Capaciteit Heating & Chilling Kit voor SS-brewtech CCT

Gestart door Martijn0172, 04-02-2019 13:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn0172

Ik zit een beetje te kijken naar een upgrade in mijn brouwerijtje en ben behoorlijk geïnteresseerd in de brewmaster chronical of unitank. En dan de 14 of 17 gallon versie. Deze gaat niet passen in mijn koelkast dus ik dacht aan de Heating & Chilling Kit van brewtech (link hieronder). Nu heb ik een vrijstaande maar geissoleerde schuur. Deze is dus rond de buitentemperatuur omgeving.Vriezen doet het er niet, maar met deze temperaturen is het ongeveer 5graden C. Zal de heating voldoende capaciteit hebben om de vergisting op temperatuur te houden? De gebruiksaanwijzing zegt; The efficiency of your system depends on many variables. Ideally, you would have the fermenter in an area where the temperatures are relatively moderate dus spreekt niet over waardes

https://www.braumarkt.com/ftss-heating-chilling-kit-bme-7-14-gal.html

Martijn0172

Niemand die er wat over kan zeggen? Ergens anders les ik dat de capaciteit van het matje 65 W is bij 12 V. Als ik dit vergelijk met terraria-matjes dan is dit vrij hoog. Ik zou nog een box kunnen maken van isolatie platen die ik over de CCT schuif bij koud weer. Ik vermoed dat dit dan best zou moeten werken.

Edwin brouwt

Citaat van: Martijn0172 op 05-02-2019  07:16 uNiemand die er wat over kan zeggen? Ergens anders les ik dat de capaciteitvan het matje 65w is bij 12v. Als ik dit vergelijk met terraria-matjes dan is dit vrij hoog. Ik zou nog een box kunnen maken van isolatie platen die ik over de CCT schuif bij koud weer. Ik vermoed dat dit dan best zou moeten werken.


Ik was nog even voor je op zoek gegaan naar het wattage maar niet gevonden (vandaar geen reactie  :) ). Ik denk dat 65 watt zeker genoeg is. Ik heb zelf een 30watt warmte kabel en dat voldoet zeker. Maar misschien je vat inderdaad in een geïsoleerde kast zetten.  Want bij mij wordt het nooit kouder dan een graad of 12 a 13.

TimW

Ik heb laatst een weizen in een niet geïsoleerde garage laten vergisten op 17 graden. Temperatuur in de omgeving was rond de 5 graden.  Dit ging uitstekend met de bme verwarmingsmat. De bme heb ik ook voorzien van de neopreen isolatie jas. 

Martijn0172

Dank jullie voor het meedenken. Bij de Mrewmaster en Unitank word beide een neopreen-jacket meegeleverd. Ik ga het gewoon een keer proberen met water, lukt het niet dan kan ik altijd nog een isolerende deken of bekisting er omheen maken

Martijn0172

Citaat van: EdwinBrouwt op 05-02-2019  09:27 uIk denk dat 65 watt zeker genoeg is. Ik heb zelf een 30watt warmte kabel en dat voldoet zeker. Maar misschien je vat inderdaad in een geïsoleerde kast zetten.  Want bij mij wordt het nooit kouder dan een graad of 12 a 13.

Heb je die er omheen gewikkeld? Heb je toevallig een foto? Ik heb nog een kabel van 50w liggen. De kit is nu nog niet te leveren dus als ik deze aanschaf zou ik wel alvast er mee kunnen brouwen in februari

haicoterbeek

Ik gebruik het verwarmingsmatje dat jij bedoeld. Dit is een 60Watt element dat werkt op een voeding van 12V. Ik gebruik dit element op een 7 gal. cct.
Mijn CCT staat op dit moment in een onverwarmde schuur waar het net boven het vriespunt is. Het 60W element is dan in staat mijn cct gevuld met 20liter wort zeer strak op een temperatuur van 19C te houden.
NB: Ik weet niet wat de maximum temperatuur is die ik onder deze omstandigheden kan bereiken.
De bijgeleverde controller is eenvoudig in te stellen. Het is een eenvoudige aan/uit controller waarvan de hysteresis (dode band) voor zowel verwarmen als koelen in te stellen is. In de toestand die jij beschrijft (alleen verwarmen) kun je deze dus zo strak mogelijk zetten.

https://ssbrewtech.zendesk.com/hc/en-us/articles/207863943-Optimizing-your-2-stage-FTSs-heat-cool-settings-for-your-individual-use-

Edwin brouwt

Citaat van: Martijn0172 op 05-02-2019  09:41 uHeb je die er omheen gewikkeld? Heb je toevallig een foto? Ik heb nog een kabel van 50w liggen. De kit is nu nog niet te leveren dus als ik deze aanschaf zou ik wel alvast er mee kunnen brouwen in februari
Ik heb 'm er niet omheen maar ernaast om een rekje gewikkeld:





HansvV

Citaat van: haicoterbeek op 05-02-2019  14:51 uIk gebruik het verwarmingsmatje dat jij bedoeld. Dit is een 60Watt element dat werkt op een voeding van 12V. Ik gebruik dit element op een 7 gal. cct.
Mijn CCT staat op dit moment in een onverwarmde schuur waar het net boven het vriespunt is. Het 60W element is dan in staat mijn cct gevuld met 20liter wort zeer strak op een temperatuur van 19C te houden.


Heb een vergelijkbare opstelling met de 7 gallon uitvoering. Matje zit bij mij rechtstreeks op de conus, en daar overheen dus nog die neopreen mantel. Werkt uitstekend. Moet er wel bij zeggen dat het in mijn garage vooralsnog niet onder de 12degC kwam, maar heb het volste vertrouwen dat het bij lagere temperaturen ook wel zal werken, gezien de snelheid waarmee je op de ingestelde temperatuur uitkomt. Voldoende vermogen lijkt me. En voor de hele hete dagen die straks natuurlijk weer gaan komen (climatechange hè): de koeling werkt ook voortreffelijk.

Martijn0172

Dank voor jullie antwoorden. Ik las net dat ze bij Brewtech goed meedenken dus heb ze daar nu net ook de vraag gesteld

Voor de koeling dacht ik om een kleine bar vriezer met een bak Glycerol te gebruiken. De vriezer wil ik op een STC1000 zetten. Standaard op een temperatuur iets onder het vriespunt, en mogelijk voor de coldcrash de temperatuur lager zetten

Martijn0172

Citaat van: Martijn0172 op 05-02-2019  20:00 uIk las net dat ze bij Brewtech goed meedenken dus heb ze daar nu net ook de vraag gesteld


Wow, binnen 14 minuten een antwoord;

Hey Martijn

Thanks for reaching out. I don't know you'll be able to drop that low with the heating pad only. The real difference is that a standard fermentation will call on the heater pad for just a few hours a day whereas this would call on it near constantly. My suggestion is actually a heated water source for anything fermenting with a large gap, this can be achieved with a standard FTSs and a hot water reservoir at 95*F and our standard FTSs controller to heating mode. Check out the attached chart!
Cheers!
JC


Raar dat ik hier zelf niet aan gedacht heb. De pomp in een koelbox met een aquarium verwarming is het antwoord :)

HansvV

Zat hier nog wat over na te denken. Het gaat er natuurlijk ook een beetje om hoeveel warmteoverdracht je via de (koel-)spiraal in de CCT kunt realiseren. Want al te grote temperatuurverschillen tussen je gistend materiaal en die spiraal wil je toch voorkomen. Op zich kun je met een aquarium verwarming goed uit de voeten, omdat die in feite continu kan werken. Als SSB stelt dat zoiets met dat matje niet de bedoeling is, of niet haalbaar, dan zou je in ieder geval moeten beginnen met die neopreenmantel er omheen, en dan de boel op temperatuur houden, en niet steeds op temperatuur te moeten brengen. Dus continuïteit erin zien te houden.
Als ik kijk naar de schakel hysteresis van het matje wat ik gebruik, en wat dus direct op de conus zit, onder de mantel uiteraard, dan zie ik, bij zeg 13 degC omgevingstemperatuur het ding niet constant opnieuw aanslaan. Het systeem houdt de warmte best vast. Maar wat let je om gewoon eens proef te draaien met alleen water in de CCT en zien hoe hij loopt?

Martijn0172

Het idee is natuurlijk ook om de temperatuur bij te houden, het zal het vat in gaan om en nabij de aangeraden vergistingstemperatuur. Ik zie een mooie aquarium verwarmer, die zou de temp op 35c moeten houden in de koelbox

HansvV

Nog iets anders: als je verwarmt over de spiraal die bovenin hangt, heb je dan nog voldoende convectie om door te mengen? Er zit geen pompje in de CCT. Dus je zou stratificatie kunnen krijgen. Het matje verwarmt juist onderin, waarna de verwarmde vloeistof omhoog stroomt.

Martijn0172

Bij de brewmaster edition zit het koelspiraal van onder tot boven, over een groot gedeelte van de cylinder. Dus als de toevoer ook nog eens van onderen komt zou dit toch wel meevallen?



HansvV

Ik heb de 7 gallon uitvoering; dan zit die spiraal toch vooral op de bovenste helft, maar inderdaad ook verticaal (dus niet hangend aan de deksel). Anders gewoon proberen met water en temp meten op verschillende hoogten over de tijd. Meen ooit eens iets van/bij SSB gelezen te hebben dat ze dat matje niet voor niets onderin rond de conus hadden gepositioneerd. Maar het zal ook te maken hebben met het totale vermogen wat je er op kunt zetten, dus: gewoon proberen.

Martijn0172

Volgens de website zit de meter tussen 5.00-13.75 gallon, in het midden van het cilindrisch gedeelte. Gezien je ook het conisch gedeelte heb zit dit over de gehele linie boven het midden ja.

Ik ga eerst test draaien met water inderdaad. Het klopt wat je zegt over de positie van het matje, dit is onder gepositioneerd. Maar ze zeggen ook dat deze hoger geplaatst mag worden. Blijkbaar zijn sommige bang voor autolyse omdat de gistkoek verwarmd word.

Ik ga het op deze wijze proberen om dit systeem voor de koude dagen te gebruiken. Voor de seizoenen buiten de winter om denk ik er aan om niet de FTTs te kopen maar zelf iets te fabriceren met een eigen pompje,  4 x 15 watt matjes aangestuurd door een inkbird. Het idee is om de matjes gelijkmatig te plakken op het onderste gedeelte van de cylinder

https://www.junai.nl/junai-zelfklevende-warmtemat.html?gclid=CjwKCAiAy-_iBRAaEiwAYhSlAyMPkprrWACKrLCuFAa-U5vFZuSXNkgUh-gUsV5Q33J0T1k1H0Y7fxoCksEQAvD_BwE


HansvV

Succes en hoor graag je bevindingen. Heb inderdaad me ook wel eens afgevraagd of het zo verstandig is om de conus helemaal onderin te verwarmen als je dan tevens de gistkoek meeneemt. Regelmatig aftappen dan maar.

Martijn0172

Woensdag de CCT ontvangen en gisteren geïnstalleerd. Ik heb er 4 matjes van 25 Watt op geplakt. Gisteren met 18 ºC graden water geïnstalleerd, de omgevingstemperatuur is ongeveer 7-9 ºC. Over de nacht hebben de matjes de CCT op temperatuur gehouden. Ophogen gaat ongeveer 0,1 ºC per 15 minuten. Vanmorgen heb ik er een slaapzak overheen gezet kijken of dat meer effect heeft. Ik heb de matjes eerst in serie proberen te zetten, maar toen werkte ze niet. Dit vind ik vreemd want ik zie niet in waarom dit niet zou werken, het is immers niets anders dan een draad welke weerstand geeft. Iemand een idee?


Edwin brouwt

Als je ze in serie zet, dan gaat er denk ik zo weinig stroom doorheen dat ze niet meer warm worden?

CeesM



Martijn0172


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.