Schuim moutpakket

Gestart door Regato76, 20-04-2019 11:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Regato76

Ik heb een Grainfather en brouw sinds twee jaar om de paar maanden een batch (of twee). Omdat ik het (nog) eenvoudig wil houden maak ik gebruik van moutpakketten. Ik heb er diverse geprobeerd, voornamelijk van Brewferm en Arsegan. Over het algemeen gaat dit goed, steeds iets beter.....

De laatste twee batches welke ik onlangs heb gebrouwen (een IPA en een Weizen) waren moutpakketten van Speidel. In tegenstelling tot alle voorgaande keren ontstond tijdens het maischen echter een flinke berg schuim in de ketel.... Helder wit schuim en steviger dan zeepsop zeg maar.

Ik heb geen idee waar dit vandaan komt; ligt het aan het merk, de mout?

Het schuim heb ik er na het maischen vanaf geschept en verder verliep alles prima, maar als iemand weet waar dit fenomeen vandaan komt hoor ik het graag.

emiel1

Sluit er misschien ergens iets niet goed aan, waardoor er lucht wordt aangezogen?

Zie ook: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=31525.0

Regato76

Het pompje liep prima; ik denk niet dat hij ergens lucht aan kan zuigen. Ook resten van schoonmaakmiddel lijken me onwaarschijnlijk... Wel typisch dat een andere Grainfather gebruiker hetzelfde heeft gehad...

Ik heb beide batches trouwens gewoon afgemaakt; de eerste zit net op fles en de tweede is aan het gisten... Over een paar weken weten we of het gevolgen heeft gehad.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.