Giststarter

Gestart door Kokkebil, 08-02-2019 10:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kokkebil

Ik wilde een gisstarter maken, maar tot mijn schrik is er vocht bij mijn moutextract gekomen en zit er nu schimmel op.

Ik heb voldoende voorraad mout e.d. dus om nu alleen moutextract te bestellen vind ik zonde van de verzendkosten.

Hou kan ik van mijn voorraad mout iets fabriceren, waarmee ik een giststarter kan maken.

brouwerwaldonk

Wel dat gaat heel simpel, als het wort van uw volgende brouwsel kookt en de eerste hopgift zit er al bij, dan schep je het kokende wort uit. Giet het via een trechter met zeefje in enkele flessen of bokaaltjes die je boordevol doet en direct sluit. Laat ze afkoelen spoel ze af en bewaar ze gewoon op het rek, zelfs na een heel jaar ze worden niet slecht, wel tot over de rand vullen hé. Na het afkoelen zijn ze vacuum met bovenaan een luchtledige kopruimte.

Ik vul tegenwoordig af in 1 kroonkurk flesje van 100 ml en 3 beugelflessen van 500 ml.
Met het wort uit dat kleine flesje neem ik 50 ml die ik eerst verdun tot 1040. Daar begin ik mee om mijn starters op te bouwen. Dat wort heeft, als je brouwproces goed doet automatisch een waarde van pH 5.
Het bezinksel in de flessen niet gebruiken dat zijn eiwitten, die heb je nergens voor nodig. 


Kokkebil

Citaat van: brouwerwaldonk op 08-02-2019  11:15 uWel dat gaat heel simpel, als het wort van uw volgende brouwsel kookt en de eerste hopgift zit er al bij, dan schep je het kokende wort uit. Giet het via een trechter met zeefje in enkele flessen of bokaaltjes die je boordevol doet en direct sluit. Laat ze afkoelen spoel ze af en bewaar ze gewoon op het rek, zelfs na een heel jaar ze worden niet slecht, wel tot over de rand vullen hé. Na het afkoelen zijn ze vacuum met bovenaan een luchtledige kopruimte.

Ik vul tegenwoordig af in 1 kroonkurk flesje van 100 ml en 3 beugelflessen van 500 ml.
Met het wort uit dat kleine flesje neem ik 50 ml die ik eerst verdun tot 1040. Daar begin ik mee om mijn starters op te bouwen. Dat wort heeft, als je brouwproces goed doet automatisch een waarde van pH 5.
Het bezinksel in de flessen niet gebruiken dat zijn eiwitten, die heb je nergens voor nodig. 


Dat is dus het probleem: Ik heb geen wort van een vorig brouwsel.

We diverse slurry's, maar ik wil een Barley wine brouwen met Wyeast 1762 en hier heb ik geen slurry van, maar wel een pak.

tdp

Ik neem meestal 250 gram pilsmout, schroot dit, doe het (al dan niet in een hopzakje) in een thermosfles en voeg 1/1,5l heet water toe van 67 graden +/-. Uurtje laten maischen, al dan niet spoelen, en koken. Meten of je rond de 1.040 zit, anders iets aanlengen of wat suiker toevoegen. Afkoelen en voilà, starterswort.

Succes

Kokkebil

Citaat van: tdp op 08-02-2019  15:13 uIk neem meestal 250 gram pilsmout, schroot dit, doe het (al dan niet in een hopzakje) in een thermosfles en voeg 1/1,5l heet water toe van 67 graden +/-. Uurtje laten maischen, al dan niet spoelen, en koken. Meten of je rond de 1.040 zit, anders iets aanlengen of wat suiker toevoegen. Afkoelen en voilà, starterswort.

Succes

Bedankt! Ga ik doen!

brouwerwaldonk

Citaat van: Kokkebil op 08-02-2019  12:06 uDat is dus het probleem: Ik heb geen wort van een vorig brouwsel.
De eerstvolgende keer dat je gaat brouwen, dan kan je wort scheppen zoveel je wil. Daarna kan je een starter maken met dat wort, en als je dan gaat brouwen met die starter weer wort scheppen als het kookt. Altijd wort in voorraad bij voor een starter voor het volgende brouwsel.   

Kokkebil

Citaat van: brouwerwaldonk op 08-02-2019  17:37 uDe eerstvolgende keer dat je gaat brouwen, dan kan je wort scheppen zoveel je wil. Daarna kan je een starter maken met dat wort, en als je dan gaat brouwen met die starter weer wort scheppen als het kookt. Altijd wort in voorraad bij voor een starter voor het volgende brouwsel.

I know!

Maar ik heb diverse soorten slurry in de koelkast staan en die gebruik ik eigenlijk steeds.
Maar nu wilde ik een andere gist gebruiken en vond nog een pak Wyeast.
Nu hierover een vraag:
Deze gist is van september 2016!
Nog bruikbaar? En hoe lang duurt het dan voordat de zak op gaat bollen?

brouwerwaldonk

Gewoon smacken en voldoende tijd geven om te zien of hij opbolt, lukt het niet dan met iets anders een starter maken en een beetje later brouwen.

Jacques


De tip voor het maken van een starter met mout heb je gekregen.


Citaat van: Kokkebil op 08-02-2019  10:48 uIk wilde een giststarter maken, maar tot mijn schrik is er vocht bij mijn moutextract gekomen en zit er nu schimmel op.

Ik geef je nog een tip als je de nieuwe moutextract gekocht hebt en herhaling van het bovenstaande probleem te voorkomen.

Het bewaren van moutextract doe het beste in dozen die goed afsluiten. Die hoeven niet veel te kosten.
Zelf gebruik ik veel clip vershouddozen.
Onder andere de Action te koop. https://www.action.com/nl-nl/search/?q=%20excellent%20houseware%20voorraaddoos

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 10-02-2019  17:20 uDe tip voor het maken van een starter met mout heb je gekregen.


Ik geef je nog een tip als je de nieuwe moutextract gekocht hebt en herhaling van het bovenstaande probleem te voorkomen.

Het bewaren van moutextract doe het beste in dozen die goed afsluiten. Die hoeven niet veel te kosten.
Zelf gebruik ik veel clip vershouddozen.
Onder andere de Action te koop. https://www.action.com/nl-nl/search/?q=%20excellent%20houseware%20voorraaddoos

Die heb ik Jacques, maar ik had het deksel er niet goed opgedrukt.
Maar bedankt voor de tip!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.