niet gezond. Ik wou dat het anders was, maar het wordt steeds duidelijk dat dit niet het geval is. Vanaf een glas per dag gemiddeld heeft men een significant risico of vroegtijdig overlijden (1-2 glazen per dag= 6 maanden, 2-3.5 glazen per dag = 1-2 jaar, meer dan 3.5 = 4-5 jaar
1).
De ontwikkeling van beter smakend alcoholvrij/arm bier lijkt mij dus een goede ontwikkeling. Door af en toe een biertje te laten staan en een variant met minder alcohol te pakken bevoorder je je gezondheid. Dat wordt een stuk makkelijker en leuker als die bieren dan ook goed smaken. Als mensen dit soort bieren wat meer brouwen dan verkrijgen we als communie meer kennis van hoe je deze bieren goed kan brouwen.
Hoe zie ik dit voor me?Wat mij een goed idee lijkt om dit te doen in te vorm van een roulerende categorie voor een alcoholarme bierstijl. B.v. jaar 1 een alcoholarme IPA en het jaar erop een alcoholarme Pilsner.
Niet te ingewikkeld dus, maar een welgedefinieerde categorie.
1. Wood, AM et al. Risk thresholds for alcohol consumption: combined analysis of individual-participant data for 599 912 current drinkers in 83 prospective studies. Lancet; 14 April 2018; DOI: 10.1016/S0140-6736(18)30134-X
(Uitleg van Cambridge hierover
https://www.cam.ac.uk/research/news/drinking-more-than-five-pints-a-week-could-shorten-your-life-study-finds)