Review Inkbird IBT-4XS

Gestart door Dirtbag, 11-02-2019 11:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dirtbag

In de kerstloterij heb ik de Inkbird IBT-4XS gewonnen. Ik heb hem inmiddels een aantal keer kunnen proberen dus vond ik het tijd voor een review.

Allereerst wordt het geheel netjes geleverd in een stevige doos met een USB laadsnoer, vier sensoren, de basisunit, twee  metalen clipjes en een handleiding.
De sensoren zijn anders dan de AH keukenthermometer die ik heb. De inkbird heeft langere snoeren maar ook andere waardes voor de sensor zelf, het was voor mij dus niet mogelijk een sensor van een van de AH keukenthermometers of de aliexpress remote BBQ thermometer (die mij tegenviel) te gebruiken

De basisunit is iets groter dan de standaard keuken thermometer en heeft een rubberen onderkant\achterkant. De magneet is sterker dan elke keuken thermometer die ik tot dusver heb gehad. Dit zorgt er voor dat alle vier de sensoren er aan kunnen bungelen en je wat kunt morrelen aan de sensoren om ze op de goede plek te krijgen zonder dat de basis unit van de afzuigkap naar beneden dondert.

De unit wordt opgeladen via USB, er wordt geen adapter bijgeleverd dit maakt mij niets uit want zoals iedereen tegenwoordig heb ik genoeg USB laders liggen.

Na het laden heb ik de unit getest.
Er zit een aan uit schakelaar aan de achterkant. als je deze op aan zet gaat het ding aan. Als je 1 sensor ingeplugt hebt dan laat hij deze zien, als je er vier in hebt zitten wisselt hij de verschillende waardes af. De temperatuur is goed af te lezen dankzij de grote rood licht gevende getallen.

In de basis functionaliteit werkt dit prima zonder de koppeling met de app.

De koppeling met de app is eenvoudig, je download de app en als de thermometer aan is en je start de app verbind deze.
De app geeft je de optie om voor elke sensor een maximale temperatuur limiet in te geven en een bereik waar deze zich tussen moet bevinden.
Er zijn ook een groot aantal voor ingestelde waardes voor verschillende soorten vlees. Deze lijst breidt je uit elke keer dat je een nieuwe setting maakt.
In de app kun je instellen of en hoe vaak er wordt gecontroleerd of de verbinding er nog is, kortste tijd is 5 minuten.
Ook in de app kun je instellen of je de temperatuur in celcius of fahrenheit wilt zien, de aangegeven temperatuur op de unit veranderd hierbij mee.

Voor de eerste echte test heb ik een kippetje gebruikt:




Hierbij heb ik alle vier de sensoren in gebruik.
In het bier
in de dij van de kip dicht bij het gewricht
In de filet
Lucht temperatuur van de oven.

Elke temperatuur wordt goed bijgehouden en de app maakt er ook een grafiek van, klein nadeel is dat als je de grenzen aanpast dat de grafiek dan ook opnieuw begint.

De verbinding tussen de unit en de telefoon is simpelweg goed te noemen. In mijn huis uit 1988 met de unit op de begane grond ging op zolder (twee verdiepingen hoger dus) het alarm af. Ik ging er van uit dat dit was omdat de verbinding er uit lag, echter was een temperatuur over een grens gegaan.

Als je op de app een grens instelt gaat ook de basisunit af als deze grens wordt overschreden. In mijn geval gaat ook mijn smartwatch af omdat deze gekoppeld is aan mijn mobiel. Weinig kans op een aangebrande kip zeker aangezien de basisunit over een duidelijk hoorbaar alarm beschikt.

Na de kiptest heb ik de thermometer ook gebruikt voor het frituren in een pan op het fornuis, hierbij gebruik ik 1 sensor die binnen een bepaald bereik moet blijven. Ook dit werkt prima. Met behulp van een van beide clipjes heb ik de sensor aan de pan gemaakt.

Uiteindelijk heb ik hem ook gebruikt bij het bierbrouwen, een sensor in de warmwaterpan en eentje in de Easybrew 50.

Dit werk ook goed, de temperatuur van beiden houdt deze goed bij. Voor panbrouwers zal deze thermometer aanzienlijk nuttiger zijn tijdens het brouwen aangezien de EB50 zelf de temperatuur regelt. Ik kon echter goed bijhouden wanneer de verschillende stappen liepen in de ketel.

Ik ben dus erg blij met deze thermometer en zal de rest van alle keukenthermometers denk ik binnenkort wel eens wegdoen.

db

Martijn0172

Leuke review, heb deze zelf ook voor het BBQen en ben er goed tevreden over.

tdp

Ik sinds vorige week de versie met 6 probes, bevalt erg goed (al 2x de BBQ aangehad nu ;))

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.