Wyeast 3787 versus Fermentis Safbrew Abbaye BE-256

Gestart door brouwer_paul, 05-02-2019 19:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brouwer_paul

Hoi,

Ik was van plan aanstaande vrijdag een smackpack Wyeast 3787 op 20 liter wort te enten, maar zag wat draadjes dat dit waarschijnlijk te krap is voor een Tripel Westmalle (recept Adrie) met een begin SG van 1.071 (?) De smackpack productiedatum is 9 januari 2019, dat is wel lekker vers lijkt me.

Paar vragen: toch gewoon erop wagen en de smackpack aan 20 liter wort toevoegen?
Zal ik de smackpack donderdag alvast activeren? De bedoeling is vrijdagmiddag de gist toe te voegen. NB Het is voor het eerst dat ik met een smackpack ga werken, omdat het recept aangaf dat deze gist onontbeerlijk is voor een Westmalle-karakter.

Als back-up heb ik alvast wel wat korrelgist Fermentis Safbrew Abbaye BE 256 besteld. Wat ik ook kan doen is mijn wort straks verdelen over 2 gistvaten met elk 10 liter. Aan 1 voeg ik dan de smackpack toe en aan de ander een zakje korrelgist. Leek me wel een mooi experiment (dit is vast al eens gedaan, kon het alleen niet zo snel vinden).

Groet Paul

dirk

Een smackpack is te weinig, eigenlijk heb je er twee voor nodig. Maar als je eigenwijs wilt zijn, kun je eventueel de suiker (meeste tripels hebben suiker) later in het vergistingsproces toevoegen, dan maak je het voor de gistcellen toch wat makkelijker.

Juindorper

Als je vrijdag al wilt brouwen is het kort dag om nog een starter te maken dus doe het laatste maar. Lekker verdelen en het verschil ontdekken tussen beide gisten.

Sjoerd

De batch delen in 2 is het meest verstandig en nog leuk ook. Volgende keer gewoon een starter maken.

brouwer_paul

Bedankt allen, ik ga voor het splitsen van de batch. Ik heb voor de zekerheid genoeg korrelgist gekocht, voor het geval de smackpack me helemaal in de steek laat, ook daar zag ik best veel discussies over.

Barmosa

Wat het experiment betreft, let goed op de vergistingstemperatuur voor de BE-256 op 20 graden was voor mij qua rioollucht niet te harden al met al is dat biertje niet meer bijgedraaid, een tweede poging en beginnen op 17 en in 6 dagen opbouwen naar 20 graden geeft voor nu al een beter resultaat(pas twee weken op de fles maar nu al beter te drinken).

DenMaarten

Citaat van: Barmosa op 06-02-2019  09:24 uWat het experiment betreft, let goed op de vergistingstemperatuur voor de BE-256 op 20 graden was voor mij qua rioollucht niet te harden al met al is dat biertje niet meer bijgedraaid, een tweede poging en beginnen op 17 en in 6 dagen opbouwen naar 20 graden geeft voor nu al een beter resultaat(pas twee weken op de fles maar nu al beter te drinken).

Zijn er meer brouwers met bovenstaande ervaring met de BE-256 gist? Volgens de fabrikant: Vergistingstemperatuur: 15-25°C

Ik heb anderhalve week geleden gebrouwen, wanneer ik nu aan het gistvat ruik, is de rioollucht nog erg waarneembaar. De vergisting heb ik overigens uitgevoerd bij 19 graden voor de eerste dag, daarna naar 20 graden voor twee dagen en toen de vergisting al erg ver voorbij was de temperatuur nog iets verhoogd naar 22 graden voor een dag of 4-5.

Ik vraag me af of de geur van riool / zwavel nog minder wordt...  :weetniet:

Snelbier

Citaat van: DenMaarten op 01-07-2020  15:52 uZijn er meer brouwers met bovenstaande ervaring met de BE-256 gist? Volgens de fabrikant: Vergistingstemperatuur: 15-25°C..
Ik vraag me af of de geur van riool / zwavel nog minder wordt...  :weetniet:
Enkele brouwsels gedaan met BE256, vergist rond 21'C (foutjes, te warm omdat ik warmte-ontwikkeling had onderschat, te laat gekoeld).  Tijdens vergisting stonk het de pan uit.
Ook met andere gisten kan op gegeven moment de zwavel-rioollucht hevig zijn..
Bij geen enkel bier heb ik het teruggeproefd.. Ik denk maar zo: wat nu het gistvat uitgaat komt niet in de fles.
Warm vergiste BE256 gaf na bottelen vooral de beruchte Velpon-geur, zwakte na enkele weken af.
Nogmaals: géén H2S (riool / zwavel) geproefd in mijn bieren..
Eigenlijk zelfde verhaal met 'neutrale' gisten als Danstar-Nottingham en Safale-US05: tijdens vergisting lijkt het de Betuwe wel qua fruiten. Na bottelen weinig terug te vinden.
Zover mijn ervaringen.  Proost, Snelbier.

DenMaarten

Citaat van: Snelbier op 01-07-2020  16:56 uEnkele brouwsels gedaan met BE256, vergist rond 21'C (foutjes, te warm omdat ik warmte-ontwikkeling had onderschat, te laat gekoeld).  Tijdens vergisting stonk het de pan uit.
Ook met andere gisten kan op gegeven moment de zwavel-rioollucht hevig zijn..
Bij geen enkel bier heb ik het teruggeproefd.. Ik denk maar zo: wat nu het gistvat uitgaat komt niet in de fles.
Warm vergiste BE256 gaf na bottelen vooral de beruchte Velpon-geur, zwakte na enkele weken af.
Nogmaals: géén H2S (riool / zwavel) geproefd in mijn bieren..
Eigenlijk zelfde verhaal met 'neutrale' gisten als Danstar-Nottingham en Safale-US05: tijdens vergisting lijkt het de Betuwe wel qua fruiten. Na bottelen weinig terug te vinden.
Zover mijn ervaringen.  Proost, Snelbier.

Kijk, dat ziet er hoopvol uit! Ik laat voor nu gistvat nog enkele dagen staan bij een koelere temperatuur om zo het restant gist te laten bezinken. Zal komend weekend eens een monstertje afnemen en ruiken / proeven.

Jacques

Citaat van: DenMaarten op 01-07-2020  15:52 uZijn er meer brouwers met bovenstaande ervaring met de BE-256 gist? Volgens de fabrikant: Vergistingstemperatuur: 15-25°C

Ik heb anderhalve week geleden gebrouwen, wanneer ik nu aan het gistvat ruik, is de rioollucht nog erg waarneembaar. De vergisting heb ik overigens uitgevoerd bij 19 graden voor de eerste dag, daarna naar 20 graden voor twee dagen en toen de vergisting al erg ver voorbij was de temperatuur nog iets verhoogd naar 22 graden voor een dag of 4-5.

Ik vraag me af of de geur van riool / zwavel nog minder wordt...  :weetniet:

Ook de Wyeast 3787 (West-Malle) geeft een intense zwavelgeur tijdens de vergisting. Het ruikt sterk naar rotte eieren. Desondanks krijg je heerlijke bieren bij gebruik van deze gist. Voorwaarde is wel dat het H2S-gas het gistvat uit kan.

DenMaarten

Citaat van: Jacques op 02-07-2020  22:32 uOok de Wyeast 3787 (West-Malle) geeft een intense zwavelgeur tijdens de vergisting. Het ruikt sterk naar rotte eieren. Desondanks krijg je heerlijke bieren bij gebruik van deze gist. Voorwaarde is wel dat het H2S-gas het gistvat uit kan.

Het jong bier had een kleine week in een fust gezeten om te lageren. Om de dag heb ik er CO2 druk opgezet om vervolgens de druk via het open zetten van het overdruk ventiel weer weg te laten zodat er geen CO2 opgenomen kan worden door overdruk.

De eerste keer kwam er nog een behoorlijke zwavelgeur vrij maar die werd wel steeds minder. Gisteren het bier gebotteld, de zwavelgeur was weg en de smaak van het jong bier was al hoopvol.

Nu het moeilijkste gedeelte: geduld hebben  :proost:

hansHalberstadt

Citaat van: brouwer_paul op 06-02-2019  08:39 uBedankt allen, ik ga voor het splitsen van de batch. Ik heb voor de zekerheid genoeg korrelgist gekocht, voor het geval de smackpack me helemaal in de steek laat, ook daar zag ik best veel discussies over.
Ben wel benieuwd wat hier is uitgekomen. Daar kan iedereen weer van leren.

Arthur B

Citaat van: brouwer_paul op 06-02-2019  08:39 uBedankt allen, ik ga voor het splitsen van de batch. Ik heb voor de zekerheid genoeg korrelgist gekocht, voor het geval de smackpack me helemaal in de steek laat, ook daar zag ik best veel discussies over.

Ik sluit me graag aan bij de vorige reactie... 😉

brouwer_paul

Met een 100-maal excuus voor mijn late reactie (vergeten notificatie aan te zetten) heb ik mijn logboek er bijgepakt om alsnog even verslag uit te brengen van het experiment:

Start SG was 1070 van Tripel (Westmalle) ofwel Nostalgia tripel volgens recept Adrie. Wort gesplitst in twee vaten en deze gecontroleerd vergist op 19 graden (nagisting op 22 graden). Brouwdatum: 8/2/2019

De vergisting met Smartpack Wyeast 3787 - geen starter van gemaakt, gewoon gesmackt, laten bollen en na terugkoelen tot 20 graden toegevoegd - gaf eerder activiteit op het waterslot dan het vat dat ik met BE 256 heb vergist. Uiteindelijk zijn beide batches netjes uitvergist tot 1010. Botteldatum 26/2/2019.

De veelgenoemde putlucht tijdens vergisten met BE 256 kan ik niet beamen/ontkennen. Ik had beide vaten in dezelfde vergistingskast en kan het me niet herinneren (ook geen notitie van gemaakt helaas, daaruit maak ik op dat het mij in ieder geval niet is opgevallen).

Smaak: de batch met de Wyeast 3787 vond ik fruitiger ruiken en wat zachter van smaak. De batch met de BE 256 vond ik iets alcoholischer.

Voor deze (smaak)test heb ik een voorkeur voor de batch met Wyeast 3787. Ik ben overigens over het algemeen wel 'fan' van korrelgist, omdat ik het pitchen makkelijker vind dan op het juiste moment een smackpack gereed hebben.


Tot slot wens ik iedereen een gezond brouwjaar toe!

Groet Paul

edensan

Hallo de BE256 start ik op 23°C en na 1/2- 1 dag zet ik de koelkasfunctie van mijn gistkast uit en laat de gist zonder koelende beperking gisten (doen de broeders ook op die manier) en dat geeft  eigenlijk altijd een mooi diep rond bier.
Ik ruik juist hele zoete volle gerst/mout geuren.

Dus misschien heeft de starttemperatuur hier veel invloed

Groet Edwin

Jacques

Citaat van: edensan op 08-10-2022  09:39 uDus misschien heeft de starttemperatuur hier veel invloed
De temperatuur aan het begin van de vergisting heeft inderdaad veel invloed op de smaak van het uiteindelijke bier. Dat komt omdat in de eerste fase van de vergisting veel smaakactieve stoffen aangemaakt worden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.