Gisting komt niet op gang?

Gestart door Stefan T, 11-02-2019 15:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stefan T

Hallo allemaal,

Ik ben vorig jaar begonnen met brouwen en tot nu toe is alles nog redelijk goed gegaan, tot nu.
Heb afgelopen zaterdag een NEIPA gebrouwen en A38 Juice - Imperial Organic Yeast gebruikt wat ik al eens een keer eerder heb gebruikt.
Nou is het probleem dat nu de gisting niet op gang komt. Ik heb de emmer en waterslot gecontroleerd of er ergens valse lucht bij komt, maar volgens mij is dit allemaal wel oke. De emmer staat nu in de woonkamer vanwege een wat meer constante temperatuur van 20 graden.
Het enige wat ik nu anders heb gedaan als de vorige keer is dat ik de gist heb ingevroren en op de dag van het brouwen op kamer temperatuur heb laten ontdooien. Ik had namelijk gelezen dat dit geen probleem moet zijn, maar ben bang dat dit toch geen goede beslissing was.

Kan iemand mij vertellen of ik hier nog wat aan kan doen, of is het verloren zaak?

Alvast bedankt.

Pieter1954

Waarschijnlijk heeft je gist het in de vriezer niet overleefd.
Heb je nog een flesje bier staan met op de bodem een restje gist van dezelfde stam?
Zo ja, kun je dit snel opkweken met een pakje appelsap.
Zo nee, toch maar nieuwe gist kopen en hopen dat je wort niet geïnfecteerd raakt in de tussentijd.
Als het te lang duurt voordat je nieuwe gist hebt zou ik het wort opnieuw koken (lees desinfecteren).

Stefan T

Beste Pieter1954,

Bedankt voor je snelle reactie. Inmiddels is het toch nog op gang gekomen, maar toch bedankt voor de informatie. Komt vast wel eens van pas als het niet goed gaat ;-)

Gossi

Zo zie je maar weer dat geduld een schone zaak is bij bierbrouwen. Als je nog niet zo lang brouwt zou ik toch elke keer verse gist gebruiken voor de zekerheid.
Nu heb je kans dat dit bier niet zo lekker wordt omdat je te weinig actieve gist hebt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.