Smaakexperimenten met mouten en hop

Gestart door Brouwert, 30-01-2019 12:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwert

Ik wil dit jaar beter bekend gaan raken met (de smaken van) mijn grondstoffen.
Ik merk dat ik vaak dingen gebruik of aan recepten toevoeg op basis van andere bronnen (bestaande recepten, litteratuur, ervaringen van anderen, forum, etc) maar vaak zelf niet voldoende gevoel heb bij het (smaak)effect van de grondstoffen in mijn recepten toevoegen. Hoe smaakt Vienna vs. Pale? Hoe verhoudt Carafa 2 zich tot Carafa 3?

Hiervoor wil ik 3 experimenten opzetten:
1. Basismouten
2. Speciaalmouten
3. Hop

1
In het experiment met basismouten wil ik een klein brouwsel maken per basismout. Dit met een eenstapsmaisch in een brouwzak op 67 graden, dan spoelen, koken en koelen als normaal.
Ik twijfel of ik hop toevoeg in de kook. Mij eerste gedachte is om dit niet te doen.
Daarna vergisten met US-05 en tenslotte bottelen.
Ik wil dit voor een reeks basismouten teglijk doen zodat ik ze tijdens het hele proces kan vergelijken.

2
Voor speciaalmouten wil ik een simpel brouwsel maken van moutextractpoeder met een vast percentage van een speciaalmout.
Hoeveel procent is verstandig? Mij gevoel zegt iets van 20%, maar wellicht is dat wat veel.
Verder gelijk aan experiment 1.

3
Voor hoppen wil ik wederom een simpel moutextract brouwsel maken en aan elk een vaste hoeveelheid hop toevoegen.
Ik twijfel erover hoe lang ik de hop zal koken. zowel 60 als 5 minuten? Misschien moet ik het experiment 2x uitvoeren om onderscheid tussen bitter- en aromahop te maken.
Een alternatief zou een hopthee kunnen zijn maar ik weet niet of ik dan echt een goed beeld van het smaakeffect van de hop in bier krijg.
Ook twijfel of ik zal corrigeren naar alfazuur (dus 2x zoveel gebruiken als het alfazuur % twee maal zo hoog is).

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar, opmerkingen, tips, etc!

Zambezi Special

Dat klinkt heel interessant!
Ik ga het volgen

springerke

Citaat van: Brouwert op 30-01-2019  12:30 u2
Voor speciaalmouten wil ik een simpel brouwsel maken van DME met een vast percentage van een speciaalmout.
Hoeveel procent is verstandig? Mij gevoel zegt iets van 20%, maar wellicht is dat wat veel.


Ik ben benieuwd naar jullie commentaar, opmerkingen, tips, etc!

Voor de speciaalmouten zou ik eens kijken op de website waar je deze mouten koopt, daar staat tot hoeveel je kunt storten.

Dr Beernhard

Dit vind ik ook interessant, ik lees ook graag mee.
Dat wordt dus vaak kleine hoeveelheden brouwen

De verschillen in smaken zijn op verschillende plekken wel beschreven (o.a. boek van Arie "Verander water in bier"), maar het zelf ondervinden lijkt mij ook essentieel.

hans_nwk

Citaat van: Brouwert op 30-01-2019  12:30 u1
In het experiment met basismouten wil ik een klein brouwsel maken per basismout. Dit met een eenstapsmaisch in een brouwzak op 67 graden, dan spoelen, koken en koelen als normaal.
Ik twijfel of ik hop toevoeg in de kook. Mij eerste gedachte is om dit niet te doen.
Ik zou er wel wat hop in doen, bv wat Saaz als bitterhop tot bv 25 EBU.
Anders ervaar je het misschien niet als bier of vertekent de smaak wat zonder bitterheid vergeleken wat je in echte bieren die je brouwt zou proeven van de mout.
Groet,
Hans

tdp

Ik ga met Hans mee. Je wil enerzijds de basissmaken herkennen, anderzijds ook hoe het in een eindresultaat smaakt.

wiliam

Interessant, met hop zal je dan alle hop uit een zelfde batch moeten nemen. Leeftijd hop, jaar van hop, plaats van herkomst, groeiplaats, alles kan bij zo een speciale test anders het eindresultaat beïnvloeden.

Brouwert

Citaat van: wiliam op 30-01-2019  20:39 uInteressant, met hop zal je dan alle hop uit een zelfde batch moeten nemen. Leeftijd hop, jaar van hop, plaats van herkomst, groeiplaats, alles kan bij zo een speciale test anders het eindresultaat beïnvloeden.

Bedankt voor de tips. Wellicht inderdaad toch licht hoppen om het als bier te smaken.

Ik heb nog een dicht zakje Saaz liggen, dus die kan ik dan hier mooi voor gebruiken.
Aangezien ik zeer kleine brouwsels zal maken moet dat meer dan voldoende zijn.

Jacques

Citaat van: Brouwert op 30-01-2019  12:30 uIk wil dit jaar beter bekend gaan raken met (de smaken van) mijn grondstoffen.
Ik merk dat ik vaak dingen gebruik of aan recepten toevoeg op basis van andere bronnen (bestaande recepten, litteratuur, ervaringen van anderen, forum, etc) maar vaak zelf niet voldoende gevoel heb bij het (smaak)effect van de grondstoffen in mijn recepten toevoegen. Hoe smaakt Vienna vs. Pale? Hoe verhoudt Carafa 2 zich tot Carafa 3?

Hiervoor wil ik 3 experimenten opzetten:
1. Basismouten
2. Speciaalmouten
3. Hop

1
In het experiment met basismouten wil ik een klein brouwsel maken per basismout. Dit met een eenstapsmaisch in een brouwzak op 67 graden, dan spoelen, koken en koelen als normaal.
Ik twijfel of ik hop toevoeg in de kook. Mij eerste gedachte is om dit niet te doen.
Daarna vergisten met US-05 en tenslotte bottelen.
Ik wil dit voor een reeks basismouten teglijk doen zodat ik ze tijdens het hele proces kan vergelijken.

2
Voor speciaalmouten wil ik een simpel brouwsel maken van moutextractpoeder met een vast percentage van een speciaalmout.
Hoeveel procent is verstandig? Mij gevoel zegt iets van 20%, maar wellicht is dat wat veel.
Verder gelijk aan experiment 1.

3
Voor hoppen wil ik wederom een simpel moutextract brouwsel maken en aan elk een vaste hoeveelheid hop toevoegen.
Ik twijfel erover hoe lang ik de hop zal koken. zowel 60 als 5 minuten? Misschien moet ik het experiment 2x uitvoeren om onderscheid tussen bitter- en aromahop te maken.
Een alternatief zou een hopthee kunnen zijn maar ik weet niet of ik dan echt een goed beeld van het smaakeffect van de hop in bier krijg.
Ook twijfel of ik zal corrigeren naar alfazuur (dus 2x zoveel gebruiken als het alfazuur % twee maal zo hoog is).

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar, opmerkingen, tips, etc!

De smaken die een mout geeft leer je het beste door mee te brouwen. Je proeft dan nuanceringen die niet altijd in woorden zijn te vatten.

Een methode die heel praktisch werkt, bestaat uit het maischen in een thermoskan. Je weegt een klein beetje mout af, schroot dat en maischt dat in een thermoskan met water van 68 ºC. Roer het mengsel en laat het een uur staan. Filter daarna het minibeslag en laat het wort afkoelen. Proef het afgekoelde wort.

Eventueel kun je het wort koken met hop. Filter de hop uit en giet het wort in een bierflesje. Doe er gist bij, voorzie de fles van een waterslot en laat het uitgisten. Na zo'n 3 weken kun je de smaak vaststellen. 

Het aardige van deze methode is dat het in verhouding weinig tijd kost en je geen dure investeringen hoeft te doen.

Zie ook het topic Mini brouwsels

Brouwert

Citaat van: Jacques op 01-02-2019  12:24 uDe smaken die een mout geeft leer je het beste door mee te brouwen. Je proeft dan nuanceringen die niet altijd in woorden zijn te vatten.

Een methode die heel praktisch werkt, bestaat uit het maischen in een thermoskan. Je weegt een klein beetje mout af, schroot dat en maischt dat in een thermoskan met water van 68 ºC. Roer het mengsel en laat het een uur staan. Filter daarna het minibeslag en laat het wort afkoelen. Proef het afgekoelde wort.

Eventueel kun je het wort koken met hop. Filter de hop uit en giet het wort in een bierflesje. Doe er gist bij, voorzie de fles van een waterslot en laat het uitgisten. Na zo'n 3 weken kun je de smaak vaststellen. 

Het aardige van deze methode is dat het in verhouding weinig tijd kost en je geen dure investeringen hoeft te doen.

Zie ook het topic Mini brouwsels
Bedankt voor deze tips. Die methode met een thermoskan gaat het een stuk makkelijker maken!

hansHalberstadt

Die thermoskan methode gebruik ik ook vaak. Ook veel gebruikt om bv experimenten met efficiency uit te voeren. Werkt heel mooi. Ik zou wel wat bitterhop gebruiken omdat de essentiele processen anders niet goed gaan, maar zodanig dat de bitterheid niet domineert, bv 20 EBU. en qua te testen mout meer gebruiken dan normaal, bijvoorbeeld dubbele hoeveelheid, omdat je immers wilt dat de smaak ervan domineert om vast te stellen welke smaakt het geeft.

 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.