Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Lucht ontvochtiger in vergistingskas van vriezer en andere vraagjes  (gelezen 698 keer)

Offline knifeman

• Senior lid
  • Land: be
  • Brewing Vespa Garage
Ik ben een gistkast aan het maken van een oude vrieskast - tafelmodel. Echter ontstaat er nogal veel condens in. Is dit op te lossen met een vochtvreter of riskeer ik dan dat de watersloten na een paar dagen leeg komen te staan?

En bijkomende vraag... is het nodig een soort 'verluchting' te maken om de CO2 ook uit de bak te laten ontsnappen?

Merci

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Staple

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Lucht ontvochtiger in vergistingskas van vriezer en andere vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 04-02-2019 12:55 u »
Gewoon een hopzakje met kattenbakvulling (de sillica variant) werkt bij mij al jaren perfect. De watersloten komen er echt niet door droog te staan.
Ik zou me ook niet zo'n zorgen maken over de hoeveelheid CO2. Enkel bij grotere installaties is het pas gevaarlijk.

Offline Snelbier

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Lucht ontvochtiger in vergistingskas van vriezer en andere vraagjes
« Reactie #2 Gepost op: 04-02-2019 17:23 u »
CO2-gevaar mag je vergeten (met hoeveelheid jong-bier minder dan 100 L).

Condens is een serieus probleem, vooral in afgesloten ruimtes zoals jouw (en mijn) kastje.
Dat ga je NIET oplossen met silica of kattegrit...
Binnen een week staan de chamignons in je hele broeikast.

Oplossing: aflaat buiten gistkast.
Slangetje van 1 meter van gistvat naar buiten je kast.

My 2 cents.

Tags: