2e brouwsel vraagjes

Gestart door Papa_M, 11-02-2019 22:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Papa_M

Dag brouwers,

Ik heb met plezier mijn tweede brouwsel gebrouwen. Gewoon een 5 liter pakket. Dit keer de tripel via Brouwmout. Vorige keer de tripel van Brewmonkey.
Nu gebeurt echter hetzelfde als vorige keer en daarom deze vraag.

Ik vermoed een luchtlek in mijn brouwemmer. Het waterslot bubbelt niet, maar ik zie wel drukverschil. En als ik rond de randen van de emmers snuffel, en daar waar het waterslot de emmer in gaat, dan ruik ik het bier-in-wording. Ik heb het getracht op te lossen door duct-tape (overal goed voor) langs de randen te plakken én extra rondom het waterslot. Helaas. Nog geen bubbels (na enige uren) en de geur rondom blijft subtiel hangen.

Vorige keer las ik op dit forum in een post 'blijf kalm, het wordt echt wel bier'. En dat gebeurde ook. Mijn vorige brouwsel is prima bier geworden, geen sterke koolzuur, maar dat hoeft niet erg te zijn. Er zat echter wel een 'gistig' geurtje en deels smaakje aan. Dat wil ik graag dit keer voorkomen.

Ik doe nu graag een beroep op de aanwezige kennis in dit forum.
1. Is er iets dat ik nu nog kan doen? Het is 30 uur nadat ik het in het gistemmertje goot en de boel afsloot. Moet / kan ik opnieuw het waterslot er in doen, maar wat strakker neerzetten?, meer ducttape? of;
2. niets doen. Het feit dat ik bierlucht ruik betekent dat het langzaam gist en dat is prima (risico is dat ná de hoofdgisting er via een kiertje zuurstof in komt wat mogelijk een gistig bijsmaakje geeft).

Een andere vraag is algemener: in het recept stond dat ik het gist (korrelgist gozdawa BFSAY) over het wort moest strooien. Moet ik het daarbij laten, of nog even er doorheen roeren? Vorige keer was dat wel zo. Ik heb dat nu ook gedaan, omdat zuurstof bij gist door het roeren mij logischer lijkt dan los er over strooien.

Benieuwd naar jullie inzichten / adviezen en alvast bedankt.
Michiel



knifeman

ik zie dat het in een kast/berging staat? Best op kamertemperatuur zetten, dan gaat je gist beter werken. Was het brouwsel goed afgekoeld alvorens de gist te strooien? Gist kan wel eens doodvallen als het wort nog warm in de emmer hebt gedaan...

Papa_M

Klopt, het staat in de kast onder de trap omdat hier de temperatuur het meest stabiel is (21 graden).

Het afkoelen heb ik nu beter aangepakt dan vorige keer. Dit keer 5 zakken ijs gekocht ipv zelf blokjes maken. Gevolg was dat ik nu in minder dan 20 minuten op 25 graden stond (volgens gebruiksaanwijzing was dit de streeftemperatuur). Vorige keer was ik minder handig en duurde het bijna een uur.

brouwerwaldonk

Korrelgist moet je strooien en dan afblijven dus niet direct beginne roeren. Gewoon even wachten tot de gist bezonken is, na een kwartiertje dan mag je roeren. Het feit dat je waterslot niet bubbelt is enkel te wijten aan het deksel wat koolzuur doorlaat. Ook langs het gaatje waarin je waterslot steekt kan koolzuur ontsnappen. Als je het deksel even afneemt zal je een schuimlaag op het wort zien wat wil zeggen dat er koolzuur gevormd wordt. Niet panikeren en gewoon laten uitgisten, alles komt goed. 

Gerb

Laat het bier in totaal 2 weken met rust. Het gistige smaakje komt denk ik door te veel gist in de flesjes. Na 2 weken rustig in een nieuwe emmmer hevelen en dan bottelsuiker erbij. Dan komt het helemaal goed. Evt kun je de helderheid voor het hevelen bevorderen door koud zetten of met gelatine klaren.

hansHalberstadt

Wat je ook nog kunt proberen is veel minder water in je waterslot. Alleen het alleronderste deel vullen zodat het hoogteverschil bv een cm wordt als het bubbelt. Dat levert minder overdruk dus meer kans dat het waterslot gaat borrelen ipv weglekken. Ik denk dat het langs het waterslot lekt. Beetje kauwgum eromheen als afdichting?

Jacques

Mijn advies:
- koop een ander gistvat. Deze is duidelijk niet luchtdicht;
- koel het wort wat verder tot zo'n 20 ºC. Dit geeft minder bijsmaakjes;
- strooi de korrelgist over het wort, hydrateren en roeren zijn niet nodig. De kans op infecties is hierdoor kleiner.

En verder kan ik een goed boek aanraden.  :)

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 12-02-2019  21:45 uMijn advies:
- koop een ander gistvat. Deze is duidelijk niet luchtdicht;
Het kan een kleinigheidje zijn. Ik zou dus wel proberen te achterhalen wat er precies lekt achteraf. En dan evt een ander gistingsvat kopen als blijkt dat het lek bijvoorbeeld via de rand komt van het deksel. Lek via doorvoer waterslot is evt nog wel op te lossen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 12-02-2019  22:13 uHet kan een kleinigheidje zijn. Ik zou dus wel proberen te achterhalen wat er precies lekt achteraf. En dan evt een ander gistingsvat kopen als blijkt dat het lek bijvoorbeeld via de rand komt van het deksel. Lek via doorvoer waterslot is evt nog wel op te lossen.

Een lekkend vergistingsemmer blijft vaak een probleem. Door een investering van nog geen € 30 los je het op...
https://www.unibrew-nederland.nl/gistingsvat-plastic-incl-kraan-en-waterslot-31-liter.html

Papa_M

Citaat van: hansHalberstadt op 12-02-2019  07:33 uWat je ook nog kunt proberen is veel minder water in je waterslot. Alleen het alleronderste deel vullen zodat het hoogteverschil bv een cm wordt als het bubbelt. Dat levert minder overdruk dus meer kans dat het waterslot gaat borrelen ipv weglekken. Ik denk dat het langs het waterslot lekt. Beetje kauwgum eromheen als afdichting?

Ik moest meteen aan mijn opa denken, met die kauwguw suggestie. Dat was voor hem ook vaak ´de´ oplossing. Mijn vader deed dat soms ook, dus om een goede traditie voort te zetten, heb ik dat ook maar gedaan. En ik moet zeggen. Dit lijkt te werken. De weeïge bierlucht is weg. Dus het lek zat inderdaad rondom het waterslot hebben gezeten. Ik heb meteen minder water in het slot gedaan. Bubbelen doet het niet, maar het ruikt beter, dus ik heb vertrouwen.

@Jacques, dank voor je tips. Ik zat inderdaad ook al aan een ander gistvat te denken. Maar ik maak nu nog porties van 5 liter en dan is een 31 liter vat in verhouding wat groot. Nog wel... :biersmile: Ik ga zeker een boek kopen overigens, want ik wil en moet nog veel leren.

@Brouwerwaldonk, Ik heb de deksel verder niet geopend om naar het gist te kijken. Ik zag bij het uittrekken van het waterslot wat 'klodders' gistschuim mee komen. Het schuimt goed en dank voor je wijze, bemoedigende woorden 'het komt goed'.  ;D

Allen dank voor de nuttige en leerzame reacties. Dat is wel de kracht van het forum.


hansHalberstadt

Het waterslot staat nu op ca 2 cm waterkolom overdruk. Als je er nog wat meer water uithaalt zodat het water tot de onderkant van de bolletjes komt dan gaat hij wel borrelen. Maar nu is het ook wel goed want iets overdruk levert ook iets meer koolzuur in je bier waardoor de kans kleiner is dat het straks de verkeerde kant op gaat staan als het uitgegist is. Ik zou het dus zo laten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.