Huizeeyck

Gestart door Bizzy, 06-02-2019 00:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bizzy

In mijn jeugd verschillende fruitwijnen gemaakt. Daarna jaren niets meer. Een aantal jaar geleden vroeg ik me af hoe whiskey gemaakt werd. Na gedegen inlezen ben ik zelf begonnen met eenvoudige suiker vergistingen te destilleren. Echter wil men dan toch graag op traditionele wijze whiskey gaan maken door eerst een stookbier te maken mbv mout. Hiervoor heb ik een 70L RVS ketel gekocht met daarin een lauterhexe die gaat via een rvs kogelafsluiter naar een solarpompje die de vloeistof door een buis met boiler verwarming met thermokoppel (en regeling) via de deksel weer terug pompt. Heb op deze wijze al een aantal maal mout met al dan niet ongemout graan toegevoegd verwerkt. Met Jodium proef vast gesteld dat zetmeel conversie compleet was.
Nu echter zou ik het ook leuk vinden om zelf (drinkbaar)bier te brouwen. Ik hou zelf van donkere bieren trapisten, dubbels maar ook tripels. Ach eigenlijk alles waar alcohol in zit haha.
Iemand een tip voor mij voor een (donker) bier om mee te starten? Een porter misschien? Liefst iets met korrelgist, vloeibaar mag ook, giststarters begin ik later wel mee. Als ik plaats heb komt er een koelkast bij met een inkbird om zowel op hoghere als lagere temperaturen te kunnen vergisten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.