Kroonkurken sluiten niet goed

Gestart door Robbb, 14-02-2019 12:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robbb

Beste leden,

Sinds kort ben ik ook aan het brouwen geslagen en nu heb ik mijn eerste cider op de fles, hiermee ook meteen het 1e probleem.
Ik heb de volgende producten:
-kroonkurkapparaat Lisa.

-0.75l ciderfles 29mm kroonkurkmondig.

-29mm  kroonkurken.


Nou hebben wij gister gebotteld en merkten direct op dat de kroonkurk zo los zit dat je ze met de hand kan draaien, ook sissen ze dan.
Deze producten zijn mij door de verkoper geadviseerd en ik verwachte daarom geen problemen.
Wat hebben wij gedaan:
- 29 mm kop check!
- apparaat maximaal aangedrukt, check!
- kroonkurk recht eronder, check!
- fles recht eronder, check!
- extra dubbel gevouwen theedoek ertussen, check!
- afstand niet te groot, check!

Heeft iemand ervaring met deze combinatie? Vergeet ik iets? Of is dit gewoon niet geschikt?
Tips en advies welkom!

hansHalberstadt

Het kan zijn dat je denkt dat het er helemaal op is geduwd, maar kop moet helemaal over de randjes vallen. Kun je eens een foto posten hoe de dop erop zit vanaf de zijkant gefotografeerd?

stiaanke

Bij een nieuw toestel kun je best voor het eerste gebruik de kop aan de binnenkant insmeren met een beetje olie. Olijfolie voldoet al.
Waar stop je die theedoek tussen?


Basje42

Lijkt net alsof de kop drukt op de onderste ribbel van de fles.
Waardoor je net niet ver genoeg kan doordrukken.
Als dat zo is, kan je de kop misschien iets groter laten uitdraaien aan de onderzijde.
Om het net te halen, en dus over die ribbel te komen.

Theedoek ertussen, is mij volledig onbekend ???

Serge VL

Citaat van: Basje42 op 14-02-2019  15:25 uLijkt net alsof de kop drukt op de onderste ribbel van de fles.
Waardoor je net niet ver genoeg kan doordrukken.
Als dat zo is, kan je de kop misschien iets groter laten uitdraaien aan de onderzijde.
Om het net te halen, en dus over die ribbel te komen.

Theedoek ertussen, is mij volledig onbekend ???
Niet uitdraaien maar 0.5 mm de dop inkorten is soms al voldoende, veel hangt af van het type champagne fles, met bierflessen heb je dat probleem niet.

henkg

Dit lijkt me een typisch geval van niet voldoende kracht zetten bij het aandrukken. Met een Lisa tafelmodel is daar echt wel wat kracht voor nodig. Dat aandrukken kun je alsnog doen.
Zie ook: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37864.msg573412.html#msg573412
Zelfde probleem, misschien ook zelfde oplossing.

Scorpionrose

Citaat van: henkg op 14-02-2019  15:44 uDit lijkt me een typisch geval van niet voldoende kracht zetten bij het aandrukken. Met een Lisa tafelmodel is daar echt wel wat kracht voor nodig. Dat aandrukken kun je alsnog doen.
Zie ook: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37864.msg573412.html#msg573412
Zelfde probleem, misschien ook zelfde oplossing.

Als je de linker foto goed bekijkt dan kan het niet verder aangedrukt worden omdat de 29 mm dop op de dikke groene rand van de fles komt. Harder drukken zal resulteren in een gebroken fles.

Robbb




Ik ben maar naar de winkel geweest de verkoper had hetzelfde probleem met Lisa. Daar heb ik een ander apparaat mee gekregen waar het hem beter mee af ging.
Thuisgekomen had ik weer hetzelfde resultaat.

De theedoek leg ik over de dop dus die komt er dan extra klem tussen om de dop strakker aan te trekken.

Ik heb het idee dat de glazen ronde rand waar de dop overheen valt te dik is om de kroonkurk goed aan te laten trekken. Ik heb nog een champagnefles van oud en nieuw die loopt meer schuin dan rond af en daar blijft ie wel op zitten.

Scorpionrose

Waarom een doek over de dop?
Zonder doek komt de dop al erg strak in het apparaat te zitten.

Robbb

Citaat van: Scorpionrose op 14-02-2019  16:32 uWaarom een doek over de dop?
Zonder doek komt de dop al erg strak in het apparaat te zitten.

Omdat ze bij mij los zitten zag ik dat als een mogelijke oplossing. Met een doek in je hand draai je ook makkelijke een dop los dus ik dacht misschien werkt het tegenovergestelde ook wel :)

henkg

Oeps, zonet niet goed gelezen ("wel echt goed aangedrukt")

Als genoegdoening voor dit foutje heb ik zonet even twee lege champagne flessen gekroonkurkt, voor een test.
Dat gaat hier goed, maar dan ook maar nét, omdat:
De binnendiameter van de onderkant van de 29 mm persdop is bij mij ruim genoeg om nog een klein stukje verder over de brede rand (van mijn flessen) te schuiven. Zet maar eens de perskop zonder kroonkurk op een fles. Ik kan de persdop dan nog zijdelings bewegen, dus zeker met een kroonkurk ertussen.

Echter: de platte binnenzijde van de persdop is heel krap uitgefreesd. Daardoor kan hij met de dikte van de kroonkruk niet verder zakken (en daarmee de kroonrandjes persen). Hij stuit dan op de bovenkant van de fles. Bij mij gaat het maar net goed, en bij jou net niet.
Het lijkt me daarmee een Lisa 29 mm probleempje.

Robbb

Citaat van: henkg op 14-02-2019  17:02 uOeps, zonet niet goed gelezen ("wel echt goed aangedrukt")

Als genoegdoening voor dit foutje heb ik zonet even twee lege champagne flessen gekroonkurkt.
Dat gaat hier goed, maar dan ook maar nét, omdat:
De binnendiameter van onderkant van de 29 mm persdop is bij mij ruim genoeg om nog een klein stukje verder over de brede rand (van mijn flessen) te schuiven. Zet maar eens de perskop zonder kroonkurk op een fles.

Echter: de platte binnenzijde van de persdop is heel krap uitgefreesd. Daardoor kan hij met kroonkruk niet verder zakken (en daarmee de kroonrandjes persen). Hij stuit dan op de bovenkant van de fles. Bij mij gaat het maar net goed, en bij jou net niet.
Het lijkt me daarmee een Lisa 29 mm probleempje.

Ik heb hem omgeruild voor de Capp`in TT met 29 mm kop en hiermee helaas hetzelfde probleem. de platte binnenzijde bedoel je daar de binnenmaat mee? De is na het schuine stuk 30.5 mm doorsnede.

hansHalberstadt

Zo te zien perst de dop er wel zo op dat de randjes recht lopen en perst er ook ver genoeg overheen, dus dat is wat er normaal moet gebeuren. De randjes moeten onder de ring van de fleshals klemmen. Zie dus nog even niet wat er fout gaat. Op het moment dat de randjes gaan ombuigen moet de dop wel met flinke kracht erop drukken. Normaal gebeurt dat altijd omdat de randjes naar buiten staan dus drukt de dop op de fles en gaat dan de randjes buigen. 

Enige conclusie die ik kan trekken is dat de groene rand misschien te smal is zodat de randjes er wel omheen grijpen, maar niet dichtdrukken. Dan is het afsluitlaagje in de dop dus niet dik genoeg. Dus combinatie dop-fles is dan het probleem.

Robbb

Ik heb vanmiddag op bijna alle flessen nieuwe kroonkurken gezet met het andere apparaat en waar ik ze vanmiddag met de hand nog makkelijk kon draaien zitten ze nu een paar uur later muurvast. Zo strak dat de plastic rand binnenin de dop door het metaal heen drukt

Het lijkt opgelost maar ik snap er nou werkelijkwaar helemaal niks meer van :p
Heeft iemand hier een verklaring voor?

hansHalberstadt

Kun je eens een foto posten van hoe de binnenkant van de kop eruit ziet?

Robbb




Ik kon ze lastig duidelijk fotograferen

hansHalberstadt

Lijkt niets vreemds aan. Het laagje in de dop zal misschien een beetje meeveren en zich zetten na een tijdje. als het na een half uurtje wel vast zit is het op zich wel ok.

Robbb

Citaat van: hansHalberstadt op 14-02-2019  19:22 uLijkt niets vreemds aan. Het laagje in de dop zal misschien een beetje meeveren en zich zetten na een tijdje. als het na een half uurtje wel vast zit is het op zich wel ok.

Bedankt Hans, ik denk dat de Lisa toch de kracht in de veer mist die de kroonkurk op zijn plek moet houden. die pen kon ik bij de Lisa makkelijk indrukken en bij de Capp`in TT wil dat niet zo simpel. ik denk dat dat in combinatie met jouw theorie over de laag in de dop ervoor zorgde dat de dop door Lisa niet strak genoeg aangedrukt werd waardoor die er slap op bleef zitten en ook na terugvormen teveel speling hield. Capp`in TT heeft dan denk ik toch net dat beetje meer kracht wat nodig is bij deze kroonkurken en flessen.

Klinkt dat zo logisch?

hansHalberstadt

Citaat van: Robbb op 14-02-2019  19:38 uBedankt Hans, ik denk dat de Lisa toch de kracht in de veer mist die de kroonkurk op zijn plek moet houden. die pen kon ik bij de Lisa makkelijk indrukken en bij de Capp`in TT wil dat niet zo simpel. ik denk dat dat in combinatie met jouw theorie over de laag in de dop ervoor zorgde dat de dop door Lisa niet strak genoeg aangedrukt werd waardoor die er slap op bleef zitten en ook na terugvormen teveel speling hield. Capp`in TT heeft dan denk ik toch net dat beetje meer kracht wat nodig is bij deze kroonkurken en flessen.

Klinkt dat zo logisch?
Klinkt wel logisch. Zelf heb ik helemaal geen veer in het systeem, dus alle kracht komt eerst op de dop en daardoor drukt deze zowel aan als buigt het om. Wat dus precies het effect is van die veer is lastig in te schatten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.