Hoe verlaag ik mijn mogelijk alcoholpercentage?

Gestart door Papa_M, 15-02-2019 19:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Papa_M

Dag beste Brouwers,

Afgelopen zondag begonnen met mijn 2e brouwsel. Een tripel, via de receptenservice van Brouwmout. De begin SG was 1095 (na correctie ivm temperatuur) en vandaag een tussenmeting verricht. Die kwam op 1022. En volgens de formule Begin SG-Eind SG * 0.136 + 0.3 kom ik uit op 10,2%.  :o
Ik had 2 slokjes genomen voor ik ging rekenen en vond het al vrij alcoholisch. Op zich niet erg. Maar ik vind het wel erg hoog. (smaak was ook veelbelovend...)

Mijn vraag: Is er een smaakvriendelijke manier om door verdunning tot een lager percentage te komen? Gewoon water toevoegen?

Terzijde ben ik benieuwd hoe het zo hoog komt. Morgen ligt het boek 'Bierbrouwen voor dummies' op mijn mat en dan ga ik mij in dit soort zaken verdiepen. Kom het door het proces, het type gist, de lieve woordjes die ik er tegen fluister, de ingrediënten...?

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten.

Scorpionrose

Citaat van: Papa_M op 15-02-2019  19:00 uDag beste Brouwers,

Afgelopen zondag begonnen met mijn 2e brouwsel. Een tripel, via de receptenservice van Brouwmout. De begin SG was 1095 (na correctie ivm temperatuur) en vandaag een tussenmeting verricht. Die kwam op 1022. En volgens de formule Begin SG-Eind SG * 0.136 + 0.3 kom ik uit op 10,2%.  :o
Ik had 2 slokjes genomen voor ik ging rekenen en vond het al vrij alcoholisch. Op zich niet erg. Maar ik vind het wel erg hoog. (smaak was ook veelbelovend...)

Mijn vraag: Is er een smaakvriendelijke manier om door verdunning tot een lager percentage te komen? Gewoon water toevoegen?

Terzijde ben ik benieuwd hoe het zo hoog komt. Morgen ligt het boek 'Bierbrouwen voor dummies' op mijn mat en dan ga ik mij in dit soort zaken verdiepen. Kom het door het proces, het type gist, de lieve woordjes die ik er tegen fluister, de ingrediënten...?

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten.

kun je het recept plaatsen?

Vergeet niet dat als je gaat verdunnen je de smaak ook verdunt, dus de aroma's zullen ook afzwakken.
Als hij verder nu wel lekker is zou ik hem niet verdunnen.

HuygenMeester

Om je SG te verlagen ken ik eigenlijk  alleen de mogelijkheid om voor het koelen kokend water toe te voegen in het kookvat.
Hier heb je nu niets aan natuurlijk maar kun je de tip gebruiken bij je volgende brouwsessie
 :degroeten:
Huygenmeester

Papa_M

Citaat van: Scorpionrose op 15-02-2019  19:07 ukun je het recept plaatsen?

Vergeet niet dat als je gaat verdunnen je de smaak ook verdunt, dus de aroma's zullen ook afzwakken.
Als hij verder nu wel lekker is zou ik hem niet verdunnen.

Het is voor 5 Liter (ben ben net begonnen met brouwen dus het zijn geen schokkende hoeveelheden)

pilsmout 1.400 gram
cara 120 mout 100 gram
Hallertauer Perle Hop 25 gram
Korianderzaad 4 gram
Gozdawa BFSAY gist 10 gram
kristalsuiker 200 gram

20 minuten op 62 graden
30 minuten op 68 graden
5 minuten op 78 graden.

Na spoelen: 10 gram hop en 50 minuten koken
15 gram hop de laatste 10 minuten.

Terugkoelen naar 25 graden.

Ik was al bang voor de verdunning van de smaak. Dan laat ik het maar zo. Vind ik 10% gewoon hoog of hoort het bij dit recept? Ik ging uit van 8 á 9 %.

Papa_M

Citaat van: HuygenMeester op 15-02-2019  19:10 uBrouwen voor dummies is wel aardig, maar ik denk dat je meer hebt aan het boek H2O verander water in bier van Adrie Otto.
Om je SG te verlagen ken ik eigenlijk  alleen de mogelijkheid om voor het koelen kokend water toe te voegen in het kookvat.
Hier heb je nu niets aan natuurlijk maar kun je de tip gebruiken bij je volgende brouwsessie
 :degroeten:
Huygenmeester

Dank voor de boekentip. Ik neem het mee.

Ik begrijp uit je opmerking dat de truc zit in de begin SG? In het recept stond niet vermeld wat de begin SG waarde zou moeten zijn (noch de eind SG), dus dat zou wel een aardige referentie zijn geweest. Ik leer iedere keer weer  ;D

Martijn0172

Je loopt nu wel tegen het probleem aan dat je over de alcohol tollerantie van deze gist zit. Dit is namelijk cira 8,7%. Mogelijk gaat de hergisting op fles nu niet op starten. Mocht je in de gelegenheid zijn, bottel met een beetje bottelgist van bijvoorbeeld fermentis F2

Scorpionrose

Citaat van: Papa_M op 15-02-2019  19:22 uHet is voor 5 Liter (ben ben net begonnen met brouwen dus het zijn geen schokkende hoeveelheden)

pilsmout 1.400 gram
cara 120 mout 100 gram
Hallertauer Perle Hop 25 gram
Korianderzaad 4 gram
Gozdawa BFSAY gist 10 gram
kristalsuiker 200 gram

20 minuten op 62 graden
30 minuten op 68 graden
5 minuten op 78 graden.

Na spoelen: 10 gram hop en 50 minuten koken
15 gram hop de laatste 10 minuten.

Terugkoelen naar 25 graden.

Ik was al bang voor de verdunning van de smaak. Dan laat ik het maar zo. Vind ik 10% gewoon hoog of hoort het bij dit recept? Ik ging uit van 8 á 9 %.

Dan heb je een hoog brouwzaal rendement gehaald van 89%.
Met een rendement van 75-80% zou je inderdaad rond de 9% hebben gezeten hebben.

Papa_M

Citaat van: Martijn0172 op 15-02-2019  19:33 uJe loopt nu wel tegen het probleem aan dat je over de alcohol tollerantie van deze gist zit. Dit is namelijk cira 8,7%. Mogelijk gaat de hergisting op fles nu niet op starten. Mocht je in de gelegenheid zijn, bottel met een beetje bottelgist van bijvoorbeeld fermentis F2

Dank voor de tip. ik heb het meteen besteld. Morgen wordt het bezorgd.
Heb je nog tips voor hoe ik het het beste kan toevoegen? Ik heb straks ca. 5 liter bier. Wanneer ik ga bottelen en eerst de suiker toevoeg aan de 5 liter, dan voeg ik ook de gist toe om erna in flesjes te gieten neem ik aan?

Papa_M

Citaat van: Scorpionrose op 15-02-2019  19:34 uDan heb je een hoog brouwzaal rendement gehaald van 89%
met een rendement van 75-80% zou je inderdaad rond de 9% hebben gezeten hebben.

Dank je...denk ik...
Is dat goed? Ik denk dat ik eerst mijn dummies boekje moet lezen voordat ik deze vraag stel  ;)

Scorpionrose

Citaat van: Papa_M op 15-02-2019  19:51 uDank je...denk ik...
Is dat goed? Ik denk dat ik eerst mijn dummies boekje moet lezen voordat ik deze vraag stel  ;)

We proberen allemaal ons rendement te verbeteren

Martijn0172

Citaat van: Papa_M op 15-02-2019  19:43 uDank voor de tip. ik heb het meteen besteld. Morgen wordt het bezorgd.
Heb je nog tips voor hoe ik het het beste kan toevoegen? Ik heb straks ca. 5 liter bier. Wanneer ik ga bottelen en eerst de suiker toevoeg aan de 5 liter, dan voeg ik ook de gist toe om erna in flesjes te gieten neem ik aan?

Voor 5 liter gaat het om een half gram gist, zie de link hieronder. Ik maakte een suiker oplossing in water, liet dit af koelen en strooide hier de gist bij, om daarna in de bottelemmer toe te voegen, daarna liet ik het bier er in stromen. Zo zacht mogelijk om zuurstofinslag te voorkomen. Het woord gieten komt dus ook niet voor in het woordenboek van de brouwer ;-)

Papa_M

Citaat van: Martijn0172 op 15-02-2019  20:08 uVoor 5 liter gaat het om een half gram gist, zie de link hieronder. Ik maakte een suiker oplossing in water, liet dit af koelen en strooide hier de gist bij, om daarna in de bottelemmer toe te voegen, daarna liet ik het bier er in stromen. Zo zacht mogelijk om zuurstofinslag te voorkomen. Het woord gieten komt dus ook niet voor in het woordenboek van de brouwer ;-)
Check. Vanaf nu geef ik de planten thuis water met een 'stromer' ;-)

Dank voor je toelichting. Ik zal het ook zo doen. Geen extra risico op knallende flessen zo, met extra gist? (ik hou 2cm speling aan vanaf de bovenkant fles). Verder spreek je over een link, maar die zag ik niet. Kun je die wellicht alsnog delen?

marc0871

Citaat van: Papa_M op 15-02-2019  20:17 uCheck. Vanaf nu geef ik de planten thuis water met een 'stromer' ;-)

Dank voor je toelichting. Ik zal het ook zo doen. Geen extra risico op knallende flessen zo, met extra gist? (ik hou 2cm speling aan vanaf de bovenkant fles). Verder spreek je over een link, maar die zag ik niet. Kun je die wellicht alsnog delen?


Knalgevaar heeft te maken met al dan niet te veel suiker.
Als de suiker op is, houd de gist vanzelf op met koolzuur maken. Hoeveel gist er ook is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.