UT 200 en koel/vries combinatie

Gestart door Ebje, 24-03-2014 15:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ebje

Beste brouwers,

Ik heb goed gezocht bij de tags en via de zoekfunctie maar ik kan niet vinden of je de thermostaat van de koelkast eerst helemaal moet uitschakelen voor je de UT 200 kunt gebruiken. Ik heb een heel oude (Exquisit) koel/vries combinatie met een aparte vriezer aan de onderkant. Gaat dat überhaupt werken?

Groet, Hans.

Jukkie

Voor zover ik weet is het niet mogelijk de thermostaat van de koelkast niet uit te zetten. Ik geloof dat je het beste de koelkast zo koud mogelijk kan zetten; De STC-1000 over-ruled deze thermostaat toch, omdat de koelkast simpelweg geen stroom krijgt onder de bovengrens temperatuur die je instelt.
En wat betreft je vriezer deel: Dat heeft geen invloed op je vergistingsproces; hooguit is het zonde van je stroom. Je kan het vriezergedeelte niet gebruiken natuurlijk.


harry

Citaat van: Jukkie op 24-03-2014  16:06 uVoor zover ik weet is het niet mogelijk de thermostaat van de koelkast niet uit te zetten. Ik geloof dat je het beste de koelkast zo koud mogelijk kan zetten; De STC-1000 over-ruled deze thermostaat toch, omdat de koelkast simpelweg geen stroom krijgt onder de bovengrens temperatuur die je instelt.
En wat betreft je vriezer deel: Dat heeft geen invloed op je vergistingsproces; hooguit is het zonde van je stroom. Je kan het vriezergedeelte niet gebruiken natuurlijk.

Dus wel.

Jukkie

Oeps..  Dubbele ontkenning. Bedoelde dus "Niet mogelijk om de thermostaat uit te zetten". Sorry  ;D

Ebje

Hi hi. Ik snapte hem wel. Ik zal hem op zijn koudst zetten. inderdaad. jammer van het vriesgedeelte dat voor niks staat te vriezen, maar ik heb geen andere koelkast. Als het goed is staat hij maar een weekje aan tijdens de hoofdvergisting.

Oxhead

In het vriesdeel kan je mooi je hop in bewaren. ;)

Dirtbag

Het is soms wel mogelijk om de thermostaat vast te zetten. Het ligt een beetje aan het model koelkast.

De koelkast die ik gebruik had een sensor die via de achterwand naar binnen ging. De sensor zit er nog steeds aan maar hangt nu in zijn geheel buiten de koelkast. Als het moet kan ik nu vriezen met de koelkast.

Je zult dus even moeten bekijken hoe het bij jouw apparaat zit.

db

Ebje

CiteerHet is soms wel mogelijk om de thermostaat vast te zetten.

Sorry Db, maar ik ben een noob (oei Engels) met deze dingen. Wat bedoel je met vastzetten? Ik heb de sensor van de oude koelkast gevonden en losgekoppeld, dat leek mij wel slim (mogelijk niet  :weetniet:).

Dirtbag

Dat bedoel ik, als je nu de koelkast aanzet zal deze waarschijnlijk continue koelen. Beter kun je dat niet doen als er geen temperatuur regelaar bij zit aangezien hij zichzelf dan naar de bliksem helpen.

Met vast zetten bedoel ik dus eigenlijk de schakelaar die de koeling aan en uit zet vast zetten op een dusdanige manier dat de koeling (voor wat betreft de koelkast zelf) altijd aan staat.

Op die manier kun je de koeling dus extern regelen. Met een STC1000 of een UT200.

db

Ebje

Ok, ik begrijp het. Ik heb hem getest en nu werkt hij alleen op de externe sensor van de UT 200. Dank je voor het advies.

FransHilly

En met een koel vries combi is het dus mogelijk om een gistkast te maken?

beermenke

Wie kan me vertellen hoeveel Watt/Ampère een ut 100 of ut200 kan schakelen
Op de ut staat geen stickertje meer en kan het niet achterhalen mijn summiere electrokennis.

henkg

Als ik Google op 'handleiding UT-200' dan is dit de derde hit:
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/600000-624999/615910-an-02-ml-Universal_Thermostat_UT200_de_en_fr_nl.pdf
En daarin lees ik: 16A
Maar goed, een koeler/vriezer zal toch echt niet meer dan 230 Watt verbruiken (denk ik), dat is 1A.

beermenke

Citaat van: henkg op 15-02-2019  10:25 uAls ik Google op 'handleiding UT-200' dan is dit de derde hit:
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/600000-624999/615910-an-02-ml-Universal_Thermostat_UT200_de_en_fr_nl.pdf
En daarin lees ik: 16A
Maar goed, een koeler/vriezer zal toch echt niet meer dan 230 Watt verbruiken (denk ik), dat is 1A.
O dank je
Dan zou ik best 3000 Watt  kunnen schakelen?
Ik heb een verwarmingselement met ribben en komt uit een pompgemaal om apparatuur vocht en vorstvrij te houden. Ook hier staat niks op. Plaatje is er af gevallen. Deze blok wordt echt heet. Wel 60 graden dus die wil ik gaan gebruiken in mijn gistkast als het echt koud is. Normaal heb ik tot tevredenheid een verwarmingsriem.

henkg

Verwarming van 3000 Watt? Dat alleen al is 13A. Samen met een willekeurig andere verbruiker op dezelfde groep klapt de 16A groepszekering eruit.
3000 Watt is veel en veel teveel. Ik kom toe met 36 Watt ( dat is 83x zo weinig!). Die 36 Watt is voldoende, in een hoge koelkast, bij een omgevingstemperatuur van soms 0 graden.

Er zijn meer dan genoeg topics -en makkelijk te vinden- over verwarmen met gloeilampen, of beter nog IR warmtelampen, of warmtekabels. Geen zinnig mens heeft meer dan 100 Watt (voor een koelkast tot misschien wel 250 liter inhoud).

Vlisbier

Citaat van: beermenke op 15-02-2019  13:08 uO dank je
Dan zou ik best 3000 w kunnen schakelen?
Ik heb een verwarmingselement met ribben en komt uit een pompgemaal om apparatuur vocht en vorstvrij te houden. Ook hier staat niks op. Plaatje is er af gevallen. Deze blok wordt echt heet. Wel 60 graden dus die wil ik gaan gebruiken in mijn gistkast als t echt koud is. Normaal heb ik tot tevredenheid een verwarmingsriem

Deze kachels zijn hier niet voor geschikt.
Als deze 1x aangaat schiet de temperatuur veel te ver door.
De koeling zal hierna aangaan.

beermenke

Citaat van: henkg op 15-02-2019  17:46 uVerwarming van 3000 Watt? Dat alleen al is 13A. Samen met een willekeurig andere verbruiker op dezelfde groep klapt de 16A groepszekering eruit.
3000 Watt is veel en veel teveel. Ik kom toe met 36 Watt ( dat is 83x zo weinig!). Die 36 Watt is voldoende, in een hoge koelkast, bij een omgevingstemperatuur van soms 0 graden.

Er zijn meer dan genoeg topics -en makkelijk te vinden- over verwarmen met gloeilampen, of beter nog IR warmtelampen, of warmtekabels. Geen zinnig mens heeft meer dan 100 Watt (voor een koelkast tot misschien wel 250 liter inhoud).
Oh nee ik schrijf het een beetje verkeerd. Mijn UT zou dus 3500 W maximaal kunnen schakelen.
Dat was mijn bedoeling van mijn vraag.
Ik heb ik mijn koelkast een verwarmingsriem van 50 Watt en die voldoet prima. Ik wil niet anders.
Doch ik had toevallig een brouwsel in de vriesperiode en toen dacht ik aan het verwarmingselement. Aangezien ik deze niet aan de UT durfde te hangen heb ik de vraag gesteld.
In ieder geval allen dank voor jullie duidelijkheid.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.