Vettige smaak jong bier

Gestart door Sjoerd, 10-02-2019 14:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoerd

Ik heb vorige maand een tripel gebrouwen, afgelopen vrijdag na 2 weken op fles de eerste opengetrokken. Smaak was nog niet super, dat is redelijk normaal, maar hij smaakte wat vettig, niet helemaal fris. Volgens mij is dat diacetyl. Ik meen dat ik het een keer eerder gehad heb en dat het na verloop van tijd verdwenen is, hele scherpe herinneringen heb ik er niet aan. Weet iemand of dit nog weg gaat trekken of dat ik het ermee moet doen?

TeVeHa

Ik heb er ook wel eens last van, het is de befaamde botersmaak (diacetyl) bij -meestal- blonde bieren, soms verdwijnt het, reken toch maar een maand maar soms ( heeft met de gist te maken) blijft het tot de laatste fles, ik gebruik bottelgist nu tot zodat ik zéker niet te weinig gist in de fles heb. mvg

Jacques

Citaat van: Sjoerd op 10-02-2019  14:14 uIk heb vorige maand een tripel gebrouwen, afgelopen vrijdag na 2 weken op fles de eerste opengetrokken. Smaak was nog niet super, dat is redelijk normaal, maar hij smaakte wat vettig, niet helemaal fris. Volgens mij is dat diacetyl. Ik meen dat ik het een keer eerder gehad heb en dat het na verloop van tijd verdwenen is, hele scherpe herinneringen heb ik er niet aan. Weet iemand of dit nog weg gaat trekken of dat ik het ermee moet doen?

Diacetyl geeft vaak een vettige indruk. Deze smaakstof ontstaat bij elke vergisting en wordt na verloop van tijd afgebroken door de gist. Sommige gisten maken meer diacetyl aan dan andere.

Er is al veel geschreven over diacetyl op dit forum. Met behulp van de zoekfunctie kun je dat terugvinden.
In mijn boek Bierbrouwen voor dummies kun je er ook het een en ander over vinden, daarbij heb ook tips gegeven hoe je de smaak kunt beperken.

Ik geef je hier twee tips.
1. Voorkom zo veel mogelijk zuurstofinslag bij het bottelen. Door de zuurstof wordt de gist gestimuleerd zich te vermeerderen. Hierdoor wordt veel diacetyl gevormd.
2. Zet je bier wat warmer weg nadat de hergisting op fles is afgerond. Het afbraakproces van de diacetyl verloopt dan wat sneller.

Sjoerd

Dank voor jullie reacties!

Sjoerd

Nu een week verder, nog niet helemaal weg, maar al een stuk beter!

Sjoerd

De tripel zit nu bijna 3 maanden op fles. Heel mooi bier geworden, maar heeft nog altijd ergens iets vettigs in de afdronk/nasmaak. Niet storend, eigenlijk wel lekker. Ik heb deze tripel met wilde hop gebrouwen met een lage alpha, veel gebruikt dus, mogelijk dat het daarvan komt. Enfin, hoe weet ik of het een smaakafwijking is, of dat dit bier toevallig wat 'vettig' uitgevallen is?

Jacques

Met een zekerheid van zo'n 95% mag je aannemen dat de vettige smaak veroorzaakt wordt door diacetyl.
100% zekerheid kun je krijgen als je het bier aan een getrainde biersommelier/bierkeurmeester laat proeven.

Waar woon je? Is er een vereniging/gilde van hobbybrouwers bij jou in de buurt? Veel geoefende proevers zijn daar te vinden.
Eventueel kun je een flesje naar mij toezenden...

Arjen1969

Welke gist heb je gebruikt? Ik heb US05 regelmatig gebruikt bij blonde bieren, dat gaf me ook altijd een jongbier met boter/diacetyl smaak. Gaat vanzelf weg, maar volgens mij heb je er bij sommige gisten meer last van.

Jacques

Citaat van: Jacques op 16-04-2019  20:34 uWaar woon je? Is er een vereniging/gilde van hobbybrouwers bij jou in de buurt? Veel geoefende proevers zijn daar te vinden.
Eventueel kun je een flesje naar mij toezenden...

Sjoerd blijkt niet al te ver van mij te wonen.

Inmiddels heb ik zijn bier geproefd.
Hieronder mijn smaaknotities.

Veel koolzuur bij openen
Schuim sist weg tot een dun randje tegen de wand van het glas.
Geur: kruidig peperig (hogere alcoholen), moutig, esters
Smaak: moutig, esterachtig, alcoholisch, zoetig, biiterig
Body: vol.


Het bier heeft vooral veel hogere alcoholen. Dat zorgt voor een lage schuimhoudbaarheid,een volle smaak en een peperige indruk.
De hoeveelheid diacetyl is rond de smaakdrempel en niet herkenbaar aanwezig.


Om de hoeveelheid hogere alcoholen te verminderen die je er goed de vergistingstemperatuur te verlagen wat meer gist te gebruiken en minder intensief te beluchten. Verder kun je ook een gist gebruiken die minder hogere alcoholen aanmaakt.
Welke gist heb je gebruikt?

Overigens was het bier goed weg te krijgen...

Sjoerd

Jacques, dank voor je reactie! Vlotte vergisting gehad met de W1214. Eerste 3 dagen vergist op 20,5 graden, daarna met een graad per dag naar 23,5. Daar een paar dagen op laten staan en toen met een graag per dag teruggebracht naar 20 graden. Daar heb ik hem nog 12 dagen op laten staan voor bottelen. Ik heb hem niet belucht en op 17 liter 4,5 g koriander toegevoegd. Mooi dat je hem smakelijk vond, nogmaals dank!

Jacques

Citaat van: Sjoerd op 23-04-2019  21:54 uJacques, dank voor je reactie! Vlotte vergisting gehad met de W1214. Eerste 3 dagen vergist op 20,5 graden, daarna met een graad per dag naar 23,5. Daar een paar dagen op laten staan en toen met een graag per dag teruggebracht naar 20 graden. Daar heb ik hem nog 12 dagen op laten staan voor bottelen. Ik heb hem niet belucht en op 17 liter 4,5 g koriander toegevoegd. Mooi dat je hem smakelijk vond, nogmaals dank!

Vergist je temperatuur gecontroleerd waarbij je temperatuur van het bier meet?
Wat was je begin SG? Je krijgt namelijk meer hogere alcoholen in een zwaar bier.

Sjoerd

Jazeker, gecontroleerde vergisting met sensor op het vat, geisoleerd met een schuursponsje. Begin SG 1078, Eind SG 1017

Jacques

Citaat van: Sjoerd op 23-04-2019  22:41 uJazeker, gecontroleerde vergisting met sensor op het vat, geïsoleerd met een schuursponsje. Begin SG 1078, Eind SG 1017

Hmm, dan is een hogere vergistingstemperatuur en de zwaarte van het wort geen verklaring voor hoge concentratie aan hogere alcoholen.

Andere mogelijkheden zijn een hoog aandeel aan toegevoegde suiker en een intensieve beluchting van het wort.
En uiteraard de gebruikte gist... De Chimay gist geeft redelijk veel hogere alcoholen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.