Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: "oude" gist  (gelezen 7016 keer)

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Land: nl
  • Ooievaars zijn best wel mooi
Re: "oude" gist
« Reactie #25 Gepost op: 18-06-2019 00:48 u »
Desondanks dat er geen exacte definitie is (in elk geval niet als hobbybrouwer die constant een ander bier maakt), kun je denk ik wel stellen dat je met oude gist beter aan de hoge kant kan pitchen dan aan de lage kant.

Dus om wel weer een beetje ontopic te gaan.
Stelling: Als je flink oude gist hebt, kun je beter voorzichtig zijn en een beetje meer pitchen dan op het pakje staat.
Eens? Niet eens?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #26 Gepost op: 18-06-2019 07:57 u »
Teveel gist enten is minder schadelijk dan te weinig, dus in dat opzicht ben ik het wel met je eens. Punt is echter dat je niets weet over hoeveel de activiteit is teruggelopen. Ik zou het zelf daarom zelf anders doen. nl gewoon aanenten en het wort na 3 uur beluchten. Dat garandeert dat er nog voldoende groei komt  totdat de gist vanzelf tegen en maximum aanloopt omdat er dan bouw stoffen opraken. Ook bij korelgist zal de gist zich in het wort nog verder vermenigvuldigen en ook tegen zo'n maximum aanlopen, maar zonder beluchting ligt dat maximum wel lager.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #27 Gepost op: 18-06-2019 16:19 u »
Eerlijk gezegd denk ik dat teveel gist enten als hobbybrouwer bijna niet mogelijk is.

Tags: gist