De proef op de som. Twee glaasjes met witbier, de linker met 1 gew%, de rechter met 0,5 gew% van het spul. De minimale en maximale hoeveelheden die amoretti zelf opgeeft voor gebruik in dranken.
Wat meteen opvalt is dat het spul niet zoveel kleur geeft, ik had een dieper rode kleur verwacht. Wat uit het potje komt is trouwens erg stroperig en plakkerig, ik raad toekomstige gebruikers aan het niet te morsen...
Beide glazen ruiken flink naar kers. Het rechter glas heeft maar een pietsje kersensmaak, het linker uiteraard wat meer, met een natuurlijk aandoend zuurtje. De smaak knalt er niet zo uit als in een goed befruite kriek, maar is wel onmiskenbaar zure kers.
Voor voedingswaren wordt een dosis van 3 tot 5 gew% aanbevolen. Dit heb ik ook geprobeerd (ben op één of andere manier de foto kwijt, maar het wordt een donkerroze tint).
Nu komt de kersensmaak echt naar voren. Wel erg zoet, maar dat raak je natuurlijk kwijt als je bier verder gist. Ik vind het persoonlijk een goede, niet neppe of chemische smaak zo. Er zit ook wat bitters aan, zoals in een kriek waar de kersen met pit en al worden gebruikt.
Dus: voor een kersig toevoeginkje aan bijvoorbeeld een stout prima, voor een goede stevige kersensmaak in een kriek meer toevoegen dan wat de fabrikant zegt over dranken.
Met 3 gew% is het lekker kersig, maar dan weer niet per sé goedkoop (ca € 30 voor 10 liter bier). Kleur laat wat te wensen over.