Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Volgens de formule geeft hop bij flame off geen bitterheid af.
Fout! (maar niet helemaal). Dit is afhankelijk van je eerdere hopgiften. Geef je geen eerdere hopgiften en en alleen hop in de wirlpool... dan komt alle bitterheid meteen vrij. Geef je wel een bitterhop gift dan is de wirlpoolhopgift een stuk minder van invloed op de bitterheid. En de temp en tijd van je wilrpool hop is natuurlijk ook van toepassing op het effect....Probeer dat maar eens in een formule te gieten. Lekker simpel toch...
lekker simpel toch....
En leg eens uit: geef je wel een bitterhop gift...dan is de wirlpoolhop gift een stuk minder van invloed op de bitterheid.
if you can't convince then, confuse them.
Lekker duidelijk: Fout! (maar niet helemaal). En leg eens uit: geef je wel een bitterhop gift dan is de wirlpoolhopgift een stuk minder van invloed op de bitterheid.Hopbier
Dan zou de isomerisatiesnelheid dus een functie moeten zijn van de al aanwezige concentratie iso-alfazuur?
Dat dus...
Of is het dat je een kleine toename in de bitterheid niet proeft als je al veel bitterheid gevormd hebt? Gewoon een kwestie van overstemmen.
humulinones = 66% as bitter as iso-alpha acidsalpha-acids = 10% as bitter as iso-alpha acidsSo the equation to determine the sensory bitters would be as follows:Calculated Sensory Bitterness = ppm iso-alpha-acids + (0.66 × ppm humulinone) + (0.10 x ppm alpha-acids).
Al een paar keer is door mij gewezen op het feit dat een vlamuit hopgift een verhoging van de bitterheid geeft.
Al een paar keer is door mij gewezen op het feit dat een vlamuit hopgift een verhoging van de bitterheid geeft. Hoeveel is afhankelijk van de temperatuur en tijd.Daarbij heb ik verwezen naar het volgende plaatje.
Er is een duidelijk verschil tussen IBU's (mg/l geisomeriseerd alfazuur) en bitterheidsgewaarwording zeker als het om late hopgiften gaat.Hier speelt vooral de ouderdom (% geoxideerde afazuren) en het type hop een grote rol ( % hopoliën en alfazuren)Zonder isomerisatie smaken de alfazuren nog 0.1 keer zo bitter als iso-alfazurenHumulinone (= geoxideerde alfazuren) smaken ook 0,66 keer zo bitter als iso-alfazuren en zijn 100% wateroplosbaarHet is de som van bovenstaande die bij een late hopgift dus vooral voor bitterheid gaat zorgen en niet de geïsomeriseerd alfazuren.Kan je dit uittellen, Ja en Neen, je moet weten hoeveel Humulinone je op bevat, als je hop gebuikt die al 2 jaar oud is of verse hop dan maakt dit al een wereld van verschil in bitterheids gewaarwording.https://scottjanish.com/zero-hot-side-hopped-neipa-hplc-testing-sensory-bitterness/
Ook dat, maar het heeft ook met oplosbaarheid te maken. Die is beperkt voor iso-alfazuur. Dus hoe meer er reeds gevormd is (en opgelost) hoe minder snel de reactie zal verlopen
Hoi Jacques, wederom een mooi plaatje. Weet je ook wat de 'units' zijn die bij de y-as horen? Lees ik dit als alfapercentage bovenop reeds bestaande bitterheid, of anders nl.?brew on
Heb je ook een literatuur of andere referentie hiervan. Dan kunnen we dit ook op waarde schatten. Er circuleren nl honderden plaatjes die allemaal wat anders zeggen.
Hoe groot is die oplosbaarheid dan? Ik heb daar nog nooit cijfers van gezien.