Amoretti - Artisan Natual Flavors

Gestart door Biertje1985, 01-02-2019 07:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Biertje1985

Nu te krijgen bij o.a. Brouwland:

https://amoretti.com/collections/natural-artisan-flavors

Iemand ervaringen mee? Dit zou een revolutionair geconcentreerde smaakmaker zijn welke de zelfde smaak geeft als het gebruik van vers fruit. Wellicht een optie om bijvoorbeeld een IPA wat aan te vullen. Het kan namelijk gewoon in het fust of fles toegevoegd worden.

Gerb

Het ziet er wel grappig uit. Ik kan alleen nergens vinden wat nu (ongeveer) de samenstelling is. Het zal geen olie bevatten denk ik, want het is bedoeld om aan waterige oplossingen te worden toegevoegd. Iemand een idee?

justDick

Bij bijvoorbeeld mango zie ik rietsuiker, dextrose, fructose, mango en natuurlijke  :P smaakstof. Op een theelepel van 6 gram, 4 gram suiker. Geen vet.
Bottelsuiker?

BrouwMark

Citaat van: justDick op 01-02-2019  22:01 uBij bijvoorbeeld mango zie ik rietsuiker, dextrose, fructose, mango en natuurlijke  :P smaakstof. Op een theelepel van 6 gram, 4 gram suiker. Geen vet.
Bottelsuiker?

Waar heb je dit gevonden?

Ik vind het wel een interessant product eigenlijk...

Roselie Asselt

Ja, inderdaad - het product is interessant.

justDick

Citaat van: BrouwMark op 06-02-2019  18:58 uWaar heb je dit gevonden?

Ik vind het wel een interessant product eigenlijk...

Late reactie.
Op de site de achterkant van het potje uitvergroot :)

BrouwMark

Heb een potje van de zure kers besteld. Einde van het jaar (duurt lang!) ga ik er in ieder geval een aantal flessen kriek en een aantal flessen Vlaams Bruin met kersen (à la Alexander) mee maken. In de tussentijd zal ik het eens ergens doorheen roeren, kijkenwattetdoet.

Op dit potje lees ik: cane sugar, dextrose, fructose, plant extractives, food acids (citric acid, ascorbic acid), cherry, natural flavor.

Geen dingen die ik niet in bier zou gooien, een aardig gedeelte doe ik er nu ook al in  :biersmile:

BrouwMark



De proef op de som. Twee glaasjes met witbier, de linker met 1 gew%, de rechter met 0,5 gew% van het spul. De minimale en maximale hoeveelheden die amoretti zelf opgeeft voor gebruik in dranken.

Wat meteen opvalt is dat het spul niet zoveel kleur geeft, ik had een dieper rode kleur verwacht. Wat uit het potje komt is trouwens erg stroperig en plakkerig, ik raad toekomstige gebruikers aan het niet te morsen...

Beide glazen ruiken flink naar kers. Het rechter glas heeft maar een pietsje kersensmaak, het linker uiteraard wat meer, met een natuurlijk aandoend zuurtje. De smaak knalt er niet zo uit als in een goed befruite kriek, maar is wel onmiskenbaar zure kers.

Voor voedingswaren wordt een dosis van 3 tot 5 gew% aanbevolen. Dit heb ik ook geprobeerd (ben op één of andere manier de foto kwijt, maar het wordt een donkerroze tint).

Nu komt de kersensmaak echt naar voren. Wel erg zoet, maar dat raak je natuurlijk kwijt als je bier verder gist. Ik vind het persoonlijk een goede, niet neppe of chemische smaak zo. Er zit ook wat bitters aan, zoals in een kriek waar de kersen met pit en al worden gebruikt.

Dus: voor een kersig toevoeginkje aan bijvoorbeeld een stout prima, voor een goede stevige kersensmaak in een kriek meer toevoegen dan wat de fabrikant zegt over dranken.
Met 3 gew% is het lekker kersig, maar dan weer niet per sé goedkoop (ca € 30 voor 10 liter bier). Kleur laat wat te wensen over.


Peter R

Vrijdag een tripel gebrouwen. De bedoeling is om net voor het bottelen de Amoretti toe te gaan voegen. Ik neem aan dat jij het ook zo hebt gedaan? Omdat er vrij veel suiker in het product zit moeten we de bottelsuiker hoeveelheid gaan aanpassen neem ik aan? Hoe heb jij dit gedaan?

BrouwMark

Citaat van: Peter R op 16-06-2019  18:42 uVrijdag een tripel gebrouwen. De bedoeling is om net voor het bottelen de Amoretti toe te gaan voegen. Ik neem aan dat jij het ook zo hebt gedaan? Omdat er vrij veel suiker in het product zit moeten we de bottelsuiker hoeveelheid gaan aanpassen neem ik aan? Hoe heb jij dit gedaan?

Ik heb het gewoon door een biertje geroerd om te proeven. Op het etiket staat wel hoeveel suiker het bevat, daar kun je mee rekenen. Je kunt het ook laten uitvergisten en dan bottelsuiker toevoegen natuurlijk.

jhonny02

Om eerlijk te zijn ben ik nog niet zo lang geleden geïnteresseerd geraakt in brouwen, want mijn vader is onlangs begonnen met brouwen en ik raakte ook geïnteresseerd. Ik kom hier vaak om verschillende recepten en tips van meer ervaren mensen te lezen. Bedankt voor dit bericht, dat mijn kennis over bier heeft vergroot.

Gielus

Ik heb ook erg goeie ervaringen met de extracten van dit merk. Een ding om in de gaten te houden is dat het inderdaad voor het grootste gedeelte uit suiker bestaat. En wanneer het in grotere hoeveelheden gebruikt wordt (boven de 3,5 g/l) heb ik soms een wat scherpe/harde bitterheid waargenomen.

Van de smaken vond ik vooral de "black raspberry" en "coconut cream" erg goed. Deze heb ik apart van elkaar getest in een Imperial Stout.

Ook de caramel en butterscotch smaken vond ik erg goed van dit merk.
Ze hebben er zoveel dat ik voorlopig nog ben uit geëxperimenteerd.

jhonny02

Ja, de smaak van karamel is echt interessant, maar persoonlijk kon ik het niet goed mengen voor de beste smaak, soms heb ik advies nodig, omdat ik niet genoeg ervaring heb voor grote experimenten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.