Vergistingsvraag

Gestart door 30cl, 05-03-2019 12:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

30cl

Beste mensen,

Vorige week brouwde ik een zware jongen. Start sg was 1092. Gecontroleerde vergisting op 20 graden als start en langzaam op laten lopen tot 23 graden. Gist is 3787. De gist werkt normaal tussen de 20 en 26 graden. In het begin verliep de gisting heel goed. Na een week over geheveld in twee mandflessen bij een sg van 1025 omdat de gisting leek te stokken. Een fles met 15 liter staat in de woonkamer en gaat mee op en neer tussen dag en nacht temperatuur. Tussen de 15 en 19 graden dus. Deze gist gaat in de nacht hard en schuimt over door het waterslot heen. Overdag zakt de gisting in en is er genoeg headspace in de fles. Dit is naar mijn idee vreemd. Heeft iemand een idee hier over?


De andere mandfles met gecontroleerde vergisting gaat overigens heel kalm maar continu op 20 graden verder.

Groet,
Joep

emiel1

En dit gebeurt iedere dag en nacht weer?

Scorpionrose

Citaat van: 30cl op 05-03-2019  12:53 uBeste mensen,

Vorige week brouwde ik een zware jongen. Start sg was 1092. Gecontroleerde vergisting op 20 graden als start en langzaam op laten lopen tot 23 graden. Gist is 3787. De gist werkt normaal tussen de 20 en 26 graden. In het begin verliep de gisting heel goed. Na een week over geheveld in twee mandflessen bij een sg van 1025 omdat de gisting leek te stokken. Een fles met 15 liter staat in de woonkamer en gaat mee op en neer tussen dag en nacht temperatuur. Tussen de 15 en 19 graden dus. Deze gist gaat in de nacht hard en schuimt over door het waterslot heen. Overdag zakt de gisting in en is er genoeg headspace in de fles. Dit is naar mijn idee vreemd. Heeft iemand een idee hier over?



De andere mandfles met gecontroleerde vergisting gaat overigens heel kalm maar continu op 20 graden verder.

Groet,
Joep

Hoe wordt de woonkamer verwarmd? et radiatoren of met vloerverwarming?
Als het met vloerverwarming is moet je er wel rekening mee houden dat de vloer tot 38 graden warm kan worden en zal de vloer in de nacht meer de ideale temperatuur hebben voor de gist.

BrouwMark

Het lijkt me te maken te hebben met vertraging: overdag warmt de fles geleidelijk op, tegen de avond is ie op zijn warmst. 's Nachts koelt de fles geleidelijk af en is aan het begin van de dag het koelst. Misschien leuk om dat eens te meten?

30cl

Citaat van: emiel1 op 05-03-2019  13:35 uEn dit gebeurt iedere dag en nacht weer?

Yep. Iedere nacht. Mijn huis is uit 1950. Radiator verwarmd. Houten vloer waar de kou uit op trekt. Fles staat bij de buitenmuur.

30cl

Citaat van: BrouwMark op 05-03-2019  14:00 uHet lijkt me te maken te hebben met vertraging: overdag warmt de fles geleidelijk op, tegen de avond is ie op zijn warmst. 's Nachts koelt de fles geleidelijk af en is aan het begin van de dag het koelst. Misschien leuk om dat eens te meten?

Ik begrijp je punt. Klinkt heel logisch. Enige verschil is dat de andere fles gecontroleerd op nu 20 graden staat en die heeft dit niet...

30cl

Citaat van: Scorpionrose op 05-03-2019  13:53 uHoe wordt de woonkamer verwarmd? et radiatoren of met vloerverwarming?
Als het met vloerverwarming is moet je er wel rekening mee houden dat de vloer tot 38 graden warm kan worden en zal de vloer in de nacht meer de ideale temperatuur hebben voor de gist.

Houten vloer. Radiator verwarmd. Heb een sonde op de fles geplakt. Die hangt overdag nu op 17 graden.

BrouwMark

Citaat van: 30cl op 05-03-2019  14:37 uIk begrijp je punt. Klinkt heel logisch. Enige verschil is dat de andere fles gecontroleerd op nu 20 graden staat en die heeft dit niet...

Dat is misschien net koel genoeg om de gisting wat in te dammen. Als de omgevingstemperatuur in je kamer 20 graden is kan het in je vat zomaar 24 graden worden door de warmte die de gisting genereert.

30cl

Citaat van: BrouwMark op 05-03-2019  14:55 uDat is misschien net koel genoeg om de gisting wat in te dammen. Als de omgevingstemperatuur in je kamer 20 graden is kan het in je vat zomaar 24 graden worden door de warmte die de gisting genereert.

Ik zal de geconteoleerde temperatuur eens wat omhoog zetten. Kijken wat die doet

hansHalberstadt

Wat je hiervan vooral kunt leren is dat temperatuur gecontroleerde vergisting iets is waar gemakkelijk veel te halen is. Inversteer daar dus als eerste in.

30cl

Citaat van: hansHalberstadt op 05-03-2019  20:44 uWat je hiervan vooral kunt leren is dat temperatuur gecontroleerde vergisting iets is waar gemakkelijk veel te halen is. Inversteer daar dus als eerste in.

Die heb ik. Ene mandfles in woonkamer. Ander gecontroleerd op 20 tot 23 graden. Veel minder heftige gisting. Terwijl de woonkamergisting over schuimt..

hansHalberstadt

Citaat van: 30cl op 06-03-2019  14:25 uEne mandfles in woonkamer. Ander gecontroleerd op 20 tot 23 graden. Veel minder heftige gisting. Terwijl de woon kamergisting over schuimt..
Ik bedoel geregelde vergistingsruimte, waarbij je de gistingstemperatuur binnen een graad constant kunt houden. Dus geen geregelde kamertemperatuur waar de thermostaat 'snachts veel lager gaat.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.