Kun je een 230V Chinese IWAKI kloon ook met een Volt regulator dimmen?

Gestart door Sander van Dijk, 01-02-2019 17:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sander van Dijk

Even een vraagje.

Link naar Brouwmarkt  Ik ben aan het kijken of ik misschien een Chinese IWAKI kloon wil bestellen. Nu is mijn vraag of ik zo'n pomp ook met een volt regulator (edit (zo ééntje bijvoorbeeld)(of zo ééntje) kan dimmen, dus of ik hiermee de flow kan regelen? Nu dim ik controleer ik de flow van mijn 12 Volt gelijk stroom pompje ook met een DC volt regulatortje en dit werkt  erg goed.

Ik vermoed eigenlijk dat dit niet goed werkt en dat niet voor niets iedereen de flow met een kraan of een bypass op de uitgaande kant regelt. Maar ik wil het toch even vragen.

Dan als de flow regelen met een volt regulator niet goed werkt, kan dit bij zo'n magneetpomp met (gewoon) een kraan op de uitgaande kant of is een bypass aan te raden?


Scorpionrose

Citaat van: Sander van Dijk op 01-02-2019  17:00 uEven een vraagje.

Link naar Brouwmarkt  Ik ben aan het kijken of ik misschien een Chinese IWAKI kloon wil bestellen. Nu is mijn vraag of ik zo'n pomp ook met een volt regulator (edit (zo ééntje bijvoorbeeld)(of zo ééntje) kan dimmen, dus of ik hiermee de flow kan regelen? Nu dim ik controleer ik de flow van mijn 12 Volt gelijk stroom pompje ook met een DC volt regulatortje en dit werkt  erg goed.

Ik vermoed eigenlijk dat dit niet goed werkt en dat niet voor niets iedereen de flow met een kraan of een bypass op de uitgaande kant regelt. Maar ik wil het toch even vragen.

Dan als de flow regelen met een volt regulator niet goed werkt, kan dit bij zo'n magneetpomp met (gewoon) een kraan op de uitgaande kant of is een bypass aan te raden?



Waarom moeilijk doen
Bij deze pomp kun je gewoon op de uitgang een kraantje zetten en zelf bepalen hoever je deze open zet.
Zelf al draaid de pomp en heb je de kraan dicht gebeurd er niets.
Heb deze pomp ook in gebruik

hansHalberstadt

Mechanisch regelen via klepje zou ook mijn voorkeur hebben. Het grote probleem met dit soort elektronische dimmers is dat ze de rotor laten slippen in zijn magneetveld. Het magneetveld draait 1500 of 3000 rondjes per minuut en neemt daardoor de rotor mee die daardoor ook dat toerental gaat maken. dimmen is te vergelijken met een auto waarmee je gas geeft met de koppeling. Daardoor gaat de as na de koppeling (in dit geval de rotor) op een lager toerental draaien dan de motor (het magneetveld van de pomp in de stator) dat levert veel warmte op en kan zelfs een verbrande motor opleveren omdat de rotor (of in de auto de koppeling) veel te warm wordt. Een echte toerenregelaar voor AC motoren is een frequentieomvormer. (=een automatische versnellingsbak in een auto) die regelt namelijk het toerantal van het draaiveld, maar is een stuk duurder dan een dimmer. 

Sander van Dijk

Bedankt voor jullie antwoorden en duidelijke uitleg. Als ik deze pomp ga gebruiken, ga ik de flow controleren met een kraan.

hobbyman

Inderdaad, een centrifugaalpomp mag men knijpen op de pers. Dat is simpel en doeltreffend. En de pomp draait nog steeds als een zonnetje!

haicoterbeek

In principe is er geen bezwaar de afvoer te knijpen om de flow te regelen. Bij een centrifugaal pomp is het zo dat deze pas vermogen nodig heeft als deze gaat leveren.
Houd er wel rekening mee dat de temperatuur van de pomp erg kan oplopen als de persafsluiter volledig dicht staat.

hansHalberstadt

Citaat van: haicoterbeek op 02-02-2019  09:41 uHoud er wel rekening mee dat de temperatuur van de pomp erg kan oplopen als de persafsluiter volledig dicht staat.
Dat zou je een keer moeten testen met water. Ik denk zelf dat het wel meevalt, immers het opgenomen vermogen is 22-25watt bij een afgegeven vermogen van 10 watt. als de uitgang volledig dichtzet dan is er alleen nog afgegeven vermogen mbt wrijving van de vloeistof in het pomphuis en dat is maar een klein deel van die 10 watt. ook het opgenomen vermogen zal dan afnemen. als het ding geschikt is om hete vloeistof te pompen dan zal de vloeistof eerder de pomp opwarmen dan andersom. dus als er geen flow meer is zal de hete vloeistof ook niet meer aangevoerd worden, maar el afkoelen, dus zou de pomp zeker niet heter worden.

RoyB

Hey Sander,

Een elektramotor kun je regelen met een PWM controller. Als je een elektramotor gaat dimmen dan breng je de stroom omlaag en gaat je motor vastlopen, maar met een PWM controller houd je de stroom gewoon zoals deze hoort bij de motor. Een PWM controller zet de motor echt heel snel (bijv. 1000x per seconde) aan en uit, waardoor je een dimming simuleert. Ze maken altijd alleen wel een gemeen snerpend piepgeluid, zoals een wegrijdende trein/metro.

Je kunt een pwm controller gewoon bestellen bij conrad of ali express, en ze zijn spotgoedkoop, google het even zou ik zeggen :)

Dit is hoe je stroom er uit ziet met een PWM module er achter:

Sander van Dijk

Citaat van: RoyB op 02-02-2019  12:47 uHey Sander,

Een elektramotor kun je regelen met een PWM controller. Als je een elektramotor gaat dimmen dan breng je de stroom omlaag en gaat je motor vastlopen, maar met een PWM controller houd je de stroom gewoon zoals deze hoort bij de motor. Een PWM controller zet de motor echt heel snel (bijv. 1000x per seconde) aan en uit, waardoor je een dimming simuleert. Ze maken altijd alleen wel een gemeen snerpend piepgeluid, zoals een wegrijdende trein/metro.

Je kunt een pwm controller gewoon bestellen bij conrad of ali express, en ze zijn spotgoedkoop, google het even zou ik zeggen :)

Dit is hoe je stroom er uit ziet met een PWM module er achter:

Ik ben bekend met 12V  DC PWM controllers, maar werkt dit ook voor AC 230V?

SanderH

Citaat van: haicoterbeek op 02-02-2019  09:41 uIn principe is er geen bezwaar de afvoer te knijpen om de flow te regelen. Bij een centrifugaal pomp is het zo dat deze pas vermogen nodig heeft als deze gaat leveren.
Houd er wel rekening mee dat de temperatuur van de pomp erg kan oplopen als de persafsluiter volledig dicht staat.

Bij een pomp met een magnetische koppeling tussen de motor en de waaier heb je dat probleem niet. De motor kan op volle snelheid doordraaien en wordt dus gekoeld terwijl de waaier, met een gesloten perszijde, volledig stil kan staan zonder problemen.

RoyB

Ja zoals je in me plaatje ziet is dat een AC golf die onderbroken wordt met PWM. En voltage is ook geen issue.
Zie deze PWM controller bijv.:
https://www.cheaptech.nl/2-stks-partij-2000-w-50-220-v-verstelbare-voltage.html

Ik durf geen garantie te geven dat je motor over de hele range nog lekker door blijft lopen, hangt er erg vanaf hoeveel spoelen/magneten  er in de pomp zitten ivm dode punten waarop ze vast kan lopen.., maar voor 8,50 zou ik de gok zelf wel nemen, om eens lekker te gaan experimenteren  ;D

hansHalberstadt

Citaat van: RoyB op 02-02-2019  12:47 uHey Sander,

Een elektramotor kun je regelen met een PWM controller. Als je een elektramotor gaat dimmen dan breng je de stroom omlaag en gaat je motor vastlopen, maar met een PWM controller houd je de stroom gewoon zoals deze hoort bij de motor. Een PWM controller zet de motor echt heel snel (bijv. 1000x per seconde) aan en uit, waardoor je een dimming simuleert. Ze maken altijd alleen wel een gemeen snerpend piepgeluid, zoals een wegrijdende trein/metro.

Je kunt een pwm controller gewoon bestellen bij conrad of ali express, en ze zijn spotgoedkoop, google het even zou ik zeggen :)

Dit is hoe je stroom er uit ziet met een PWM module er achter:

Wel de spanning omlaag door PWM, maar nog steeds de snelheid van het draaiveld hetzelfde omdat de frequentie nog steeds 50 Hz blijft. Motor slipt dus nog steeds in zijn veld bij dimmen net zoals met een gewone dimmer. PWM dimmen werkt voor een DC motor, niet voor een AC motor. (hij gaat wel langzamer draaien, maar via slippen in het veld)   

Sander van Dijk

Ik heb uiteindelijk deze pomp, de rvs versie, bij Braumarkt gehaald. Ik ga hem gebruiken i.c.m. een kraan op de perszijde.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.