Vlokken in moutextract (voor giststarter)

Gestart door jwf, 01-02-2019 00:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jwf

Ik heb zojuist voor het eerst een giststarter voorbereid met moutextract, water en gistvoeding. Ik heb een autoclaaf en heb alles in een erlenmeyer in de autoclaaf gezet en dat door een sterilisatiecyclus laten lopen, 15min op 120 graden celsius. De autoclaaf net opengemaakt en de boel staat nu te koelen, vreemd genoeg drijven er (eiwit?)vlokken in de vloeistof. Komt iemand dat bekend voor? Vlokt moutextract of de gistvoeding uit? Kan dit kwaad?

Veel dank.

jwf

brouwerwaldonk

In moutextract is het normaal dat er veel eiwit aanwezig is.

Een beetje naast de kwestie. Als je bezig bent met het wortkoken vul dan het benodigde wort voor een volgende starter in enkele flessen die je boordevol afvult. Onmiddellijk sluiten en gewoon op het rek bewaren. Het eerste wort verdun je tot 1040.   

hansHalberstadt

Citaat van: jwf op 01-02-2019  00:02 uIk heb zojuist voor het eerst een giststarter voorbereid met moutextract, water en gistvoeding. Ik heb een autoclaaf en heb alles in een erlenmeyer in de autoclaaf gezet en dat door een sterilisatiecyclus laten lopen, 15min op 120 graden celsius. De autoclaaf net opengemaakt en de boel staat nu te koelen, vreemd genoeg drijven er (eiwit?)vlokken in de vloeistof. Komt iemand dat bekend voor? Vlokt moutextract of de gistvoeding uit? Kan dit kwaad?

Veel dank.

jwf
Tijdens het koken klonteren eiwitten samen. Dat heeft verder geen nadeel. Uiteindelijk zakt alles uit in je gistingsvat na de gisting. Gistvoeding meekoken heeft geen zin want dat ontleedt door het koken. Die voeding kun je beter toevoegen als het daarna onder de 50 graden is. Eventueel mengen met heet water van 80 graden om het te pasteuriseren.

Wildor

Citaat van: hansHalberstadt op 01-02-2019  08:13 u[...]gistvoeding meekoken heeft geen zin want dat ontleedt door het koken. [...]

Hans,

Ik kook altijd een beetje gistvoeding mee, dit doe ik erbij in de laatste 10 minuten.
Nu zie ik op de nieuwe verpakking staan: oplossen in een weinig heet water en toevoegen aan het wort.

Ik heb nog een oude buis met gistvoeding, deze had wel instructie van het meekoken in de laatste 10 min.

William

jwf

Citaat van: hansHalberstadt op 01-02-2019  08:13 ugistvoeding meekoken heeft geen zin want dat ontleedt door het koken. Die voeding kun je beter toevoegen als het daarna onder de 50 graden is. Eventueel mengen met heet water van 80 graden om het te pasteuriseren.

Mag ik daar vervolgvragen op stellen?
1) Geeft dit ooit problemen met infecties? ik kan me voorstellen dat zeker wanneer je het volgens de instructies in 'lauw' water oplost je mogelijk ook ander leven in je starter brengt?
2) Is het in mijn geval verstandig om alsnog nieuwe gistvoeding toe te voegen aan mijn starter (ik heb ondertussen mijn gist geënt)?

Dank - jwf

Wildor

Citaat van: jwf op 01-02-2019  10:17 uMag ik daar vervolgvragen op stellen?
1) Geeft dit ooit problemen met infecties? ik kan me voorstellen dat zeker wanneer je het volgens de instructies in 'lauw' water oplost je mogelijk ook ander leven in je starter brengt?
2) Is het in mijn geval verstandig om alsnog nieuwe gistvoeding toe te voegen aan mijn starter (ik heb ondertussen mijn gist geënt)?

Dank - jwf

Om infecties tegen te gaan kun je het water koken en weer laten afkoelen. Dan heb je ook lauw water.
Als je dan de voeding toevoegt terwijl het water afkoelt >70 ºC  <95 ºC  dan denk ik dat het veilig genoeg is om infecties te voorkomen.

De vraag voor het toevoegen van de voeding aan de starter is in welke fase je gist zich nu bevindt, en wanneer de gist het meeste baat heeft bij deze voedingsstoffen. (Logfase?, hoofdvergisting? etc.)

William

Serge VL

Citaat van: Wildor op 01-02-2019 &nbsp;09:27 uHans,

Ik kook altijd een beetje gistvoeding mee, dit doe ik erbij in de laatste 10 minuten.
Nu zie ik op de nieuwe verpakking staan: oplossen in een weinig heet water en toevoegen aan het wort.

Ik heb nog een oude buis met gistvoeding, deze had wel instructie van het meekoken in de laatste 10 min.

William

Over welk merk/type van gistvoeding heb je het?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 01-02-2019 &nbsp;08:13 uGistvoeding meekoken heeft geen zin want dat ontleedt door het koken. Die voeding kun je beter toevoegen als het daarna onder de 50 graden is. Eventueel mengen met heet water van 80 graden om het te pasteuriseren.

Of het meekoken van gistvoeding geen zin heeft ligt aan de soort gistvoeding...

Er zijn soorten die wel meegekookt kunnen en waarbij dat zelfs aangeraden wordt!
Bijvoorbeeld deze, deze en deze.

De bovenstaande soorten zijn complexe gistsoorten voor het brouwen van bier.

Gistvoeding die uitsluitend uit het zout diammoniumfosfaat bestaat (wordt veel bij wijn gebruikt) kun je inderdaad beter niet koken.

Wildor

Ik gebruik de Wyeast Beer Nutrient Blend
Deze kook ik volgens instructie 10 minuten mee.

Bij Van der Kooij hebben ze deze ook in het assortiment maar beschrijven zelf oplossen in een weinig water.
De getoonde afbeelding beschrijft overigens wel dat deze meegekookt moet worden. Wijkt dus af van de opgave van de fabrikant.

Gewoon meekoken, of zijn de meningen hierover verdeeld?

Linkje  https://www.unibrew.nl/Wyeast-gistvoedingscomplex-42-5-gram.html

William

Jacques

Citaat van: Wildor op 01-02-2019 &nbsp;17:21 uIk gebruik de Wyeast Beer Nutrient Blend
Deze kook ik volgens instructie 10 minuten mee.

Bij Van der Kooij hebben ze deze ook in het assortiment maar beschrijven zelf oplossen in een weinig water.
De getoonde afbeelding beschrijft overigens wel dat deze meegekookt moet worden. Wijkt dus af van de opgave van de fabrikant.

Gewoon meekoken, of zijn de meningen hierover verdeeld?

Linkje  https://www.unibrew.nl/Wyeast-gistvoedingscomplex-42-5-gram.html

William

Meekoken, maar niet langer dan 10 minuten. Het een en ander conform de informatie van de producent.
De aanwijzing oplossen in heet water is juist bij gistvoeding dat voornamelijk uit diammoniumfosfaat bestaat maar niet bij deze gistvoeding. Dergelijke gistvoeding is een feite een zout waarop geen micro-organismen gedijen vanwege de osmotische waarde.
In Wyeast Beer Nutrient Blend zit onder andere gehydrolyseerde gist. Hierdoor is het een rijkere gistvoeding. Het maakt echter ook dat micro-organismen er op kunnen overleven. Om infectie via de gistvoeding uit te sluiten is het daarom goed deze gistvoeding kort mee te koken.

hansHalberstadt

Ik bedoelde inderdaad de gistvoeding op basis van ammoniumzouten wat zal ontleden als je het gaat koken (te herkennen aan de ammoniakgeur) De andere is op basis van gist die is verrijkt met extra voeding en spore elementen (zink).

Wildor

Dank voor deze uitleg!

Jammer dat bij de beschrijving bij Van der Kooy een verkeerde instructie staat. Wellicht is deze overgenomen van een ander product. Ik zal ze eens een mailtje sturen, dan kunnen ze het aanpassen.

William

jwf

Veel dank voor alle uitleg. Ik heb er veel van geleerd. Ik heb uiteindelijk de giststarter niet gebruikt, ik had de indruk dat de temperatuur en kooktijd in de autoclaaf (121 graden cesium, 15 min) het opgeloste moutextract ook nogal had doen verkleuren (was erg donker, ik had het lichtste moutextract gebruikt dat ik kan vinden -- 3EBC). Volgende keer anders bereiden maar nu weet ik wel hoe het moet :-)

Nogmaals dank

jwf

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.