Geen gisting na overhevelen in mandfles

Gestart door h.grimberg@chello.nl, 12-02-2019 17:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

h.grimberg@chello.nl

Vorige week zondag ons eerste bier gebrouwen zoals is beschreven in het boek "Verander water in Bier" van Adrie Otten, het beginners recept. Wat een mooie ervaring. Op zich ging alles goed alleen kwam het wort uiteindelijk bij 28 graden Celcius in het gist vat met een SG van 1060,  De gehydrateerde gist Fermentis Safale T58 erbij gedaan en na een halve dag kwam de gisting op gang. Na 6 dagen was het rustig in het waterslot, en gisterochtend het bier naar een schone fles overgeheveld.  SG was 1025 en weer op 20 graden op zijn plek in de kamer onder het bureau gezet, waar het constant 19 graden is. Nu is er al anderhalve dag steeds geen nagistingsactiviteit te zien. Het waterslot op de fles zit er goed op en ik vraag me af of er extra gist toegevoegd kan worden om de nagisting op gang te helpen, er zit volgens mij bij een SG van 1025 nog genoeg suiker in het bier.

Gossi

Ik doe er in ieder geval altijd 50 gram opgeloste suiker (als 1 : 2 dus 100 gram water) bij na overheveling. Weet ik in ieder geval zeker dat hij weer gaat gisten en een beschermende koolzuurlaag krijg. Gooi het er maar bij!

h.grimberg@chello.nl

Dank Gossy voor je snelle reactie, Ik wacht nog even andere opties af.

brouwerwaldonk

Na het koelen was het wort nog 28°C wat redelijk hoog is. Bij die temperatuur gaat de gisting als een speer en de kans bestaat dat het wort gewoon is uitgegist als het niet meer zo vers zakje gist was. Wat ook kan is, je hebt waarschijnlijk niet of heel kort belucht om veel nieuwe jonge gistcellen bij te maken waardoor de gisting is gestopt.
Mijn advies, Doe eens een flesje vol, niets toevoegen, en sluit het met een kroonkurk en zet dat warm weg. Af en toe eens met het flesje schudden, komt er een schuimlaagje op dan is er nog gisting bezig en moet je nog wat wachten. Dan lageren om uit te klaren, vervolgens bottelen met een heel klein beetje bottelgist, ongeveer 0,5g/10L bier .     

h.grimberg@chello.nl


hansHalberstadt

Als je het niet erg vindt om een klein beetje meer alcohol te krijgen zou ik inderdaad voor de zekerheid wat suiker toevoegen. Als het nu is uitgegist krijg je anders geen koolzuurdeken meer en na een paar dagen oxidatie. Overhevelen moet je dus doen voordat het echt is uitgegist en dat dan ook meteen het lastige eraan. Vandaar dat ik zelf nooit meer overhevel.

Johan_vL

Als je met een hydrometer het sg van 1025 na 6dgn hebt gemeten, kan het liggen aan de versheid vd gist, temperatuur, voedingstoffen en nog andere dingen (zoals hierboven genoemd). Als je met een refractometer een sg van 1025 hebt gemeten is het werkelijk sg lager, doordat er na 6 dgn alcohol in de vloeistof aanwezig is. Als dit het geval is kun je dat corrigeren middels een berekening, het makkelijkst is dat op de website van brewersfriend.com

brew on :brouwen:

h.grimberg@chello.nl

Het bier dat ik in het flesje gedaan heb schuimt een klein beetje, over een uurtje nog eens schudden

h.grimberg@chello.nl

Ik denk er over om wat suikerwater toe te voegen, 50 gr suiker, 100 cc water op 20 liter bier. wellicht komt de gisting dan weer op gang.

hansHalberstadt

Citaat van: h.grimberg@chello.nl op 12-02-2019  20:31 uHet bier dat ik in het flesje gedaan heb schuimt een klein beetje, over een uurtje nog eens schudden

Schudden van de mandfles kun je beter niet doen als er lucht boven zit. (als je dat bedoelt)

hansHalberstadt

Citaat van: h.grimberg@chello.nl op 12-02-2019  21:34 uIk denk er over om wat suikerwater toe te voegen, 50 gr suiker, 100 cc water op 20 liter bier. wellicht komt de gisting dan weer op gang.
Als de suiker op was zal het gaan gisten als je verse suiker toevoegt. als de gisting was vastgelopen zal verse suiker niet veel doen. In dat 2e geval is de volgende stap die je kunt proberen warmer zetten.   

h.grimberg@chello.nl

Mooi dat je mee denkt, ik zet het een graadje warmer en kijk wat het morgen ochtend doet, misschien dat ik er dan wat extra gist aan toevoeg.

Jacques

Citaat van: h.grimberg@chello.nl op 12-02-2019  23:02 uMooi dat je mee denkt, ik zet het een graadje warmer en kijk wat het morgen ochtend doet, misschien dat ik er dan wat extra gist aan toevoeg.

Extra gist heeft geen zin. Beter kun je een kleine hoeveelheid (complexe) gistvoeding toevoegen. Nog beter is het een giststarter te maken met een beetje gist dat onder in het vat zit. Voorzie de giststarter van gistvoeding.

h.grimberg@chello.nl

Niet te geloven, ik heb er twee uur geleden 50 gram suiker oplossing bij gedaan en zie zowaar een luchtbel door het waterslot gaan.
Veel belovend!
Morgen weer verder.

brouwerwaldonk

Dat flesje wat je hebt gevuld en gesloten waar je af en toe mee schud, doe dat na een dag of 6 open en schenk het bier in een glas. Misschien sta je wel heel versteld. 

h.grimberg@chello.nl

Goede dag beste brouwers, Het is Geweldig!!! Het waterslot geeft regelmatig luchtbellen en op het bier en in de mandfles ligt een mooi laagje witte drab. De batch is van de ondergang gered! Dat flesje bier heb ik met een klein theelepeltje suiker  in het gistkast gezet, en laat  een weekje staan. Daar ben ik benieuwd naar. Bedankt iedereen voor het meedenken en het advies.

hansHalberstadt

Belangrijk is dan nog de conclusie te kunnen trekken wat hier is gebeurd. Vanwege het feit dat de gisting was gestopt en weer op gang kwam na toevoegen van suiker geeft voor mij aan dat de suiker al volledig was opgebruikt en dat je toen bent gaan overhevelen. Dan ontstaat er dus geen koolzuur meer. Na toevoegen van suiker gaat de gist dan weer verder tot ook die suiker op is. met 50 g suiker maak je 25 gram koolzuur en dat is 12 liter. Je kopvolume in de mandfles moet dan een stuk minder zijn dan 12 liter om der zeker van de zijn dat je alle zuurstof verdrijft.

Vast gelopen gisting is hier niet het geval omdat anders het toevoegen van suiker ook geen effect had gehad.
   

h.grimberg@chello.nl

Inderdaad, het heeft zeker met de suiker te maken gehad, wel vreemd dat het SG 1025 aangaf, maar ik begrijp dat er verschillende suikers zijn, ook moeilijke suikers zeg maar. Uit de topic haal ik toch heel veel wijsheid waar bij een volgende brouwsel op gelet moet worden, Goed koelen, beluchten, beetje suikerwater toevoegen bij het hevelen naar schone kleinere mandfles, allemaal nauwkeurig in de gaten houden denk ik. En anders maar weer een nieuwe topic aanmaken.  :biersmile:

hansHalberstadt

Citaat van: h.grimberg@chello.nl op 13-02-2019  10:00 uInderdaad, het heeft zeker met de suiker te maken gehad, wel vreemd dat het Sg 1025 aangaf, maar ik begrijp dat er verschillende suikers zijn, ook moeilijke suikers zeg maar.
Klopt van de wortsuikers is maar ca 65% vergistbaar. de overige 35% zijn lange suikerketens waar de gist niets mee mee kan. die zorgen voor een verhoging van het SG tov 1000 (suiker is zwaarder dan water). De alcohol zorgt voor een verlaging van het SG tov 1000 (alcohol is lichter dan water). samen kom je dan bij bier wel boven de 1000 meestal 1010-1020.

h.grimberg@chello.nl

Ik begrijp dat het gistingsproces bepalend is voor het resultaat van het bier. afgelopen weekend hebben we het 3 x het recept van Deerne Blond gekookt en uiteindelijk zit er ruim 25 liter bier met een Sg van 1070 te vergisten in een mandfles van 60 liter. Dat staat nu drie dagen lekker te gisten. Als dat gisten minder wordt wil ik het weer overhevelen om te laten na gisten. Als het Sg weer rond de 125 uitkomt wil ik er dan gelijk maar suiker bij doen. ik denk aan 100 gram suiker opgelost in 200 cc water. Lijkt je dat een goed idee?

hansHalberstadt

De truc is hoe het beste moment voor overhevelen te bepalen. Dat is als de gisting duidelijk terug begint te lopen, maar nog wel voldoende is om de lucht te verdrijven uit het vat. Suiker toevoegen kan, maar als je het goed doet is dat niet nodig dus. Je kunt er ook voor kiezen om niet over te hevelen. Voordeel is dat je meer gist overhoudt om snel goed uit te gisten. Nadeel is dat je veel gist hebt met meer kans op autolyse. Dat kun je weer beperken door het iets koeler te zetten als het is uitgegist en niet langer dan 2 weken te wachten met bottelen nadat het is uitgegist.   

Heuvinger brouwerij

Citaat van: hansHalberstadt op 13-02-2019  20:15 uDe truc is hoe het beste moment voor overhevelen te bepalen. Dat is als de gisting duidelijk terug begint te lopen,
Dat is eigenlijk niet zo'n moeilijk kunstje!
Dagelijks een monster nemen, sg meten.
Ik brouw over het algemeen op zaterdag en dan wordt het de volgende zaterdag overgeheveld.
Als het mij niet past omdat ik moet veldrijden/wielrennen, dan wordt het een week later op vrijdag en dan wordt het zaterdags gebotteld.
Het is na 4 week erg vaak heel lekker bier!

h.grimberg@chello.nl

Bedankt voor de duidelijke uitleg, ik zal me verdiepen in het gisten,  giststarters, gistvoeding, bottelgist, etc.

Ik laat hier nog horen hoe het afloopt.

h.grimberg@chello.nl

Update, vandaag het bier gebotteld met 6 gram suiker / liter. Het waterslot was al een dag nagenoeg stil gevallen, het SG was 118.
Nu alleen nog geduld hebben.

hansHalberstadt

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 13-02-2019  20:40 uDat is eigenlijk niet zo'n moeilijk kunstje!
Dagelijks een monster nemen, sg meten.

Zie bijvoorbeeld deze link"
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35282.msg533489.html#msg533489

3 SG punten voor het einde betekent dat je nog ca 15 liter koolzuur kunt maken per 10 liter wort. Dat is misschien net voldoende om de koolzuur te kunnen verdrijven na overhevelen.
Maar dan moet je er toch wel redelijk op tijd bij zijn, bijvoorbeeld c3h uiterlijk bij SG=1010, c3n uiterlijk bij SG=1015. Dat komt dan op een halve dag aan, anders ben je te laat.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.