Vergisting gestopt

Gestart door middelaersch, 03-02-2019 19:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

middelaersch

Afgelopen vrijdag mijn eerste biertje gebrouwen:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam recept_Belgian ale poging 1 (eigen recept)
Brouwdatum01-02-2019
BierstijlPale Ale (Belgisch)
Volume6.0
Begin SG1.057 SG
Berekende kleur (Morey)23 EBC
Berekende bitterheid (Rager)24 IBU
Brouwzaalrendement78.0 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
10.00 lWater uit Plasmolen / Mookerheide
-0.44 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
34 mg/l5 mg/l7 mg/l118 mg/l11 mg/l18 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1.44 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC94.1 %
0.09 kgCaramunich IIIWeyermann150 EBC5.9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62.0 °C1 min.30 min.6.5 l/kg
Alfa-amylaserust72.0 °C15 min.30 min.6.5 l/kg
Uitmaischen78.0 °C10 min.5 min.6.5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10.2 gFugglepellets4.0%60 min.22.4 IBU
6.0 gSaazpellets3.4%5 min.1.9 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11.0 gSafBrew Ale (S-33)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting19.0 °C
Max. temp. hoofdvergisting19.0 °C
Eind temp. hoofdvergisting19.0 °C
Eind SG hoofdvergisting1.022 SG
Schijnbare vergistingsgraad61.4%
Temp. nagisting0.0 °C
Temp. lagering0.0 °C

Ik heb dit in een pan gemaischt, met zo'n 'BIAB zak', en niet gespoeld.
Al na een paar uur begon het flink te gisten. Maar vanochtend was het afgelopen met het geblub.

Het begin SG was 1057 (drie hoger dan BrouwHulp had uitgerekend.) Vanochtend gemeten, en was nu 1023. Volgens BrouwHulp zou dit naar 1016 moeten gaan.
De vergistingstemperatuur had ik ingesteld op 19 graden. Ik had er een heel zakje S33 gist in gedaan, wat natuurlijk best veel is voor 6 liter. Ik heb dit gewoon in het vat gestrooid, dus geen giststarter gemaakt en ook niet van te voren gehydrateerd.

Ik heb vanochtend het vat wat geschud, en de temperatuur verhoogd naar 21 graden. Maar ik zie desondanks nog geen activiteit in het waterslot.

Een paar vragen heb ik nu:
- is dit normaal, en moet ik gewoon een of twee weken wachten en dan, als het SG stabiel blijft bottelen?
- is het slim om de temperatuur te verhogen, of zou ik die juist nog verder moeten verhogen?
- had ik er beter minder gist in kunnen doen? (zakje 11 gram is dacht ik voldoende voor 20 liter, en ik heb 6 liter)

Zelf zit ik te denken om de boel gewoon een week te laten staan, en dan nog eens het SG te meten en dan drie of vier dagen later weer, en indien het stabiel blijft gaan bottelen, als het zakt uiteraard laten staan en een paar dagen later nog eens meten. Wat is wijsheid  :weetniet:

Jacques

Vergisten kost tijd...

Van 1057 naar 1023 in twee dagen is netjes.
Dat het waterslot niet meer werkt komt waarschijnlijk doordat je gistvat niet helemaal gasdicht is. Dat is een bekend probleem... Zie ook http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:controle_gistvat

middelaersch

Bedankt voor je reactie.

Vat niet helemaal goed dicht, kan natuurlijk ook nog ja. Ik heb extra een gistvat met schroefdeksel gekocht, en niet zo'n emmer omdat ik las dat die nogal eens willen lekken. Als het bier eruit is zal ik eea zekerheidshalve toch nog eens goed controleren. Maar dit brouwsel maar eens rustig afwachten. Ik zal eind van de week nog eens meten.

Guppie

En vooral zo veel mogelijk dicht houden.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 03-02-2019  22:49 uVat niet helemaal goed dicht, kan natuurlijk ook nog ja. Ik heb extra een gistvat met schroefdeksel gekocht, en niet zo'n emmer omdat ik las dat die nogal eens willen lekken. Als het bier eruit is zal ik eea zekerheidshalve toch nog eens goed controleren.

Kijk ook of aan het waterslot geen braampjes zitten. Dat kan ook voor een gaslek zorgen.

middelaersch

Net weer SG gemeten, is nu 1021. Dus er is toch nog wel iets gebeurd.
Ik ga nu a.s. maandag en vrijdag weer meten. Als hij tussen maandag en vrijdag stabiel blijft, ga ik vrijdag bottelen. Het zit dan twee weken in het vat.

De smaak valt me trouwens niet tegen. Een beetje vreemd omdat er geen koolzuur in zit, en wat 'wrang', maar ik denk / hoop dat dat met het hergisten in de fles fles en rijpen ook beter wordt. Ik ben natuurlijk nog niet gewend om jongbier (zo heet dat toch?) zonder koolzuur te proeven, dus een beetje lastig om het goed in te schatten.

@Jacques: zodra het bier eruit is zal ik het vat, deksel en waterslot eens goed nakijken. Maar gezien hoe weinig het SG sinds afgelopen zondag gedaald is (twee punten in vijf dagen) denk ik dat, ook als het vat wel goed dicht zou zijn, er nauwelijks bubbels te zien zouden zijn.

Jacques

Ook als er weinig suikers vergist wordt ontstaat er koolzuur.
Er is dan overdruk in het vat. Dat zie je doordat het water in het waterslot aan één kant zit. Wanneer er geen koolzuur meer gevormd wordt gaat het water in het waterslot meer aan beide kanten staan. 

middelaersch

Heb net weer sg gemeten. Is nu 1.020.
Als dit vrijdag nog zo is ga ik bottelen.
Ik wil er 7 gram suiker / liter bij doen. Of zou er iets meer bij moeten, 7,5 of zo?
Ik ben een beetje voorzichtig omdat dat sg van 1.020 me niet helemaal aan staat.  :weetniet:

brouwerwaldonk

Ik zou in uw geval toch eerst een weekje lageren, want 1020 is nog hoog. Misschien gaan er nog 1 of meer puntjes af en bovendien wordt je bier er meer helder van. 7 g/L bottelsuiker is zeker voldoende.
CiteerIk ben een beetje voorzichtig omdat dat sg van 1.020 me niet helemaal aan staat.  :weetniet:
Mocht het niet helemaal uitgegist zijn en je bottelt nu, dan bestaat de kans dat je spuiters of bommetjes krijgt.

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 13-02-2019  21:42 uHeb net weer sg gemeten. Is nu 1.020.
Als dit vrijdag nog zo is ga ik bottelen.
Ik wil er 7 gram suiker / liter bij doen. Of zou er iets meer bij moeten, 7,5 of zo?
Ik ben een beetje voorzichtig omdat dat sg van 1.020 me niet helemaal aan staat.  :weetniet:

Een absoluut getal voor het eind SG hanteren blijft gevaarlijk. Het gaat er vooral om dat het SG niet meer zakt gedurende aan aantal dagen. Daarvoor kun je natuurlijk steeds monsters blijven nemen van ca 50 ml en steeds meten met een hydrometer, maar dat werkt alleen goed als je iets hebt waardoor je je gistingsvat niet hoeft te openen, anders komt er steeds meer zuurstof bij en dat geeft oxidatie.
Moglijkheden:
1 wegen van je gistingsvat met een weegschaal die tot op een aantal grammen kan wegen
2 bellen tellen (met een lekvrij gistingsvat)
3 aftapen via kraantje (maar ook dat zuigt zuurstof aan)
4 monster nemen met heel dun siliconenslangetje via Tstukje in serie met waterslot (luchtdicht gemaakt) of door het waterslot via injectiespuitje en dan meten met de refractometer, en gefilterd.

Ik gebruikt methode 1,2 wel eens, maar vooral 4. kraantjes in het gistingsvat zie ik als bron van besmetting omdat lastig van binnen te reinigen, dus gebruik ik niet.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 14-02-2019  08:08 u3 aftapen via kraantje (maar ook dat zuigt zuurstof aan)
... vooral 4. kraantjes in het gistingsvat zie ik als bron van besmetting omdat lastig van binnen te reinigen, dus gebruik ik niet.

Het aanzuigen van zuurstof kan voorkomen worden met een terugslagklepje.

Kraantjes zijn geen infectiebron. Zeker niet als je een sanitair kraantje gebruikt en het tuitje van het kraantje uitspoel met 70-80% alcohol.


middelaersch

Allereerst bedankt voor jullie reacties.

Ik neem de monsters om het sg te bepalen inderdaad via een kraantje, dus hoef het vat daar niet voor open te maken. Het vat inclusief kraantje heb ik voor het vullen met star san gedesinfecteerd. Maar als ik een monster neem zie ik wel dat het waterslot 'de verkeerde kant op' blubt t.g.v. de ontstane onderdruk. Dus er komt dan wel lucht in het vat.
Een refractometer heeft natuurlijk wel als voordeel dat je veel kleinere monsters nodig hebt.

Zou het zin hebben om het vat nog eens te schudden en de temperatuur wat te verhogen? En zo ja, hoeveel? Temperatuur staat nu op 21 graden.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 14-02-2019  14:24 uKraantjes zijn geen infectiebron. Zeker niet als je een sanitair kraantje gebruikt en het tuitje van het kraantje uitspoel met 70-80% alcohol.

De meesten gebruiken een plastic kraantje wat bij het vat hoort. Daar kom je aan de binnenkant volgens mij niet goed bij met desinfecteren.

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 14-02-2019  08:08 u4 monster nemen met heel dun siliconenslangetje via Tstukje in serie met waterslot (luchtdicht gemaakt) of door het waterslot via injectiespuitje en dan meten met de refractometer, en gefilterd.


Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 14-02-2019  19:05 uDe meesten gebruiken een plastic kraantje wat bij het vat hoort. Daar kom je aan de binnenkant volgens mij niet goed bij met desinfecteren.

Dat is eenvoudig te vervangen...

Bijvoorbeeld met deze
https://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-Sanitary-Tri-Clamp-Sample-Valve-1-5-Tri-Clamp-x-10mm-Hose-Barb/32815517694.html

of met deze
https://www.rvspaleis.nl/fittingen/kogelkranen/352g-4-3[_]8_1

middelaersch

Ik heb het bier in zo'n  vaatje zitten:
https://www.unibrew-nederland.nl/bierbrouwen/vergisten/gistingscontainers-en-gistingsvaten-plastic/gistingsvat-plastic-speidel-incl-kraan-en-waterslot-12-liter.html

Voor het vullen heb ik het kraantje van het vat af geschroefd, van beide kanten doorgespoten met star san, daarna kraantje dicht en nog een keer van beide kanten star san er in gespoten, en ook het schroefdraad waarmee het in het vat zit geschroefd gedesinfecteerd.
Heb gisteren bij het meten het bier ook geproefd, en daar zat m.i. geen infectie in. (Ik heb welliswaar nog nauwelijks ervaring met bier brouwen, maar heb in een grijs verleden wel fruit vergist en gedestilleerd, daarbij speelt de zelfde infectie problematiek, dus ik weet door schade en schande hoe een infectie smaakt en ruikt, en wat ik moet doen om dat te voorkomen ...)

Maar om terug te komen op mijn eerdere vraag: Zou het zin hebben om het vat nog eens te schudden en de temperatuur wat te verhogen? En zo ja, hoeveel? Temperatuur staat nu op 21 graden.

hansHalberstadt

Met schudden breng je gist in oplossing en voer je wat koolzuur af, maar je krijgt er geen vastgelopen gisting mee aan de gang. Misschien in Combinatie met temperatuurverhoging, maar 21 graden zou voldoende moeten zijn.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 14-02-2019  21:34 uDat is eenvoudig te vervangen...

Bijvoorbeeld met deze
https://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-Sanitary-Tri-Clamp-Sample-Valve-1-5-Tri-Clamp-x-10mm-Hose-Barb/32815517694.html

of met deze
https://www.rvspaleis.nl/fittingen/kogelkranen/352g-4-3[_]8_1
Wat zie jij als voordeel van een kraantje tov mijn systeem met een slangetje via het waterslot?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 15-02-2019  08:19 uWat zie jij als voordeel van een kraantje tov mijn systeem met een slangetje via het waterslot?

Het systeem met het slangetje is te veel knutselen en oogt niet erg solide.
In het slangetje kan koolzuur komen waardoor het nemen van een monster bemoeilijkt wordt.

Een kraantje kan blijven zitten.


Maar als jij het handig vindt werken moet je het blijven gebruiken.
Mijn opmerking was niet bedoeld om het systeem af te kraken.
Maar als je standaard kraantjes niet vertrouwd kun je die vervangen. Dat is niet zo heel moeilijk.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 16-02-2019  00:05 uHet systeem met het slangetje is te veel knutselen en oogt niet erg solide.
In het slangetje kan koolzuur komen waardoor het nemen van een monster bemoeilijkt wordt.

Een kraantje kan blijven zitten.


Maar als jij het handig vindt werken moet je het blijven gebruiken.
Mijn opmerking was niet bedoeld om het systeem af te kraken.
Maar als je standaard kraantjes niet vertrouwd kun je die vervangen. Dat is niet zo heel moeilijk.
Het gaat niet om mij of jou, maar om mensen niet gekleurde info te geven op basis waarvan ze voor hun situatie de beste keuze kunnen maken.
Mbt koolzuur: Ik gebruik dit al jaren en er komt geen koolzuur in het slangetje. De eerste paar ml die ik aanzuig gebruik ik trouwens niet, maar drink ik op. zo kun je ook nog per dag de smaak volgen. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 16-02-2019  08:35 uHet gaat niet om mij of jou, maar om mensen niet gekleurde info te geven op basis waarvan ze voor hun situatie de beste keuze kunnen maken.

Vandaar ook mijn opmerking dat een kraan geen infectiegevaar hoeft op te leveren als je beschikt over een goede kraan.

middelaersch

Ik heb het dus nog ruim anderhalve week in het vat laten zitten, en vandaag gebotteld met een sg van 1.014. BrouwHulp had 1.016 uitgerekend, dus dat is uiteindelijk toch nog redelijk in de buurt gekomen, iets lager zelfs. Maar goed dus dat ik het niet gebotteld heb toen hij op 1020 bleef hangen.
Het bier was nog wel behoorlijk troebel.

En nu maar een paar weken wachten...  :biersmile:

middelaersch

Vandaag eerste flesje open getrokken. Dat viel  me niet tegen  :proost:
Er zat mooi schuim op, maar ook weer niet overdreven, en het belangrijkste, ik vond het echt lekker.

Wel is het behoorlijk troebel.  :-\

Een volgende keer wil ik, als het is uitgegist, voor het bottelen het bier een kleine week koud zetten, op 2 of 3 graden. Ik hoop dat daardoor het een en ander bezinkt. Of loop ik dan het risico dat de hergisting op de fles niet meer op gang komt door gebrek aan gist??  :weetniet:
(Ik heb eigenlijk geen zin om met aparte bottelgist aan de gang te gaan, wil dingen graag eenvoudig houden.)

Zou het zin hebben om de flesjes nu nog een aantal dagen op 2 of 3 graden te zetten om het helderder te krijgen?

En ik denk dat ik wat voorzichtiger / zorgvuldiger kan zijn met het overhevelen uit het gistvat naar de bottelemmer, dat zal vast ook een deel van de troebelheid hebben veroorzaakt.



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.