Vergisting gestopt Wyeast 3724

Gestart door lier, 11-02-2019 15:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lier

Ik heb een Saison gebrouwen met Wyeast 3724 na 2 weken op 25 ºC in de gistkast is het SG nog maar 20 punten gezakt van 1060 naar 1040.

Iemand nog goede ideeën om de vergisting weer aan de gang te krijgen?

Scorpionrose

Citaat van: lier op 11-02-2019  15:41 uIk heb een Saison gebrouwen met Wyeast 3724 na 2 weken op 25gr in de gistkast is het sg nog maar 20 punten gezakt van 1060 naar 1040.

Iemand nog goede ideeën om de vergisting weer aan de gang te krijgen?

Bij een hogere temp (29 graden) moet hij weer op gang komen
lees onderstaand topic
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=12957.0

Oxhead

Voeg een zakje Belle-saison korrelgist toe om het goed uit te laten gisten.Dit scheelt je veel onnodige energie. ;)

CeesM

Hoeveel gist heb je op hoeveel liter wort gebruikt?

Scorpionrose

Citaat van: Oxhead op 11-02-2019  19:55 uVoeg een zakje Belle-saison korrelgist toe om het goed uit te laten gisten.Dit scheelt je veel onnodige energie. ;)

Is helemaal niet nodig. Het is van deze gist bekend dat de vergisting stopt rond de 1035 staat ook in de beschrijving van de gist.
Als de temp wordt verhoogd komt hij weer op gang zoals in het topic door diverse leden beschreven wordt.

lier

Citaat van: CeesM op 11-02-2019  19:59 uHoeveel gist heb je op hoeveel liter wort gebruikt?

Starter gemaakt van 1,5 ltr op 24 liter wort.

Ik zal de temp ophalen naar 29 zoals inderdaad al eerder beschreven


Oxhead

Citaat van: Scorpionrose op 11-02-2019  20:15 uIs helemaal niet nodig. Het is van deze gist bekend dat de vergisting stopt rond de 1035 staat ook in de beschrijving van de gist.
Als de temp wordt verhoogd komt hij weer op gang zoals in het topic door diverse leden beschreven wordt.
Tja, ik heb er ook ruime ervaring met deze gist en het snelste en beste resultaat kreeg ik toch door een andere gist het uit te laten vergisten.
Bedenk ook dat lange tijd op hoge temperaturen vergisten veel meer autolyse geeft. Zeker als je niet overhevelt.

hans_nwk

Ik heb nooit gewerkt met deze gist maar wel opkweek uit een flesje Saison Dupont gebruikt. Die gist gewoon door zonder de pauze.

Groet,
Hans

Staple

Dit komt waarschijnlijk omdat het een diastatische gist is.

middelaersch

In het boek van Adrie Otte staat een recept voor een saison met deze gist, waarbij hij de volgende tips geeft: 'gebruik veel gist, voeg extra gistvoeding toe. Start de vergisting bij 20 gr en laat gedurende de hoofdvergisting langzaam oplopen naar 27 gr. Gist daar uit. Soms blijft deze gist hangen op een SG rond 1.030. Verhoog dan de  temperatuur naar 29 gr en laat uitgisten.'

Dit sluit ook aan bij wat scorpionrose schreef.

Scorpionrose

Citaat van: Oxhead op 11-02-2019  23:42 uTja, ik heb er ook ruime ervaring met deze gist en het snelste en beste resultaat kreeg iktoch door een andere gist het uit te laten vergisten.
Bedenk ook dat lange tijd op hoge temperaturen vergisten veel meer autolyse geeft. Zeker als je niet overhevelt.

Als je het andere topic gaat lezen over deze gist dan zie je dat er brouwers zijn waarbij het wel 1 tot 2 maand duurt voordat het vergisten klaar is met deze gist en 29 graden kan deze gist prima aan.

bierbert

Citaat van: Oxhead op 11-02-2019  23:42 uTja, ik heb er ook ruime ervaring met deze gist en het snelste en beste resultaat kreeg ik toch door een andere gist het uit te laten vergisten.
Bedenk ook dat lange tijd op hoge temperaturen vergisten veel meer autolyse geeft. Zeker als je niet overhevelt.
Wanneer moet je deze gist dan toevoegen? We hebben nu ook net deze gist erop staan, maar ik had niet echt rekening gehouden met het feit dat we tot 29 graden zouden moeten geraken (wat nog niet mogelijk is, gistkast is nog in aanbouw) dus lijkt me dit wel een goede optie!

Oxhead

Citaat van: bierbert op 20-02-2019  23:16 uWanneer moet je deze gist dan toevoegen? We hebben nu ook net deze gist erop staan, maar ik had niet echt rekening gehouden met het feit dat we tot 29 graden zouden moeten geraken (wat nog niet mogelijk is, gistkast is nog in aanbouw) dus lijkt me dit wel een goede optie!
Meestal valt het na 10 tot 14 dagen stil met een SG rond de 1030. Dan kan je er voor kiezen om een andere gist toe te voegen of om nog weken op hoge temperatuur het uit te laten gisten.
Het beste en snelste resultaat gaf bij mij een andere gist toevoegen.
Dit gaf een frisser bier met minder gistige geur en smaak en een betere schuimhoudbaarheid.

lier

Ik heb uiteindelijk een zakje belle-saison toegevoegd en daarmee is de vergisting weer goed op gang gekomen bij een temp van 2 ºC.

Vandaag ga ik het bier terugkomen naar 18 graden om nog wat koudhop toe te voegen, dan kan ik maandag bottelen.
Bedankt voor de input allemaal

Hay

  Bij die belle-saisson niet te snel de temperatuur terug brengen.
Denk eraan dat deze gist heel ver doorgist en als je te vroeg botteld gaat deze gist zeker in de fles nog door.

lier

Citaat van: Hay op 21-02-2019  14:59 uBij die belle-saisson niet te snel de temperatuur terug brengen.
Denk eraan dat deze gist heel ver doorgist en als je te vroeg botteld gaat deze gist zeker in de fles nog door.

Bedankt,

Bier is vergist van 1060 naar 1003, dat is al verder dan berekend maar een gewaarschuwd mens telt voor 2, laat hem nog een paar dagen staan en als hij niet meer veranderd breng ik hem langzaam terug.

Juindorper

Citaat van: lier op 21-02-2019  16:40 uBedankt,

Bier is vergist van 1060 naar 1003, dat is al verder dan berekend maar een gewaarschuwd mens telt voor 2, laat hem nog een paar dagen staan en als hij niet meer veranderd breng ik hem langzaam terug.
Die berekening zou ik maar even vergeten. Als je de Belle saison gebruikt hebt kan je zo maar onder de 1000 eindigen.

Oxhead

Citaat van: lier op 21-02-2019  16:40 uBedankt,

Bier is vergist van 1060 naar 1003, dat is al verder dan berekend maar een gewaarschuwd mens telt voor 2, laat hem nog een paar dagen staan en als hij niet meer veranderd breng ik hem langzaam terug.
Ik zou het bier nog 3 weken op 20 graden laten staan en dan bottelen met 4 gram per liter. Dit geeft bij mij altijd een goed koolzuurgehalte.

Koen S

Citaat van: Oxhead op 21-02-2019  20:31 uIk zou het bier nog 3 weken op 20 graden laten staan en dan bottelen met 4gram per liter. Dit geeft bij mij altijd een goed koolzuurgehalte.
1003 is een mooi eind sg voor deze gist. Weekje wachten, als je sg niet meer zakt bottelen. 7 gram bottelsuiker per liter. Je wil toch wat prik en schuim? Het moet geen Engels bier worden. 🇬🇧

Oxhead

Citaat van: Koen S op 21-02-2019  21:59 u1003 is een mooi eind sg voor deze gist. Weekje wachten, als je sg niet meer zakt bottelen. 7 gram bottelsuiker per liter. Je wil toch wat prik en schuim? Het moet geen Engels bier worden. 🇬🇧
Met Belle saison vergist bier geeft veel meer koolzuuropbouw dan andere gisten. Het gaat maar door, 7 gram geeft na 3 tot 6 maanden op fles gushers is mijn ervaring.

 4 gram per liter geeft in mijn geval een perfect (hoog)koolzuurgehalte zonder gushers.
En zeker niet te vroeg bottelen, het sg kan zomaar nog 3 punten zakken met deze gist.
 :biersmile:

Hay

Inderdaad die ervaring heb ik ook met deze gist.
Uitgegist tot1002 en daarna 7 g/liter bottelsuiker.
Gelijk in het begin flink koolzuur en veel schuim maar dat werd na verloop van tijd steeds meer en na een aantal maanden kwam het de fles uit als je de dop eraf haalde.
Nou hoort een saison best wat koolzuur te hebben maar dit werd toch een beetje teveel.

lier

Ik ga hem nog eens een week of 2 wegzetten in de gang, daar is het rond de 20 ºC en kijk wat er gebeurd met het SG. Zo heel lang op zo'n hoge temperatuur voelt niet goed (is mijn onervarenheid ongetwijfeld).

Oscar

Citaat van: lier op 11-02-2019  15:41 uIk heb een Saison gebrouwen met Wyeast 3724 na 2 weken op 25 ºC in de gistkast is het SG nog maar 20 punten gezakt van 1060 naar 1040.

Iemand nog goede ideeën om de vergisting weer aan de gang te krijgen?

Ja!  :brouwen:

Oscar

Citaat van: lier op 22-02-2019  21:23 uZo heel lang op zo'n hoge temperatuur voelt niet goed (is mijn onervarenheid ongetwijfeld).

Inderdaad jouw onervarenheid... Verdiep je eens in het biertype saison :) :brouwen:

Oscar

Citaat van: Oxhead op 22-02-2019  09:13 uEn zeker niet te vroeg bottelen, het sg kan zomaar nog 3 punten zakken met deze gist.
 :biersmile:

En hier spreekt een ervaren brouwer... :brouwen:  Ik zou er naar luisteren. :) :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.