Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Ik heb zojuist voor het eerst een giststarter voorbereid met moutextract, water en gistvoeding. Ik heb een autoclaaf en heb alles in een erlenmeyer in de autoclaaf gezet en dat door een sterilisatiecyclus laten lopen, 15min op 120 graden celsius. De autoclaaf net opengemaakt en de boel staat nu te koelen, vreemd genoeg drijven er (eiwit?)vlokken in de vloeistof. Komt iemand dat bekend voor? Vlokt moutextract of de gistvoeding uit? Kan dit kwaad?Veel dank.jwf
[...]gistvoeding meekoken heeft geen zin want dat ontleedt door het koken. [...]
gistvoeding meekoken heeft geen zin want dat ontleedt door het koken. Die voeding kun je beter toevoegen als het daarna onder de 50 graden is. Eventueel mengen met heet water van 80 graden om het te pasteuriseren.
Mag ik daar vervolgvragen op stellen?1) Geeft dit ooit problemen met infecties? ik kan me voorstellen dat zeker wanneer je het volgens de instructies in 'lauw' water oplost je mogelijk ook ander leven in je starter brengt?2) Is het in mijn geval verstandig om alsnog nieuwe gistvoeding toe te voegen aan mijn starter (ik heb ondertussen mijn gist geënt)?Dank - jwf
Hans,Ik kook altijd een beetje gistvoeding mee, dit doe ik erbij in de laatste 10 minuten.Nu zie ik op de nieuwe verpakking staan: oplossen in een weinig heet water en toevoegen aan het wort.Ik heb nog een oude buis met gistvoeding, deze had wel instructie van het meekoken in de laatste 10 min.William
Gistvoeding meekoken heeft geen zin want dat ontleedt door het koken. Die voeding kun je beter toevoegen als het daarna onder de 50 graden is. Eventueel mengen met heet water van 80 graden om het te pasteuriseren.
Ik gebruik de Wyeast Beer Nutrient BlendDeze kook ik volgens instructie 10 minuten mee.Bij Van der Kooij hebben ze deze ook in het assortiment maar beschrijven zelf oplossen in een weinig water.De getoonde afbeelding beschrijft overigens wel dat deze meegekookt moet worden. Wijkt dus af van de opgave van de fabrikant.Gewoon meekoken, of zijn de meningen hierover verdeeld?Linkje https://www.unibrew.nl/Wyeast-gistvoedingscomplex-42-5-gram.htmlWilliam