Geen gisting na overhevelen in mandfles

Gestart door h.grimberg@chello.nl, 12-02-2019 17:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

h.grimberg@chello.nl

Ik sta versteld... Zonet een flesje die ik gisteren koud heb gezet, open gemaakt met een mooie knal uitgeschonken, en gaf mooi schuim, en de smaak was boven verwachting. Lekker veel koolzuur in het bier, mooi schuim, beetje troebel, licht bittertje, hoppig, fris maar toch licht-zoet, had ik er maar nog één koud gezet. En dat na één week bottelen! Ik heb nog nooit zo genoten van een biertje. Dit geeft zo veel power om door te gaan, eerlijk gezegd zag ik het allemaal niet meer zo zitten, maar dit geeft zo'n Boost! Ik wil iedereen hier bedanken voor de tips die ik gekregen heb. Echt geweldig!!! Van de week mijn brouwsel van 30 liter Deerne Blond bottelen, en daarna een nieuw brouwsel brouwen, een Duivelse blonde ook uit het Verander Water in Bier- boek.

Silky

Citaat van: h.grimberg@chello.nl op 25-02-2019  19:15 uVan de week mijn brouwsel van 30 liter Deerne Blond bottelen, en daarna een nieuw brouwsel brouwen, een Duivelse blonde ook uit het Verander Water in Bier- boek.

Als je Duivelse Blonde gaat brouwen volgens het recept uit het "Verander Water in Bier"-boek, doe het dan wel met vloeibare gist en niet met de mix van de twee korrelgisten, want dat resultaat lijkt nergens naar en komt niet eens in de buurt van Duvel van Moortgat...

h.grimberg@chello.nl

Ik kon niet langer wachten maar vanavond één flesje koud gezet en met een mooie knal geopend! Het bier was wel een beetje troebel maar er zit aardig wat koolzuur en een mooie schuimkraag. Beetje zoet, hoppig, smaakvol, fris,Eind het was heerlijk! ik laat het nog twee week op kamertemperatuur staan, en dan mag het de kelder in. Af en toe wel een flesje testen...

FransHilly

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 13-02-2019  20:40 uDat is eigenlijk niet zo'n moeilijk kunstje!
Dagelijks een monster nemen, sg meten.
Ik brouw over het algemeen op zaterdag en dan wordt het de volgende zaterdag overgeheveld.
Als het mij niet past omdat ik moet veldrijden/wielrennen, dan wordt het een week later op vrijdag en dan wordt het zaterdags gebotteld.
Het is na 4 week erg vaak heel lekker bier!

Hier heb ik dan weer wat vragen bij. Hoe neem jij de monsters? Met kraantje of maak je je gistvat open?
In het eerste geval heb je volgens mij kans op besmetting (je moet het kraantje goed schoonhouden) en bij het tweede heb je kans op besmetting en oxidatie?

Vanwege die redenen wil ik zo'n tilt hydrometer kopen.

brouwerwaldonk

Citaat van: FrankR op 28-02-2019  08:39 uHier heb ik dan weer wat vragen bij. Hoe neem jij de monsters? Met kraantje of maak je je gistvat open?
Vanwege die redenen wil ik zo'n tilt hydrometer kopen.
Heb je een kraantje dan daar staaltje nemen. Met een densiteit meter in een maatglas weet je hoever het met de gisting staat. Met een refractometer moet je omrekenen want het alcoholgehalte beïnvloedt de aflezing op het prisma. 

FransHilly

Citaat van: brouwerwaldonk op 28-02-2019  10:11 uHeb je een kraantje dan daar staaltje nemen. Met een densiteit meter in een maatglas weet je hoever het met de gisting staat. Met een refractometer moet je omrekenen want het alcoholgehalte beïnvloedt de aflezing op het prisma.
Ok dank je. Ik heb namelijk wel eens gelezen op het forum dat een kraantje liever niet gebruikt wordt ivm infectiegevaar, klopt dat of valt dat mee?

Ik heb een 25 liter gistvat zonder kraantje, is zo een drijvende tilt refractometer dan een passende oplossing?

brouwerwaldonk

Ik heb aan mijn gistvat geen kraantje en neem tegen het einde gisten regelmatig een staal om het SG te evalueren. 
Voor infectie of oxidatie ben ik niet ongerust.

Jacques

Citaat van: FrankR op 28-02-2019  10:40 uOk dank je. Ik heb namelijk wel eens gelezen op het forum dat een kraantje liever niet gebruikt wordt ivm infectiegevaar, klopt dat of valt dat mee?

Dat valt mee. Zeker als je het tuitje van de kraan uitspoelt met 70-80% (bio-)alcohol.
Het risico is nihil als je het kraantje vervangt door een sanitair kraantje.

henkg

Als toevoeging op het schoonmaken van zo'n kunststof kraantje: het tuitje met handle kun je eruit drukken. Beetje draaien terwijl je de onderkant naar omhoog drukt.

h.grimberg@chello.nl

Reactie op de vraag; "Hier heb ik dan weer wat vragen bij. Hoe neem jij de monsters?"
Het bier waar de topic over gaat, was nadat de gisting weer goed op gang kwam, na 7 dagen heel rustig, nauwelijks een bubbel in het waterslot, dat is voor mij het teken dat het gebotteld kan worden. Na het overhevelen naar een vat om af te vullen, meet ik het SG, dat was 1018, misschien is meer geduld beter.

hansHalberstadt

Bij diverse topics komen toch weer dezelfde discussies in dezelfde volgorde langs, dus laat ik het hier ook nog maar eens herhalen:
Dit is hoe ik het doe, via een slangetje via waterslot:






En ja Jacques, sommigen vinden dat prutswerk.

hansHalberstadt

En zo neem je het monster


En slangetje dichtknijpen als het open is zodat nooit iets terugstroomt.
Even een handigheidje.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.