Methanol in bier

Gestart door Lampje, 19-02-2023 20:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lampje

Dag allemaal,

Ik heb een quadrupel gebrouwen en na de hoofdvergisting houtsnippers toegevoegd. Deze houtsnippers (3g/l) hebben een week in de wodka gelegen. Om weer een mooi CO2 dekentje te krijgen heb ik nog wat suiker toegevoegd. Heb net gelezen dat hout niet meevergist mag worden ivm risico op methanolvorming. Ik heb gisteren gebotteld en al even van het jongbier gesnoept, lijkt mij niets mis mee. Integendeel, heerlijke Houttonen en een zweempje vanille.
Is er een risico of valt het allemaal wel mee? Hoor graag van jullie.


Jacques

Citaat van: Lampje op 19-02-2023  20:34 uDag allemaal,

Ik heb een quadrupel gebrouwen en na de hoofdvergisting houtsnippers toegevoegd. Deze houtsnippers (3g/l) hebben een week in de wodka gelegen. Om weer een mooi CO2 dekentje te krijgen heb ik nog wat suiker toegevoegd. Heb net gelezen dat hout niet meevergist mag worden ivm risico op methanolvorming. Ik heb gisteren gebotteld en al even van het jongbier gesnoept, lijkt mij niets mis mee. Integendeel, heerlijke Houttonen en een zweempje vanille.
Is er een risico of valt het allemaal wel mee? Hoor graag van jullie.
Heel wat bieren worden vergist in houten vaten...

Methanol wordt gevormd bij aanwezigheid van pectinen (vruchten). De hoeveelheid pectinen dat door de snippers in je bier komt, is verwaarloosbaar.
Zie https://byo.com/article/the-alcohols-of-beer/
en https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK531662/


Lampje

Dank je wel Jacques, had gehoord van de volksnaam van methanol, houtgeest genaamd. Vandaar mijn vraag. Ik heb de artikelen even gekoppensneld: Duidelijk verhaal.

Micha

Ter aanvulling/geruststelling nog een aardig verhaal over methanol uit de firewater community op Reddit:

link

Ook bij distilleren lijkt het gevaar mee te vallen. Een literatuurstudie op google scholar en een gesprek met een toxicoloog hebben de conclusie bevestigd voor mij. Je moet je best doen om bij distillatie voldoende methanol over te houden dat het gevaarlijk wordt.
Denk dan aan slecht gedistilleerde pruimen, waar je meer dan een liter per dag van moet drinken. In mijn ogen heb je dan andere problemen tav drinken.

hansHalberstadt

Ik dacht dat er bepaalde micro-organismen zijn die hout kunnen afbreken waarbij methanol ontstaat, maar die zitten niet in vergistend bier of je zou ze er specifiek bij moeten gooien.
Zie bv https://recyclingnederland.nl/artikelen/biomassa-omzetten-in-biogas-door-vergisting/

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-02-2023  22:42 uIk dacht dat er bepaalde micro-organismen zijn die hout kunnen afbreken waarbij methanol ontstaat, maar die zitten niet in vergistend bier of je zou ze er specifiek bij moeten gooien.
Zie bv https://recyclingnederland.nl/artikelen/biomassa-omzetten-in-biogas-door-vergisting/

De link die je geeft, heeft het over de vorming van methaan. Dat is wat anders dan methanol...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-02-2023  23:21 uDe link die je geeft, heeft het over de vorming van methaan. Dat is wat anders dan methanol...
Ik weet wel  wat het verschil is tussen methaan (CH4) en methanol (CH3-OH)
Er staat:
'Bij vergisting wordt biomassa omgezet naar onder andere alcohol'.
en dat is voor zover ik weet methanol (had ik ergens anders ooit gelezen, maar kan ik niet zo snel meer vinden)

Schanulleke

Even de wijsneus uithangen: de link gaat over methaangisting waarbij biogas (methaan en CO2) ontstaat. Als tussenproducten ontstaan methanol (CH3-OH) en mierenzuur (HCOOH). Dit heeft niks met bier te maken.

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 20-02-2023  09:20 uDit heeft niks met bier te maken.
Klopt daarom had ik ook al aangegeven "maar die zitten niet in vergistend bier"
Dus hout kun je gewoon gebruiken in gistend bier. Bier in houten vaten gist immers ook nog langzaam verder waarbij ook nog eens allerlei verschillende micro-organismen het gedurende de ontwikkeling in het vat van elkaar overnemen en zo de complexe smaak opleveren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.