Vergisten

Gestart door Mechels, 31-01-2019 15:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mechels

Witte waas over wort bij na vergisten wat kan dit zijn.

Gerb

Het kan kaam zijn. Is het echt een vlies of zijn het meer eilandjes die uit elkaar vallen als je het vat beweegt? Het tweede kan ook gewoon eiwit-gistklontjes zijn.  Heb je een foto?

Mechels

Was een vlies.


Gerb

Ik hou het ook lekker kort: 100% Kaam.

knifeman


Fermon

Citaat van: knifeman op 01-02-2019  15:35 uWat is kaam?

Een wilde gist, candida. Zoek maar eens op kaam infectie op dit forum.

Gerb

Kaam is een wilde gist die vaak voorkomt als de koolzuurdeken boven het bier weg is. Dit kan komen door te laat hevelen, slecht afsluitend gistvat, wisselende temperaturen.

Deze 'infectie' heeft vaak weinig invloed op de smaak. Het bier wordt wel wat dunner in mondgevoel en er kan te veel koolzuur worden gevormd. Je kunt het nog bottelen, zorg dat je van onder het vlies hevelt. Houd het bier op de fles wel in de gaten mbt druk. De andere optie is wegkieperen natuurlijk.

Jacques

Ik heb de foto in het bericht geplaatst.


Ook ik zeg: kaam.
Zeker ook omdat ik vermoed dat er geen waterslot op de mandfles zit. Dat vermoeden heb ik door de doek die ik zie.

Je hebt eerder last van kaam als er lucht bij je bier kan komen. Naast een verminderde body en schuimhoudbaarheid heb je dan ook last van een oxidatiesmaak. Anders gezegd: je bier is minder fris van smaak.

Proef het bier en als je zelf vindt dat het niet echt lekker is, zou ik het weggieten. Het leven is namelijk te kort om slecht bier te drinken.
Maar als het je smaakt is er niets mis mee om het te bottelen.

Mechels

Ik heb vandaag overgeheveld na 14 dagen het gist vat was niet goed afgesloten de smaak was goed alleen het sg was hoog 1028 kan misschien lager worden bij de na vergisting

Oxhead

Citaat van: Mechels op 03-02-2019  11:18 uIk heb vandaag overgeheveld na 14 dagen het gist vat was niet goed afgesloten de smaak was goed alleen het sg was hoog 1028 kan misschien lager worden bij de na vergisting
Toevallig het SG met een refractometer gemeten? Dan moet je de waarde nog omrekenen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 01-02-2019  17:09 uHet leven is namelijk te kort om slecht bier te drinken.
Misschien wordt het daardoor nog wel korter. 2 redenen dus om alleen maar goed bier te drinken.

Mechels

SG is gemeten met dompelaar.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.