Gebruik van bostel in brood

Gestart door hopiebier, 06-02-2019 14:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hopiebier

Ik gebruik vaak wat van het bostel bij het maken van brood. Ik gebruik dan zo,n 100 tot 150 gram.
Maar ja dan heb ik nog ruim 12 kilo over. Heeft iemand ervaring met het invriezen van pakweg 500 gram tot 1 kilo om het daarna alsnog te verwerken in brood?

Scorpionrose


brouwerwaldonk

Ik droog dat op een bakplaat in de oven en bewaren in een bokaal met passend deksel. In droge toestand 1 soeplepel mengen met de bloem, in het brood vind je er niets van terug.

hansHalberstadt

Invriezen en daarna weer gebruiken gaat prima. Wij hebben al een keer of 5 bostelbrood gemaakt. Enige is dat je niet teveel bostel moet gebruiken want dan wordt het te zwaar en klef. Invriezen in porties van bijvoorbeeld 50 gram bijvoorbeeld in een boterhamzakje en dan de zakjes bij elkaar in een doos in de vriezer. Dan kun je steeds eruit halen wat je nodig hebt.

PaultjePils

Nog nooit bostel ingevroren terwijl ik het wel graag lang zou willen bewaren. Vreemd. Volgende keer gooi ik wat in de vriezer. Kan ik vaker bostelbrood maken!

knifeman

yep doe ik regelmatig en gaat perfect. Ik gebruik zelf tot 1/3 bostel. Ik vries het meteen in na het brouwen dus bevat nog redelijk wat vocht dan, dat moet je wel aftrekken van het water dat je in je brood gebruikt of het wordt gewoon pap

hopiebier

Dank jullie voor de adviezen. Ik ga invriezen en deel de ervaringen tzt met jullie :groots:

knifeman

Citaat van: knifeman op 06-02-2019  20:42 uyep doe ik regelmatig en gaat perfect. Ik gebruik zelf tot 1/3 bostel. Ik vries het meteen in na het brouwen dus bevat nog redelijk wat vocht dan, dat moet je wel aftrekken van het water dat je in je brood gebruikt of het wordt gewoon pap

(Reken ongeveer 0,7 liter per kg vocht, trek dat af van je water dat je normaal in je brood doet).

026

Misschien een hele gekke vraag, maar hoe doen jullie dat met die kafjes uit de bostel?
Ik heb zelf ook wel een wat bostel meegebakken met een brood, maar vond die kafjes van de gerst toch niet zo heel prettig om steeds tegen te komen...
Of gebruiken jullie een bepaalde laag van je filterbed?
 :degroeten:

joenedu

Citaat van: 026 op 12-02-2019  10:37 uMisschien een hele gekke vraag, maar hoe doen jullie dat met die kafjes uit de bostel?
Ik heb zelf ook wel een wat bostel meegebakken met een brood, maar vond die kafjes van de gerst toch niet zo heel prettig om steeds tegen te komen...
Of gebruiken jullie een bepaalde laag van je filterbed?
 :degroeten:

Ik heb ergens gelezen dat sommige mensen het eerst in de blender doen.

026

Ik heb ergens gelezen dat sommige mensen het eerst in de blender doen.

Okee, dat is ook een methode, maar zijn er nog andere manieren?
Overigens bij La Trappe (Berkel Enschot) verkopen ze wel heerlijk Bostelbrood.

Ernesto

Citaat van: joenedu op 12-02-2019  10:40 uIk heb ergens gelezen dat sommige mensen het eerst in de blender doen.

Na drogen in de oven stop ik het ook in de blender. Ik voeg meestal zo'n 10% toe aan een normale broodmix (om het brood nog enigszins voedzaam te houden).

Edwin brouwt

Ik laat het een paar dagen in een plastic container in de koelkast staan. Daardoor worden  de kafjes zacht en dan heb je geen last van harde dingen in je brood (vind ik tenminste  ;)   )

Broeky

Citaat van: brouwerwaldonk op 06-02-2019  15:24 uIk droog dat op een bakplaat in de oven en bewaren in een bokaal met passend deksel. In droge toestand 1 soeplepel mengen met de bloem, in het brood vind je er niets van terug.

Misschien een domme vraag, maar wat is dan de meerwaarde om bostel in brood te doen? (behalve misschien afval besparen)

hansHalberstadt

Citaat van: Broeky op 12-02-2019  22:17 uMisschien een domme vraag, maar wat is dan de meerwaarde om bostel in brood te doen? (behalve misschien afval besparen)
Het geeft een mooi stevig brood. 

Broeky

Ah juist. Bedankt. Ik ben van plan dit één van de volgende keren een keer te proberen. Ik zal tegen die tijd wat meer info zoeken.  :D

ciesvandekwis

Ik meng het vaak in mijn zuurdesembrood, geeft een héél lekkere 'bite', tot 20% van gewicht zelfs.
Om het hélemaal fancy te maken, mix ik er een lepeltje héél fijn gemalen chocolademout bij, zo krijg je van dat schwarzbrot-effect, terwijl je hoofdzakelijk witte bloem gebruikt.
Bostel vriest perfect in, porties in doosjes of zakjes die je platduwt, sorteren makkelijk in het vriesvak.

Verder zou je er ook oesterzwammen op kunnen kweken. Da's voor mijn pensioen ;-). Bier, kaas, brood, mosterd, zwammen. Ik zie zo al de walging op het gelaat van mijn kinderen :-D.

tdp

Citaat van: ciesvandekwis op 13-02-2019  10:07 uVerder zou je er ook oesterzwammen op kunnen kweken. Da's voor mijn pensioen ;-). Bier, kaas, brood, mosterd, zwammen. Ik zie zo al de walging op het gelaat van mijn kinderen :-D.

Haha, dan is het rijtje wel compleet inderdaad!

seed7

Citaat van: ciesvandekwis op 13-02-2019  10:07 uOm het hélemaal fancy te maken, mix ik er een lepeltje héél fijn gemalen chocolademout bij, zo krijg je van dat schwarzbrot-effect, terwijl je hoofdzakelijk witte bloem gebruikt.

Ja. Doe het ook eens als je Chiabatta maakt. Ik gebruik daar een redelijke hoeveelheid pale chocolate mout in.

t.a.v. Bostelbrood, als je lekker veel bostel gebruikt en die heel goed hebt uitgespoeld heb je koolhydraatarm brood. Scheelt weer in de omvang :)

ingo

Gerlachus

Maak elke week brood van de bostel van een week ervoor, ongeveer 1/3e van het totaalgewicht. Daarvoor vries ik de bostel in in zakjes van ca. 250g. De bostel komt op 1/3e van de diepte van de filterkuip, dus niet bovenaan (helemaal uitgewassen) en ook niet onderaan. Als je dat warm invriest, gaat het niet gisten of zuur worden maar door het vriezen wordt het kaf wel zachter.
Ik gebruik broodmix van Koopmans, volgens mijn bakker de beste keus. Doe er je voordeel mee.

Het brood is erg gezond. Het bevat veel eiwit en vetten, vezels die zorgen voor een goede stoelgang maar een stuk minder koolhydraten door het grotendeels omgezette en uitgewassen zetmeel/suiker.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.