Concussion stout

Gestart door Chilobrachys, 07-02-2019 01:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chilobrachys

Vandaag staat een stout op het programma met de hornindal kveik. Deze kveik bestaat uit 8 verschillende giststammen (wel allemaal Saccharomyces cerevisiae) met mogelijk bacteriën, ik weet helaas niet of mijn gist ook bacteriën bevat.
De bacteriën zouden mogelijk voor een licht zure smaak in het bier kunnen zorgen, ik verwacht dat dat met deze moutstort redelijk op de achtergrond zal blijven.
Hij beschrijft de smaak van de gist als volgt "Soft, milky karamel with mushroom and tropical fruit notes.".

De 2e brouwdag met een hersenschudding, de vorige verliep verrassend goed.  ;D

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptConcussion stout
Kenmerk038
Brouwdatum7-2-2019
BiertypeStout (Imperial Russian)
Aantal liters18
Gewenst begin SG1080 (8,6 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement65,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater29,4 liter
Maischdikte3,0 l/kg
Maischwater22,5 liter
Spoelwater8,0 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur116 EBC (Ray Daniels)
Berekende bitterheid51 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Palemout (WM)66,7 %5000 gr6 EBC
Tarwemout gerookt Eik10,0 %750 gr5 EBC
Dark crystal malt1,7 %125 gr300 EBC
Chocolate malt10,0 %750 gr1000 EBC
Pale chocolade mout5,0 %375 gr525 EBC
Havermout6,7 %500 gr4 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Perle (Dld)6,3 %30 gr60 minuten23 EBU
Styrian Goldings2,6 %48 gr60 minuten15 EBU
Northern Brewer (Dld)7,9 %27 gr15 minuten13 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort#5 Hornindal kveik
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter500 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C
Opmerkingen-

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
162°C75 minuten3,0 l/kg
270°C20 minuten3,0 l/kg


tdp

Ben benieuwd wat het wordt! En als het mislukt, houd je het op je hersenschudding ;)

Bachess

Mooi recept. Ik heb de gist ook uit Noorwegen besteld. Op welke temperatuur ga je het vergisten?

Brouwert

Gaaf, ben erg benieuwd naar het resultaat. Heb je dit bier ook al een keer gebrouwen met een andere gist (ter vergelijking)?

Jepke

Waar heb je de Kveik besteld in Noorwegen? Heb je misschien een link? Was het bij Strommen Hjemmebrygg?

Chilobrachys

Citaat van: Bachess op 07-02-2019  07:52 uMooi recept. Ik heb de gist ook uit Noorwegen besteld. Op welke temperatuur ga je het vergisten?

Vergisting ga ik op 30 graden doen, had je alleen deze gist besteld of nog meerdere? Misschien kunnen we wat ruilen?

Citaat van: Brouwert op 07-02-2019  08:33 uGaaf, ben erg benieuwd naar het resultaat. Heb je dit bier ook al een keer gebrouwen met een andere gist (ter vergelijking)?

Nee, dit is de eerste keer  :)

Citaat van: Jepke op 07-02-2019  08:55 uWaar heb je de Kveik besteld in Noorwegen? Heb je misschien een link? Was het bij Strommen Hjemmebrygg?

Nee, van iemand uit een Noorse kveik verkoop groep op Facebook. Wou je deze bestellen?

Jepke

Citaat van: Chilobrachys op 07-02-2019  09:16 uNee, van iemand uit een Noorse kveik verkoop groep op Facebook. Wou je deze bestellen?
Ja, eigenlijk wel. En dan liefst niet de geïsoleerde Sigmund Voss stam van The Yeast bay maar "the real stuff". Maar of Facebook vind ik zo 123 niks.

Chilobrachys

Citaat van: Jepke op 07-02-2019  10:43 uJa, eigenlijk wel. En dan liefst niet de geïsoleerde Sigmund Voss stam van The Yeast bay maar "the real stuff". Maar of Facebook vind ik zo 123 niks.

Ik stuur je een pm ;-)

Bachess

Ik denk dat we de gist van dezelfde persoon hebben gekocht (Svein?) . Lijkt me leuk de gisten uit te wisselen. Ik heb bij Svein dus de #5 Hornindal (Raftevold) gekocht en de #9 Ebbegarden (Stordal).
Verder heb ik momenteel de Sigmund Voss van Yeast Bay te staan vergisten op 33 C. De Saison ging in 12 uur van 1,051 naar 1,012! De smaak moet ik nog goed testen want zo uit de ketel op 33 graden is niet zo lekker.

Chilobrachys

Citaat van: Bachess op 07-02-2019  15:55 uIk denk dat we de gist van dezelfde persoon hebben gekocht (Svein?) . Lijkt me leuk de gisten uit te wisselen. Ik heb bij Svein dus de #5 Hornindal (Raftevold) gekocht en de #9 Ebbegarden (Stordal).
Verder heb ik momenteel de Sigmund Voss van Yeast Bay te staan vergisten op 33 C. De Saison ging in 12 uur van 1,051 naar 1,012! De smaak moet ik nog goed testen want zo uit de ketel op 33 graden is niet zo lekker.

Mijn gist komt indirect ook van Svein. Ik heb ook nog #16 Simonaitis en #17 Midtbust, en ook nog de Sigmund Voss.
Heb wel interesse in de Ebbegarden  :)
 7.5 kilo mout in de Easybrew is toch niet echt meer heel prettig werken. Heb daarom bij de start van het maischen even een extra litertje water toegevoegd en de 62 graden stap voor 75 minuten gedaan. De Northern Brewer wordt er uit gelaten, kan deze in de vriezer met hop zo snel niet vinden dus dit wordt wat extra Perle.

Chilobrachys

Binnen een uur na het toevoegen van de gist was er al activiteit in het waterslot. Hij gaat als een speer, zaterdag ga ik de gist oogsten van de bovenkant om te drogen. Voor de zekerheid vries ik ook een paar buisjes in.

Chilobrachys

De gist heb ik na ongeveer 40 uur afgeschuimd van de bovenkant en uitgesmeerd over een bakpapier. Deze heeft in totaal 22 uur in de oven gezeten op 30 graden om echt goed droog te worden, hierbij heb ik met een pollepel de deur iets op een kiertje gehouden voor extra ventilatie.

Uiteraard moest bij het afschuimen ook even gemeten en geproefd worden...Wow!  :o
De smaak is nu al heel erg bijzonder! Bijna chocolademelk, karamellig, vol en erg zacht van smaak met op de achtergrond een beetje het rokerige van de tarwe. Geen hogere alcoholen of andere ongewenste smaken te bespeuren. De smaak doet me nog het meeste denken aan een milk stout, ik ben erg benieuwd wat een beetje koolzuur gaat doen.

Paar foto's van het drogen, opbrengst 52 gram gedroogde kveik.
Tip voor iedereen die ook wil gaan drogen, zorg dat je gist dun uitsmeert. De zijkanten waren na 4-5 uur voldoende droog terwijl de rest nog 17 uur langer moest drogen om hetzelfde te bereiken.
Je hebt maar heel weinig van deze gedroogde kveik nodig om een brouwsel te starten, de aanbevolen enhoeveelheid is 20x lager dan met gebruikelijke gist. Iets minder drogen is dus niet zo erg  ;)

Smeerzooi de oven in.


Na 4.5 uur drogen, de zijkanten zijn droog genoeg maar in het midden nog lang niet.


Na 22 uur drogen.

tdp

Gaaf verslag Matthijs, ben erg benieuwd hoe dit uitpakt!

henkie

Mijn combi oven kan niet lager dan 40 ºC. Is er een alternatieve manier om kveikgist te drogen?

Brouwert

Het kan ook buiten de oven,  maar dat duurt een heel stuk langer en je hebt iets meer risico dat er wat wilde gist meelift.
Bijvoorbeeld op je radiatoren of anderzijds in de buurt van een kachel. Probeer het in ieder geval in een droge ruimte te houden en niet op de tocht.

Chilobrachys

Citaat van: henkie op 11-02-2019  21:01 uMijn combi oven kan niet lager dan 40 ºC. Is er een alternatieve manier om kveikgist te drogen?

Ik zou het op 40 graden nog wel aandurven, ik zou dan wel met een thermometer van te voren even meten of de temperatuur er niet overheen gaat. De gist zou 42 graden aan kunnen om te vergisten, dan zal drogen ook lukken  ;)

In 2-3 dagen drogen aan de lucht met een ventilator zou ook kunnen.

Martijn0172

Leuk recept! Ik heb een vraagje over het bewaren van kveik. Ik heb een buisje van the yeast bay in de vriezer liggen en wil deze binnenkort gebuiken voor een "simpele" blond om gewoon eens te proberen. Maar wat zou er op tegen zijn om een gedeelte van de slurry nogmaals in te vriezen met glycerine i.t.t. de methode van drogen? Ik voorzie nu al commentaar namelijk als de ik over voor 24u bezet hou  :nut:

Chilobrachys

Citaat van: Martijn0172 op 21-02-2019  07:45 uLeuk recept! Ik heb een vraagje over het bewaren van kveik. Ik heb een buisje van the yeast bay in de vriezer liggen en wil deze binnenkort gebuiken voor een "simpele" blond om gewoon eens te proberen. Maar wat zou er op tegen zijn om een gedeelte van de slurry nogmaals in te vriezen met glycerine i.t.t. de methode van drogen? Ik voorzie nu al commentaar namelijk als de ik over voor 24u bezet hou  :nut:

Dat is geen probleem,  de yeast bay verkoopt een geïsoleerde stam uit de Sigmund Gjernes kveik. Deze wordt door Sigmund ook als slurry geoogst. Hij kan wel gedroogd worden,  als je het dun uitsmeerd ben je met 12u drogen echt wel klaar.

Jdelange

Afgelopen zondag een RIS gebrouwen met de huis gedroogde hornindal kveik gist van Matthijs.
Vergisting kwam na een dagje op gang maar hij gist nu lekker door.

Gerb

Matthijs, ik heb jouw gist ook in huis en ik wil graag iets van een stout brouwen. Hoe bevalt de combinatie van kveik en stout?

Chilobrachys

Citaat van: Gerb op 01-03-2019  17:12 uMatthijs, ik heb jouw gist ook in huis en ik wil graag iets van een stout brouwen. Hoe bevalt de combinatie van kveik en stout?

Heel erg goed! Uiteindelijk heeft de gist geeft een hele mooie combinatie van karamel en sinaasappel gegeven zonder dat een van beide overheerst. De vergistingsgraad van 75% werd na 2 dagen al bereikt, het waterslot was hierna nog wel actief (mogelijk door de hoge temperatuur?) maar het SG is niet verder gedaald.

Edwin brouwt

Leuke topic hier! Ik heb zelf Kveik opgekweekt uit een flesje Zeglis (aanrader, ze hebben heerlijke bieren en een aantal met kveik dus) een er een heerlijke saison mee gebrouwen.


Misschien leuk om samen bestellingen te doen bij Stein van de Facebook groep? Scheelt weer in de kosten en we blijven Hollanders hè :-)




Ik wil er in ieder geval meer mee brouwen. Ik heb de (Sigmund Voss) kveik laten drogen midden in de warme zomer op een stuk bakpapier met een ventilator er onder. Droog in een uur of 4. Maar nog niet opgekweekt om meer mee te brouwen (staat in de planning), dus ik ben benieuwd.

Chilobrachys

Zeglis ben ik hier nog niet tegen gekomen, zal er eens naar uitkijken. Weet je toevallig welke gist ze gebruiken?
Ik krijg de komende week nog een aantal kveik soorten binnen, je mag als je wil ook hier bestellen  ;D :P

Edwin brouwt

Ja, ik heb contact gezocht met de Brouwer van Zeglis (aardige gast) en hij vertelde me dat het de Sigmund's Voss is.


En ja, leuk als ik bij je kan bestellen! Wat heb je en hoe verder (stuur je gedroogd en wat is de prijs en postzegels en zo:-)


Ik ga binnenkort een Brown Ale brouwen met wat peated whisky mout en choco nibs, dus ik moet nog even inlezen welke stam daar het mooist bij zou passen.

Chilobrachys

Ik heb inmiddels (inclusief degene die deze week nog binnen komeen).

#1 Gjernes
#5 Hornindal
#6 Lærdal
#9 Ebbegarden
#10 Framgarden
#16 Simonaitis
#17 Midtbust
#41 Skare

En dan nog de laboratorium varianten, Sigmund Voss van Yeast Bay en de Juggernaut Neipa blend van Maniacal Yeast.

Ik heb tot nu toe alleen de hornindal gedroogd,  de rest heb ik als slurry.  Is 5 euro inclusief verzending redelijk?  :weetniet:

Edwin brouwt

Lijkt me prime hoor, 5 euro. Ik ga me inlezen op de verschillende soorten en dan kom er ik er terug!

El-Cervezo

Ik ben nog een beginner. Ik vraag me af hoelang dit moet vergisten in de emmer/fles. En gebruik je dan ook bottelsuiker bij het bottelen? Want dat staat niet in het recept.

Ik hoor het graag :)

Snelbier

Citaat van: El-Cervezo op 04-08-2022  15:14 uIk ben nog een beginner. Ik vraag me af hoelang dit moet vergisten in de emmer/fles. En gebruik je dan ook bottelsuiker bij het bottelen? Want dat staat niet in het recept.
Ik hoor het graag :)
- Vergistingsduur kan ik niet op een week bepalen, heb de gist nooit gebruikt en ken je recept en omstandigheden niet.. Kan zomaar een week schelen..
Ga er van uit Dat het ergens tussen de 2 en 4 weken is.
Algemene regel voor bottelen op het forum: SG meten als je denkt dat gist 'klaar' is, inclusief een paar dagen extra waarin de gist niét meer bubbelt maar wél wat afvalstoffen opruimt..
Indien gewenste cq verwachte SG-end is bereikt én meerdere dagen stabiel: botteltijd.
Dus SG meten een weekje nadat waterslot niet meer bubbelt, en nogmaals 4-5 dagen later.
- Bottelsuiker ALTIJD gebruiken als je in flessen bottelt. Is nodig om CO2/bubbels in je bier te krijgen.
Bij afvullen in fusten etc gelden ander regels, vergeet dat even. Daar wordt CO2 (deels) op ander manier in het bier geperst.
Succes, Snelbier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.