Het voorlopige resultaat

Gestart door mrbassman1974, 10-02-2019 15:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mrbassman1974

Beste medebrouwers,

Na al mijn gezever over met name het recept, de helderheid en het filteren van mijn eerste moutbrouwsel even een fotootje van het resultaat met wat commentaar uiteraard  :)

-Het bier heeft na het bottelen ruim een week bij 21°C gestaan en staat nu een week of twee bij 5°C.
-Voorzichtig ingeschonken. Er bleef veel drabberdig residu achter in de fles maar dit zit zo te zien niet of nauwelijks in het bier.
-Bier heeft een hele bittere maar de oorzaak hiervan heb ik waarschijnlijk wel te pakken. Recept gepland met bloemen en per abuis pellets geleverd gekregen. Niet over nagedacht en dezelfde hoeveelheid (gewicht) toegevoegd als dat ik met de bloemen gedaan zou hebben.
-Verder een fris en lekker biertje (op de te bittere afdronk na dan). Mag van mij iets helderder maar niet alle residu zal neergeslagen zijn (zat aardig vastgeplakt op de bodem van de fles trouwens). Goeie hoop dat ik dat volgende keer beter voor elkaar heb.

De foto:



Volgende keer:

-Whirlpoolen na het koken
-Hopbloemen gebruiken ipv. pellets (of minder pellets  8) maar mijn voorkeur heeft bloemen)
-Pilsmout ipv Palemout (niet vanwege het proces maar om te kijken wat voor verschil het geeft t.o.v. de Pale die ik nu gebruikt heb)

Meer adviezen?

O ja, het moet nog wel even staan nu, maar heb een fles open gemaakt om het verloop te checken)

Barmosa

Wanneer je, je drukt maakt om het residu.
Wat erg goed werkt is een coldcrash waar mogelijk (hoeft niet persee 5 graden, zal met een softcrash vast ook lukken) en hevelen naar een bottelvat via een automatische hevel met anti droesem.

Jacques

Het verschil in bitterheid tussen bloemen en pellets is niet zo groot.
Ik geef steeds meer de voorkeur voor pellets. Die behouden namelijk beter hun aroma dan bloemen.

De bitterheid zal minder worden als het bier helderder is. Waarschijnlijk heb je nu te maken met gistbitterheid. Gist neemt veel bitterstoffen op.

Laat het bier nog een week of twee staan bij kamertemperatuur voordat je koud zet. De hergisting kan helemaal voltooien, het bier wordt helderder en de smaak wordt beter.

Gossi

Je hebt de gist de tijd niet gegeven om alle reststoffen op te ruimen.
Je moet gebottelde flessen niet te snel in een koude omgeving neerzetten. Afhankelijk van het begin s.g minimaal 3 tot 5 weken op kamertemperatuur of ondergist op 15 tot 17 graden.

mrbassman1974

Citaat van: Jacques op 10-02-2019  22:36 uHet verschil in bitterheid tussen bloemen en pellets is niet zo groot.
Ik geef steeds meer de voorkeur voor pellets. Die behouden namelijk beter hun aroma dan bloemen.

De bitterheid zal minder worden als het bier helderder is. Waarschijnlijk heb je nu te maken met gistbitterheid. Gist neemt veel bitterstoffen op.

Laat het bier nog een week of twee staan bij kamertemperatuur voordat je koud zet. De hergisting kan helemaal voltooien, het bier wordt helderder en de smaak wordt beter.

Het blijft ook zeker nog een paar weken staan Jacques, maar om de ontwikkeling te volgen heb ik een flesje open gemaakt en gecheckt :)

mrbassman1974

Citaat van: Barmosa op 10-02-2019  22:30 uWanneer je, je drukt maakt om het residu.
Wat erg goed werkt is een coldcrash waar mogelijk (hoeft niet persee 5 graden, zal met een softcrash vast ook lukken) en hevelen naar een bottelvat via een automatische hevel met anti droesem.

Bedankt voor de tips, zal ik ook eens in overweging nemen. De eerstvolgende keer wil ik gaan whirlpoolen. Maar er zijn waarschijnlijk meer wegen die naar Rome leiden :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.